Hoofdsponsor

1/72 Swift Boat Mk. 1

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 22 september
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
We gaan nog eens een bootje maken en deze maal eentje dat dienst heeft gedaan in Vietnam bij de zogenoemde "Brown Water Navy".
De bouw kadert tevens binnen de interne club wedstrijd IPMS Gent welke draait om de jaren 60' - 70' - 80's.

Boxart.jpg

De kit maakt deel uit van een Model Set met verf en lijm, uitgegeven door Revell en ik kon die in een boekhandel in Aalst op de kop tikken voor 18,99 €.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies komen in boekvorm en zijn heel gedetailleerd met kleuropgave bij elk onderdeel.

Sprues.jpg

Er zijn 2 sprues en de romp en het bovendek zijn elk in 1 stuk. Ik heb wel al gezien dat de onderdelen op nogal dikke punten vastzitten.

Decals.jpg

Er zijn decals voorzien voor 3 boten. De ruiten worden voorzien als folie, zal dus voorzichtig uitsnijden worden.

De Swift Boat zal enkel op sokkel geplaatst worden, niet in diorama.

Kleine update.
De romp is in 1 stuk dus daar komt het hoofdzakelijk op verven aan. Je moet wel op voorhand kiezen welke boot je zal bouwen in welke kleur.
Je kan kiezen uit 2 exemplaren in donkere kleur of 1 lichtere. Mijn echtgenote koos voor de lichtere versie.

Het dek is ook uit 1 stuk en moet dus ook geschilderd worden en daarvoor kan je de door Revell bijgeleverde verf gebruiken. Welk type verf dit juist is weet ik niet en staat ook niet op de potjes vermeld maar ze is in ieder geval met water aanlengbaar. Goed roeren is de boodschap.
Ik riskeer het echter niet om deze verf in de AB te gebruiken en ga dus ouderwets met de hand schilderen waarbij ik opgemerkt heb dat ik deze techniek een beetje ga moeten bijschaven want 1 laag blijkt niet voldoende.

De romp kreeg de eerste onderdelen van de aandrijving reeds geplaatst en na het aanbrengen van een grijze primer (Spectrum in 2 lagen) ziet deze er zo uit:

Romp dek.jpg

Het dek en de vloer van de kajuit zijn reeds geschilderd met de Revell verf maar moeten dus nog een laag krijgen.

Subassemblies.jpg

Enkele sub-assemblies werden ook reeds in elkaar gestoken en kregen ook een primer en een kleurtje op de vloer. De pompsteen en enkele deuren werden aluminium geschilderd. Mooi klein detail is een pompsteenkraan welke zeer voorzichtig moet losgemaakt worden van de dikke sprue punten.

DRyfit 1.jpg

In dryfit ziet dit er zo al uit, hier zonder romp. De geschutstoren voor zware mitrailleur moet later op het dak gemonteerd worden.

DRyfit 2.jpg

Hier met romp welke we morgen gaan trachten om te spuiten.

Wordt vervolgd...

Veel plezier aan de bouw Erwin.

Zo te zien zijn de venstertjes een soort slide ipv clear styrene ?
Wat die verf Revell Aqua betreft, daar ben ik ook geen fan van, geen enkel kleur heeft dezelfde consistentie me dunkt.

Ik ben helemaal weg van de Revell aqua spuit super dek super alleen wel goed verdunnen en schoonmaken even goed door spuiten of in de ultrasoon.

Revell aqua geeft wel mooi resultaten maar moet je inderdaad goed verdunnen.

Een beetje terug in de tijd. Verven met een penseel. Lijkt mij leuk om nog eens te doen. Ik volg op een afstandje.

We gaan nog eens een bootje maken en deze maal eentje dat dienst heeft gedaan in Vietnam bij de zogenoemde "Brown Water Navy".
De bouw kadert tevens binnen de interne club wedstrijd IPMS Gent welke draait om de jaren 60' - 70' - 80's.

Bekijk bijlage 439897

De kit maakt deel uit van een Model Set met verf en lijm, uitgegeven door Revell en ik kon die in een boekhandel in Aalst op de kop tikken voor 18,99 €.

