Case closed !
Allereerst wil ik wel Roy bedanken voor het opstarten van Groepsbouw “Terug naar de basis”. In het begin stond ik wel heel huiverig tegenover als ik al dat topics op dit forum bekijk, en natuurlijk ook de nieuwe projecten waarover velen “Woooooh Aaaah” tegenover zeggen. Eigenlijk snap ik dat wel ….. laat ons gewoon zeggen …. 15-20j overbruggen … en wat de ervaren modelbouwers hier naar voren brengen …. Oh My God ….. Hoe doen ze dat toch allemaal …….. continu naar de perfectie streven, en dit in elk detail. Neem ik gewoon als voorbeeld, juist ik op dit moment aan het tijpen ben …. “8-rad”….. Denk dat toch veel beginners of HERbeginners ervan verschrikken en beginnen denken …. Ga ik wel iets opstarten of niet ?
Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan …. Gewoon een simpele kit met weinig onderdelen, geen decals, geen weathering (arghllllllll hoe doen ze dat nou .. zooo mooi). En ook nieuw werkgerief gekocht dat 20j geleden niet eens bestond of weinig bekend was: hobbyzone paint station, sprue cutter, airbrush met boven cup (H&S Ultra), flex-pad schuurgerief, polijst doeken, Tamiya/MIG extra thin cement, puttys om te plamuren, valejjo en MIG verven, Alclad primer en metallic verven, ………….
Begin viel wel slecht tegen …. Werken met sprue cutter … vroeger deed ik gewoon met een scherpe mes en een stevig bord karton onderaan …. Knipte ik met een nieuwe sprue cutter een paar stukken mis .. tot ik de kneep vond om toch goed te doen ……..
Nieuw tegenslag .. cylindervormige onderdelen aan mekaar lijmen …. naden zichtbaar. In later stadium tip van Roy gekregen … gewoon lijm (zoals Tamiya met witte dop ipv licht/donker groen extra thin lijm) gebruiken, even wachten en dan pas aan mekaar kleven + schuren. Was te laat voor mij maar denk dat het wel veel scheelt qua type lijm in dit geval. Ik heb het maar zo gelaten omdat het hier om aanleren nieuwe technieken gaat ….. goed of fout, maakt niet uit. Als het maar leuk blijft.
Alclad primer en microfiller … echt een goede tip. Sprayt gemakkelijk en dekt letterlijk alles in één keer. Afwerken met vallejo verf (German dark grey, RAL 7021) = beetje moeilijker, en ook hier ben ik in de mis gegaan. Dacht dat alles goed gedekt was en ook 100% zekers van maar na drogen blijkt dat ik toch veel plekken overgeslagen had. Vermits het hier om een basisoefening gaat heb ik het OOK maar zo gelaten. Geeft wel extra cachet aan dat model, een soort verwering
)
Plamuren met putty van merk Deluxe was geheel nieuw voor mij. Alles zag goed uit maar na brengen van primer laag van Alclad verdween alles en waren de naden 100% zichtbaar. Ook bij tweede poging. Vraag mij af dit soort putty wel compatibel is met Alclad verven ? In plaats daarvan had ik Vallejo plamuur puddy gebruikt maar wel drie pogingen daarvoor nodig … laag per laag ….. schuren en schuren … ok
Sprayen met Alclad metallic verven: gemakkelijk maar … best heel dunne laag per laag doen. Ik had teveel willen doen .. niet zo goed. Oh jah … retoucheren van foutjes met dit type verf met penseel = gaat niet. Verf is te verdund en pigmenten zakken snel in pot ondanks stevig schudden. Dit soort type verf is spijtig genoeg enkel voor airbrush geschikt volgens mij !
Laatste tip: aanbrengen van kleurencode kogels met behulp van tamiya maskeertapes ….. Eerst had ik verf onverdund aangebracht = lelijk. Andere banden had ik het sterk verdund en in dunne laagjes aangebracht = super
Voor de rest wil ik nog de andere followers bedanken voor hun insteek en tips, en tuurlijk ook de stille toeschouwers en alle leden van dit forum.
Conclusie (op schaal van 10):
JOY factor = 10
Bezigheidsfactor = 10
Vervelingsfactor = 0
Denk denk denk denk factor tijdens het slapen = afh. van moment 7-10 (meer 10 dan 7)
Kopzorg factor overdag = gemiddeld 8
Vloek factor = 10
Purchase factor = 20
Tevredenheidsfactor = 7.5
Toon factor foto’s = 10
Toon model IRL= ahummmmmmmmmmm *bibber bibber*
Globaal = 8.5
Hier zijn de foto’s