Yooooo, ben hier terug , maar wel een beetje later dan gezegd ,maar wilde eerst een "proame" doen aan mijn Famo zodanig dat ie zo goed als af is.
Maar belofte maakt schuld é, and here they are....
Bon, de truc van de timmerman.
Eerst een woordje uitleg voor de mensen die niet weten waarover het gaat.
Op de beurs in Gent (Deinze) werd mij de vraag gesteld hoe ik mijn tracks (die nog op de sprue zaten) op het bijna afgewerkte model ging krijgen,waarop ik antwoorde : met de truc van de timmerman.
Enfin, ik denk wel dat er nog zijn die het doen zoals ik.
Ge legt uwen Famo op zijnen zijkant, e, zorgt voor een rond voorwerp met bijna dezelfde afmeting als het trekwiel en het achterste wiel,in mijn geval een "koptje" van een stylo.
Daarna kleef je de nodige schakels aan elkaar , en laat je ze een 5-tal minuten drogen om ze vervolgens te plooien rond het rond voorwerp.
En weer een beetje laten verder drogen, om ze daarna op het trekwiel te plaatsen en ze te fixeren. In dit geval gebruik ik tandenstokers.
En zo doe je verder met de rest van de schakels..
Ik zorg er wel voor dat de track in 2 delen blijft om ze er weer te kunnen afnemen om verder af te werken en ze er dan weer op te leggen en aan elkaar te lijmen
Ja man , kunt ge ze niet van den eerste keer opleggen voordat je model geschilderd is ? Dat kan, maar..... indien ik die tracks op ongeschilderde en onbestofte wielen zou leggen is de kans groot dat eventuele lijm die vantussen de schakels komt aan het wiel gaat kleven en ik de track er niet meer afkrijg, wat op beschilderde en bestofte wielen wel gaat.
Een andere reden dat ik dat zo doe is ,als het model in opbouw is zitten de wielen niet vast en kan je de tracks niet juist in hun plooi leggen. Ik zet nooit de wielen erop om ze zo te schilderen maar werk ze altijd afzonderlijk af omdat ik dan de wielen één voor één kan afwerken wat ik voor mijn modellen beter vind. Als je de wielen van de famo hebt die bij wijze van spreken in elkaar geschoven zijn ,kan je de dieper gelegen wielen niet helemaal volledig afwerken daar er de meer naar buiten gelegen wielen ervoor zitten.
Maar allez Famo, ge kunt dat toch niet zien ! ....A neen !! meestal zijn de dingen waar je met de borstel niet bijkan wel nog zichtbaar !! Ik had daar eens een discussie over met een collega bouwer die de wielen er voordien opgezet had en bij hoog en bij laag beweerde dat ik niet juist was . En inderdaad , hij had gelijk...... omdat het ganse onderstel volgeklodderd was met slijk ! nu ja , dan moet je ook niet eerst de moeite doen om ze te schilderen é
Nu, het is ieder zijn manier van van werken é ,moesten we allen hetzelfde doen , t'zou ook rap tegen steken !
Enne ,t'word tijd dat Friul ,tracks op 1/72 uitbrengt !!!!
Zoals in het begin gezegd is hij zo goed als af.
Een spatje roest, een beetje slijk en enkele detailafwerkingetjes en voila : een walkaround.
Detail : lichten zijn van Resicast die ik een beetje bestoft heb.
Er moetn nog kisten gemaakt worden om in de laadbak te zetten.
Er hangt slijk aan het model maar dat heb ik zo beperkt mogelijk gehouden om zo de details en de vorm van vanalles te behouden en geen klomp slijk tentoon te stellen
Een ongeluk is rap gebeurd zeggen ze, awel twas van dadde !
toen ik de famo naar buiten reed viel er stuk uit het stapelrek (hier in mijn atelier) op de vooruit met als gevolg : de vooruit naar de kl......