Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.3a / Kfz.31 Opel Maultier Ambulance [wip]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Goedenavond Allemaal,

Nu de T-20 in de verweringsfase zit, ben ik begonnen aan deze kit:

DR6766-2.jpg

Eerst de beknopte geschiedenis:
Een leger op campagne heeft natuurlijk bevoorrading nodig. Duitsland had met o.a. Mercedes, Krupp, Daimler Benz en Opel een aantal grote vrachtwagenproducenten die betrouwbare voertuigen konden leveren. Deze trucks voldeden prima in West-Europa, waar een goed wegennet was, maar in Oost-Europa en vooral de USSR waren maar weinig wegen en bleek dat gewone vrachtwagens niet voldeden.
De oplossing die snel gevonden werd, was het vervangen van de achteras door een Carden-Lloyd suspensie en tracks van de Panzer I, die toen verouderd was en voldoende voorraad leverde.
De zo ontstane halftracks voldeden, hoewel ze minder goed waren dan als halftrack ontworpen voertuigen.
Van de Sd.Kfz.3a, Maultier, de "a" geeft aan dat het een omgebouwde Opel is, zijn alle versies gemaakt die ook als vrachtwagen voorkwamen en deze bleven dienen tot het eind van de 2e Wereld oorlog.
De ambulance-versie bood achterin plaats aan 9 gewonden op brancards en 1 verpleger en voorin aan 1 chauffeur en 1 zittende gewonde.

Ik was op de bouwavonden van de club al een beetje begonnen met bouwen, dus ik heb gelijk al wat voortgangsfoto's:
De motor:

101_0887_zpsz1k2reao.jpg

101_0888_zpsagq0gnkb.jpg

101_0889_zpstuzc6uxx.jpg

Het chassis:
101_0890_zpsg8bgzxru.jpg
(inderdaad de uitlaat ligt op de achtergrond)

De cabine:

101_0891_zpsxh1ryk4p.jpg

101_0892_zpspnz4wwx6.jpg

101_0893_zps3uoewbzy.jpg

101_0894_zps9qztuxy2.jpg

De wielen

101_0895_zpshjolbi8q.jpg

Het Carden Lloyd suspensiesysteem:

101_0896_zpsosbowwrx.jpg

En de Friul-tracks (inderdaad, vorige week nachtdienst)

101_0897_zpse7lslarq.jpg

101_0898_zpsejwl3syx.jpg

Nu kijken wat ik sneller kan, de T-20 verweren, of deze bouwen.

Peter

Zal ik zeker volgen want ik heb er hier nog een paar liggen die moeten gerestaureerd worden.

aah mooi voertuig Peter !! en een mooi begin ook al..
Heb deze ook in het schap, dus ga je verslag met graagte volgen.

Een opmerking over de foto's : zijn een beetje overbelicht waardoor details niet goed zichtbaar zijn.

Veel bouwplezier super_zps0681fd38.gif

andere Peter

Peter ,mooi voertuig .... succes en ook ik volg aandachtig mee :)

Leuk deze in de Ambulance-uitvoering te zien passeren !

Alvast bedankt voor de getoonde interesse jongens!

Een opmerking over de foto's : zijn een beetje overbelicht waardoor details niet goed zichtbaar zijn.

OK, leermomentje: EERST foto's maken, DAARNA met wit primen.
Sorry, ik zal proberen het voortaan zo te doen.

Deze Peter

Goedenavond Medebouwers!

Ik had vandaag een heerlijk dagje vrij en heb dus fijn mijn airbrush uit de doos gehaald:

101_0900_zpsmebgkxck.jpg

101_0901_zpso6xt29fy.jpg

101_0902_zpsbkephcr6.jpg

101_0903_zpstmevuytm.jpg

101_0904_zpsznoh6f0u.jpg
Het is inderdaad de bedoeling om het vaste gedeelte van de motorkap wit te laten)

101_0905_zps4gwrqkdi.jpg

101_0906_zpsxicvvkpt.jpg

101_0907_zps6jwd4dsk.jpg

Gelukkig zijn deze wat minder overbelicht :)

Peter

Komt de motorkap ook open te staan om de afgewerkte motor te kunnen zien? Het makkelijkste leek me om de wielen eerst zwart te verven en dan de velgen te spuiten, want die hebben een bolle vorm die moeilijker te maskeren is.

