Hoofdsponsor

1/35 Sherman VC Firefly (Dragon) [wip]

scalemarc

Well-known member
Registered
Ben onlangs nog op men zolder geweest en zag tussen men vliegtuigen en bootjes deze knapperd liggen.
Waarom eens geen tank bouwen al is het lang geleden.
Bij het bekijken van de onderdelenlijst blijkt dat er veel onderdelen not for use zijn.
Heeft er iemand ervaring met deze bouwdoos van Dragon? Tips?
Grtz
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Die Sherman op de doos heeft wel de hoofdvogel afgeschoten. Ik zie dat je tracklinkjes zal mogen gaan plakken. Ga je de bijgeleverde grousers ook aan de links hangen?

Wel ervaring met Dragon maar niet met deze Scherman 😉het blauwe op het bouwplan is niet bruikbaar volgens Dragon heb het zelfde hier met mijn Marder 2 in aanbouw...
Zoek zeker voldoende info en bekijk veel foto's dan merk je dat in de bouwplannen van Dragon veel foutjes zitten...😈

Dit is echt typisch voor Dragon dat er veel stukken niet nodig zijn.
Dit komt doordat ze standaert sprue's hebben die ze voor meerdere kit's gebruiken.
Zo zaten er voor in mijn kit van mijn Panzer III een sprue waar stug III op stond.

De overbodige onderdelen aan een andere bouwer schenken of gebruiken in diorama of voor SF model.;)

@ StevenVd ik ga inderdaad de tracks link by link maken met de grousers. proberen toch, tot de vingers beginnen te bibberen.

Op de foto's nog enkele vorderingen aan de wielen welke als laatste aan het chassis zullen geplaatst worden, dit vereenvoudigd de airbrushjob.
ook een foto uit het boek Mechanized Warfare van Simon Dunstan.

Voor ik met het verven(airbrush begin worden alle stukken nog een extra geschuurd om oneffenheden en braam weg te werken.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Laatst bewerkt:
Nog wat verder gewerkt tijdens een donkere (winter) avond

Eerste proef airbrush onderzijde van de tank met metaalgrijs onderkleur en olive drab met haarlak techniek, nadien nog opzoeken welke kleurcontrasten het best realistisch uit komen.
Ook af en toe de tracks in elkaar zetten, hier ben je gauw een paar uur aan bezig.
Gtz

attachment.jpg attachment.jpg

De gruwel van elke rupsvoertuigbouwer, wielen en track's.
Goed bezig al.
Hoe ga je de track's bouwen?
Hiermee bedoel ik, in stukken ofzo?
Ik zie dat ze gelijmd moeten worden, eenmaal de lijm droog kun je de track's niet meer rond de wielen buigen.

Hoi Buzzy
Ik heb een 15jaar geleden een academy Tiger1 gebouwd ook link by link en die tracks in 1 stuk gelijmd. nadien met de haardroger verwarmd en rond de wielen gelegd.
Maar of het bij deze gaat lukken ??
grtz

Laatst bewerkt:
Even verder gewerkt, enige aanpassingen gedaan want er zijn inderdaad wat fouten aan dit model en in de bouwbeschrijving.
De box achteraan past niet (is te groot), heb ik nagebouwd uit styreen resten van men boten.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Handgrepen vervangen door metaaldraad. attachment.jpg

Vorige week wat verder gewerkt aan de Firefly.
Aanbreng van kleine onderdelen en samenstelling van de tracks met dank aan Buzzy voor de tips.
voorlopige lichte verwering met de airbrush en met een waske van plakkaatverf donkerbruin en zwart.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
De tracks zijn echt stug met de connectors, daarom besluit ik om ze in segmenten van 10 links te bouwen wat aardig lukt. moet ze wel nog verweren en wat vuiler maken nadien
De kleuren zijn van Tamiya donkergroen en olive drab
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Laatst bewerkt:
Graag gedaan man.
Geallieerde voertuigen zijn niet onmiddellijk mijn interessevlak maar ik schuif toch mooi bij om deze build te volgen.
Je verbeteringen hebben mijn interesse gewekt.

Enkele tracks samengesteld om rond de tractie wielen te leggen door de connectors slechts overhands aan 1 zijde te lijmen kunnen ze pivoteren maar zijn ze wel fragieler.
attachment.jpg

Dat is een slimme zet, moet ik onthouden :)
Aan de andere zijde, lijm je dan de connectors op dezelfde lijn? Of doe je het het geschrankt?

Slim idee voor die tracks.
Ik was van de week even bezig met Bronco tracks die hadden 6 onderdeeltjes per schakel gekkenwerk dus en ook mee gestopt, moet wel leuk blijven.

Wel na veel gesakker lukt het wel beetje bij beetje.
één kant heb ik er al volledig op gelegd en de aansluiting van beide uiteinden was van even rustig blijven.
Nadien ga ik ze bijverven en verweren in hun geheel.
de links worden maar op 1 pinnetje evenwijdig gelijmd waardoor ze kunnen scharnieren.

Laatst bewerkt:
De tracks zijn eindelijk gemonteerd op de loopwielen van de tank.
Hier en daar nog wat corigeren en nadien met airbrush bij kleuren.
attachment.jpg

Terug
Bovenaan