Er is helemaal geen sprake van afzwakking, hoe kom je daarbij?
De toename in reacties was ook al vóór de groepsbouw zo, maar kijk nu eens naar dat bouwtopic van je Alfa. Vergelijk het aantal reacties dat je daar krijgt met die in topics die je pakweg een jaar geleden startte. Trek je conclusies.
Ik zal je zeggen wat het probleem is. Dat probleem was, en is, dat er maar een beperkt aantal bezoekende leden is. Die leden zijn na wat jij 'herstart' noemt, veel actiever geworden, maar we krijgen geen toename in bezoekende leden. Dat aantal ligt al vanaf het begin van het jaar constant op ongeveer 40 leden. Zie hier die grafiek:
Blauw is dus het aantal berichten, oranje is het aantal forumleden dat het forum op een dag bezoekt. Eerste helft jaar waren dat zo'n 40 leden per dag, die nauwelijks iets schreven. Tweede helft van het jaar nog steeds circa 40 leden, die wel veel schreven. Maar we blijven op die 40 leden steken en dat baart mij zorgen.
Reactie zorgt voor verdere reactie. Er zijn enkele vaste bezoekers die enkel hun eigen bouwtopics bijhouden en dat is op zich prima want van hen kan niet worden verwacht dat ze alle topics bekijken en ook nog van antwoorden gaan voorzien; het zou leuk zijn als het iets meer gebeurde maar we moeten realistisch blijven en ieder in z'n waarde laten. Ik ben allang blij dat bijv. Steven en Peter hier willen posten en ons hun prachtige werken willen tonen. Hadden ze ook kunnen nalaten. En zelfs moeten we respecteren dat bepaalde leden zoals Bibolan hier zo'n beetje elke dag een kijkje komen nemen, maar nagenoeg nooit iets posten. Ieder beleeft het forum op z'n eigen manier. Om toch te bevorderen dat er meer wordt geschreven, hadden we
dit topic beoogd, maar dat heeft nauwelijks tot resultaat geleid. Echter kan dat komen door een mailstoring (we hebben dit topic via een mailing onder de aandacht gebracht, maar bij een onbekend aantal leden zijn die niet aangekomen). Binnenkort nog een mailing over de groepsbouw, hopelijk krijgen we daarmee mensen geënthousiasmeerd.
Conclusie, het vlees dat om het bot van dit forum zit, bestaat slechts uit een stabiele 40 personen. Dit zijn er trouwens in werkelijkheid natuurlijk best wat meer (70-80 mensen schat ik in), want de individuen binnen die 40 wisselen van dag tot dag. Ik ben blij dat we die -gemiddeld- 40 personen -gemiddeld- flink aan het schrijven hebben gekregen, mede om die reden mijn verontwaardigde reactie hierboven, ook trouwens omdat er zoals gezegd geen sprake is van afzwakking. Wanneer je schrijft dat het over 2 maanden allemaal wel weer rustig is, temper je daarmee ook het enthousiasme van de lezer van jouw post. Mag allemaal best, vrijheid van meningsuiting, maar wat schiet je ermee op als je liever hebt dat mensen wél wat posten (of daar ga ik toch vanuit). Google eens op 'self-fulfilling prophecy', dan zie je wat ik bedoel.
Hier nog een overzicht van de afgelopen drie maanden: oktober, november en december. Hier zie je dat er echt geen sprake is van afzwakking. Wel zijn er grote verschillen van dag tot dag, maar dat is normaal als je met een best kleine groep bent. Ook is trouwens te zien wat er gebeurt als je een mailing rondstuurt: in de tweede week van oktober is er gedurende 2 dagen een korte opleving in het aantal geregistreerde bezoekers... daarna komen we alweer terug op de 40.