Dat was effe schrikken, Tom. Sorry dat ik het moet zeggen maar die kasseien gelijken er niet op.
Ten eerste : de meeste kasseien zijn rechthoekig, soms vierkant, maar bijna nooit rond.
Ten tweede : de afmetingen van kasseien zijn ongeveer 15 x 30 cm. Soms zijn ze kleiner 10 cm vierkant. Omdat ze handgekapt zijn, kan dit sterk variëren.
Vertaal deze afmetingen naar je schaalgrootte en je weet hoe groot je stempels moeten zijn. Ik heb op mijn vroegere spoorbaan (schaal 1/87) nog kasseien gemaakt met stempels in witte klei. Mijn stempels waren ongeveer 2 x 3 mm en 2 x 2 mm. Dit moet voor jouw schaal ook zoiets zijn.
Ik gebruikte messing buis van deze afmetingen. Met een rond tangetje had ik de zijden ietsje bol gezet zodat ze meer op de ruwe vorm van een kassei gelijken.
Emmanuel Nouaillier werkt met penselen zoals jij doet. Maar hij heeft ze wel de rechthoekige vorm van een kassei.
Verder dien je de ene mooi naast de andere te stempelen. Werk bvb naast een liniaal, dan bekom je mooi rechte lijnen.
Zorg dat je de kant van de stempel zet op de inprenting van de vorige, zo is er maar één voeg tussen twee kasseien. Het is een monikkenwerk, op 100 vierkante cm kun je gemakkelijk een namiddag werken !
Varieer ook wat met je stempels, plaats er eens een andere maat tussen. Of draai je rechthoekig stempel eens een kwarttoer.
Ik zou je aanraden om te herbeginnen, vroeg of laat beklaag je dat je met dit grondwerk verder doet.
Hopelijk heb ik je niet ontmoedigt... Wat we tot nog toe van je zagen is altijd goed gelukt, dus dit komt ook wel goed.
Groeten Rik