Goedenavond Allemaal,
Nu de T-20 in de verweringsfase zit, ben ik begonnen aan deze kit:
Eerst de beknopte geschiedenis:
Een leger op campagne heeft natuurlijk bevoorrading nodig. Duitsland had met o.a. Mercedes, Krupp, Daimler Benz en Opel een aantal grote vrachtwagenproducenten die betrouwbare voertuigen konden leveren. Deze trucks voldeden prima in West-Europa, waar een goed wegennet was, maar in Oost-Europa en vooral de USSR waren maar weinig wegen en bleek dat gewone vrachtwagens niet voldeden.
De oplossing die snel gevonden werd, was het vervangen van de achteras door een Carden-Lloyd suspensie en tracks van de Panzer I, die toen verouderd was en voldoende voorraad leverde.
De zo ontstane halftracks voldeden, hoewel ze minder goed waren dan als halftrack ontworpen voertuigen.
Van de Sd.Kfz.3a, Maultier, de "a" geeft aan dat het een omgebouwde Opel is, zijn alle versies gemaakt die ook als vrachtwagen voorkwamen en deze bleven dienen tot het eind van de 2e Wereld oorlog.
De ambulance-versie bood achterin plaats aan 9 gewonden op brancards en 1 verpleger en voorin aan 1 chauffeur en 1 zittende gewonde.
Ik was op de bouwavonden van de club al een beetje begonnen met bouwen, dus ik heb gelijk al wat voortgangsfoto's:
De motor:
Het chassis:
(inderdaad de uitlaat ligt op de achtergrond)
De cabine:
De wielen
Het Carden Lloyd suspensiesysteem:
En de Friul-tracks (inderdaad, vorige week nachtdienst)
Nu kijken wat ik sneller kan, de T-20 verweren, of deze bouwen.
Peter
Nu de T-20 in de verweringsfase zit, ben ik begonnen aan deze kit:
Eerst de beknopte geschiedenis:
Een leger op campagne heeft natuurlijk bevoorrading nodig. Duitsland had met o.a. Mercedes, Krupp, Daimler Benz en Opel een aantal grote vrachtwagenproducenten die betrouwbare voertuigen konden leveren. Deze trucks voldeden prima in West-Europa, waar een goed wegennet was, maar in Oost-Europa en vooral de USSR waren maar weinig wegen en bleek dat gewone vrachtwagens niet voldeden.
De oplossing die snel gevonden werd, was het vervangen van de achteras door een Carden-Lloyd suspensie en tracks van de Panzer I, die toen verouderd was en voldoende voorraad leverde.
De zo ontstane halftracks voldeden, hoewel ze minder goed waren dan als halftrack ontworpen voertuigen.
Van de Sd.Kfz.3a, Maultier, de "a" geeft aan dat het een omgebouwde Opel is, zijn alle versies gemaakt die ook als vrachtwagen voorkwamen en deze bleven dienen tot het eind van de 2e Wereld oorlog.
De ambulance-versie bood achterin plaats aan 9 gewonden op brancards en 1 verpleger en voorin aan 1 chauffeur en 1 zittende gewonde.
Ik was op de bouwavonden van de club al een beetje begonnen met bouwen, dus ik heb gelijk al wat voortgangsfoto's:
De motor:
Het chassis:
(inderdaad de uitlaat ligt op de achtergrond)
De cabine:
De wielen
Het Carden Lloyd suspensiesysteem:
En de Friul-tracks (inderdaad, vorige week nachtdienst)
Nu kijken wat ik sneller kan, de T-20 verweren, of deze bouwen.
Peter