Wat dat laatste betreft sluit ik me bij Steven aan. Ik heb even een inbox review van deze kit bekeken en zag dat de banden inderdaad los waren van de velgen. Daar zou ik zeker gebruik van maken, een volgende keer.

Even een kleine update van een drukke vrije dag:

De binnenkant van de cabine:
101_0908_zpspkubifhm.jpg

De zijkant van de motorkap (ik denk dat ik deze kant openzet en de andere kant dicht):
101_0909_zpsco52fqqw.jpg

En de motor en carburateur met leidingen:
101_0910_zpsawvajsje.jpg
Dit is dus de kant die straks niet zichtbaar is.

Oh, en de loopwielen zijn nu geschilderd, maar dat is egaal geel, hebben jullie vast eens gezien :dry:

Hopelijk kan ik vanavond nog wat doen,
Peter

PS,

@ Roy: De banden zitten inderdaad los van de velgen, maar ik was zo fijn aan het bouwen dat ik dat helemaal vergeten was...
Maar gelukkig moet het reservewiel nog.
@ StevenVD: Ik wilde de motorkap eerst aan beide zijden open zetten, maar na een dryfit van de kleppen vind ik het wel mooi staan als er 1 dicht is.

Peter

Het probleem van die motorkap is wel dat ze in styreen is. Wanneer je er Friuls bij gekocht hebt, is het misschien wat spijtig dat die open klep overscale zal lijken. Zou ze niet na te maken zijn in messingplaat ofzo? Voor mijn diorama kon ik gelukkig beschikken over Voyager PE. Al heb ik het daar dicht gelaten, je ziet meteen het verschil aan de openingen in de plaat.

attachment.jpg
(even niet op de pijl letten, die staat er om iets anders te tonen)

Zeer goede keuze om een motorklep open te laten staan dit geeft onmiddellijk een meerwaarde aan dit voertuig ga je dan de motor nog verder voorzien van details...

Goedenavond Medebouwers,

Hier weer een kleine update.
@Steven: Eerst een impressie van de dikte van de motorkapplaten:
101_0914_zpsjlwh7fy1.jpg
De vakjes zijn ongeveer 1 cm, dus messing zal niet veel dunner zijn en ik zal de openingen niet zo mooi krijgen als het oorspronkelijke onderdeel.

En dan nu mijn vorderingen van de afgelopen week:

Ik heb de uitlaat verroest, het rekje op de cabine gemaakt en de koplampen geschilderd.

101_0912_zps621atsoy.jpg

101_0911_zpsgeunp4ou.jpg

101_0913_zpsa68sha2z.jpg

Alle wielen en motorkapplaten zitten nog los, net als de bank, achter- en bovenkant van de cabine en het rek.
Sorry, maar anders is er niet bij te komen om te schilderen en te verweren.

Fijne avond,
Peter
(die weer gaat bouwen)

Netjes, en soms moet je keuzes maken voor de schilderwerken. Suc6 verder.

OK, ik heb niet meegedaan met de Valentijnsgroepbuild, maar natuurlijk wel gebouwd.

De 2 rekjes voor de brancards:
101_0919_zpsaynezqzc.jpg

En 3 van de 9 brancards:
101_0920_zpsyth9buq7.jpg

Het achtertrapje:
101_0921_zpsgvpucxdw.jpg

101_0922_zps1hxtni5k.jpg

De achterdeuren:

101_0923_zpskkajoaeo.jpg

101_0924_zps2yxjry8d.jpg

En ik de achterbak in elkaar gezet:

101_0915_zps8kswhfcv.jpg

101_0916_zpsa2rucrys.jpg

101_0917_zpsj6irrwth.jpg

101_0918_zps68fbt0bt.jpg

Alles staat nog in de grondverf en de 4 deuren in de achterbak zitten los, want die komen open te staan. Tevens staat de achterbak los op het onderstel.
Ik weet nog niet of ik het grote dak of het kleine dak met de lichtkoepel loslaat om erin te kijken, daarom staan die beide nog los.

Peter

Mooie vorderingen.
Zijn er nog kasten voor aan de binnen-zijkant voorzien?
Want ik dacht dat de buitendeuren aan de zijkant kasten zijn (is toch zo bij de funkwagen..)
Ben benieuwd naar de volgende update ;)

Terug
Bovenaan