Bekijk bijlage 439898

Bekijk bijlage 439899

De instructies komen in boekvorm en zijn heel gedetailleerd met kleuropgave bij elk onderdeel.

Bekijk bijlage 439900

Er zijn 2 sprues en de romp en het bovendek zijn elk in 1 stuk. Ik heb wel al gezien dat de onderdelen op nogal dikke punten vastzitten.

Bekijk bijlage 439901

Er zijn decals voorzien voor 3 boten. De ruiten worden voorzien als folie, zal dus voorzichtig uitsnijden worden.

De Swift Boat zal enkel op sokkel geplaatst worden, niet in diorama.
Weer eens iets anders. Volg mee. Willy.

Bedankt voor de reacties.
De boot vlot niet echt, er zijn veel tegenvallers bij het afplakken van de romp. Telkens de afplakstrips worden losgetrokken, komt de verf mee ongeacht van welk merk deze is. Als strips heb ik de gele van Tamiya gebruikt alsook strips gebruikt in auto carrosserie maar allemaal hetzelfde resultaat: de verf komt los. Heb zelfs al een andere primer gebruikt dan deze van Spectrum: zelfde resultaat.

Ben dus op zoek gegaan naar een strip welke niet zo hard kleeft en bruikbaar is. Heb het uiteindelijk geprobeerd met Post-It papiertjes en voorlopig lijkt dit te werken.

Romp.jpg

Deze avond is de bodem nog eens in het rood gespoten en het is afwachten tot morgen of het gewerkt heeft.

Flash.jpg

Verder is er aan deze kit veel werk aan het wegwerken van uitwerppunten en moet er redelijk wat flash opgekuist worden. Schroeven en railings zijn een ramp.
We zullen er dus nog een tijdje met bezig zijn.

Ik gebruik de roze tape( tesa) uit de doe het zelf zaak .
Die kleeft bijna niet of de gele die wat straffer is maar altijd goed los komt zonder schade.

Ik zou zeggen ; kleef de strip eerst eventjes (zonder aandrukken) op een gladde, propere ondergrond vooraleer op het model aan te brengen ; zo verminder de hechting alweer met een factor.

De tip van Dan werkt, ook heb je in de doe-het-zelf verschillende soorten afplaktape, waaronder ook voor poreuze ondergronden (de paarse en of gouden kleur komt daarvoor in aanmerking dacht ik, en is btw ook veel goedkoper dan bvb Tamiyatape...

Welke primer was het dan, Erwin? Bij zo'n bootje zou ik op de romp zelfs geen primer gebruiken. Die te dikke verf van Revell is ook nergens voor nodig, die is er alleen omdat kindjes ook eens dit model zouden kunnen maken zonder de tafel vol te kliederen en kan met andere merken opgelost worden. Voor de grijze basisverf gebruik ik nu Lifecolor of Tamiya.

Laatst bewerkt:
Eindelijk nog eens een update en een blijde ditmaal: de romp is geschilderd en heeft zelfs al de waterlijn decals gekregen.
Goed woordje voor de kwaliteit van deze decals, ze kwamen vlot los en lieten zich gemakkelijk plaatsen. Deze op de achtersteven bestaan uit 2 stuks en plooien zich gemakkelijk rond de uitstekende delen.

Gebruikte werkwijze: de volledige romp rood gespoten, enkele dagen laten drogen, combinatie van Tamiya tape en Post-it en dan het grijs.

Romp paint 1.jpg

Romp paint 2.jpg

Morgen vernissen voor we verder doen.

De romp ziet er vrij goed uit. Als ik mij niet vergis was jij bezig met het verven met penseel? Ik veronderstel dat hier een stuk van het probleem zit. Een verflaag met penseel is veel dikker dan een verflaag met airbrush en komt bij verwijdering van tape gemakkelijker los. Model voor het verven licht polieren met fijn schuurpapier of staalwol alvorens te verven geeft door de band een iets betere hechting aan je verflaag. Succes met het vervolg.

Terug
Bovenaan