Hoofdsponsor

1/35 T-20 Komsomoletz [wip]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Goedenavond,

Ik ben na lange tijd maar weer aan een nieuw doosje begonnen.

101_0830_zps3ec0621d.jpg

Het is mijn eerste van Mirror Models en ik moet zeggen: Hij bouwt heerlijk weg. Het plastic laat zich goed bewerken en alles past (tot nu toe) perfect. Alleen de bouwtekeningen en de positiepinnetjes zouden wat duidelijker kunnen. Maar goed, ik ben de tekeningen van Dragon gewend, dus daar kom ik wel uit.

De Komsomoletz werd ontworpen in 1936 als gepantserde tractor voor de artillerie. Hij was gepantserd met platen van 7 tot 10 mm dik en bewapend met een 7,65mm mitrailleur.
Maximumsnelheid was 20 km/h op de weg en 12 km/h in het terrein. De motor was niet geschikt voor het zware werk, maar daar er geen andere beschikbaar was, bleef deze ongewijzigd.
Elke infanteriedivisie kreeg er minstens 60 toebedeeld en ze deden dienst tegen de Japanners bij de slagen bij het Khasan-meer (1938), Haikin-Gul (1939), de Winteroorlog tegen de Finnen en de Tweede Wereldoorlog. Vele werden er door de Duitsers en de Finnen buitgemaakt en door hen gebruikt. De Finnen deden dit zelfs tot 1961. (Bron: zijkant doosje).

Nu gelijk een vraag: "Wat klopt er niet aan deze doos?"

101_0831_zpsfeff89a8.jpg

Inderdaad: niets. Mooi vol doosje, alleen heb ik al 3 rekjes gebruikt om de brandstofaanhanger te maken.

101_0826_zps3572ee59.jpg

101_0827_zps112690a0.jpg

101_0828_zps3fbbe1bf.jpg

101_0829_zps090f466e.jpg
(voor het schilderen zitten de wielen en de tank nog los)

Niet slecht voor een bouwavondje en een uurtje de volgende avond, toch?

Peter

Peter, goed te horen dat alles goed past van deze kit van "Mirror models".
Persoonlijk ken ik dit merk niet ,daarom altijd leuk daarover iets te horen.

Succes verder met de bouw van dit knap model :)

Wat je vraag betreft..... wat klopt er niet aan deze doos? Geen idee :huh:

heb deze ook liggen, en was inderdaad ook eens slikken als je deze open deed over de hoeveelheid stukjes.. benieuwd naar wat je ervan maakt

Bouwt precies wel goed?
Kan het zijn dat er op de boxart een andere aanhanger afgebeeld staat? Of heb je een keuze bij het maken?

Hij bouwt uitstekend.
Op de boxart staat inderdaad een munitieaanhanger, die niet in de doos zit. Daar zit alleen de brandstofaanhanger in.
Maar dan alleen in de gelimiteerde oplage. (staat in dat geval duidelijk op de doos)

Peter

Ik mag niet zeggen dat ik dit merk niet ken, ik heb nl de Diamond T 969 Heavy Wrecker in de stash zitten, maar heb het nog niet aangedurfd om met de bouw te starten. Het is wel leuk te horen dat het lekker bouwt.

Welke uitvoering ben je van plan te bouwen : Russisch of als beutewaffen ?

Succes nog !

Groeten Rik

Goedemiddag!

Ik ben weer een stukje verder.
Ik heb de motor en de aandrijving erin gezet en de onderste ombouw erop gezet.
Het past allemaal nog goed alleen moet je goed de tekening in de gaten houden, want niet alles is even duidelijk.
De volgende stap zal de cabine zijn en dan het binnenwerk schilderen.

101_0840_zps842225b7.jpg

101_0841_zpsef448a70.jpg

101_0842_zps3c03eafe.jpg

101_0843_zps73155da0.jpg

@Rik: ik heb die Wrecker ook staan (met de extra PE, de stoffen kap en de M-36 ringmount), maar ik wilde eerst een model van hem proberen voor ik die ging bouwen.
Ik weet nog niet zeker welke ik ga bouwen, ik ga voor de 1937-versie en niet de 1938 Early, maar dan kan ik nog kiezen uit een Russische, een Duitse en een Finse.
Het enige wat dan nog verschillend is, is dat de Finnen een extra koplamp erop gezet hebben, maar die hoeft niet, want het is niet bekend wanneer ze die erop gezet hebben.
Oh, en de Finnen gebruikten een andere kleur groen (de Duitsers schilderden hem niet over), maar of ze dat al in de Winteroorlog of de Tweede Wereldoorlog deden, of pas daarna, is ook niet bekend. Dus tot de decals zit ik goed.

Groeten,
Peter

Mooie vorderingen, Peter !

Ik ben ook van plan om eerst eens een kleinere kit van MM te bouwen vooraleer ik de Wrecker aanpak.

Die informatie over de Duitse versie is nieuw voor mij, ik wist dat hij gebruikt werd door de Duitsers, maar niet dat hij niet overschilderd werd.

Succes nog met de build.

Groeten Rik

Hoi Allemaal,

Na 3 weken heb ik eindelijk weer tijd voor een update, toch handig die PC's op het werk :)

Ik heb een klein beetje kunnen verder gaan aan het binnenwerk, maar ben nog niet aan het schilderen toegekomen.

Eerst heb ik de PE voor het binnenwerk gedaan, deze bestaat uit de stuursticks (4) en 2 pedalen, totaal 10 onderdelen en 2 draadjes. De PE werkt prettig en zit aan beide zijden ingepakt in doorzichtige folie. Het voorkomt dat de PE wordt aangetast door zure vingerafdrukken en de onderdeeltjes springen ook niet weg bij het lossnijden.
Op de niet bijgeleverde fret zitten 12 onderdelen, de genoemde 10 voor het binnenwerk en 2 roosters voor achterop de 38-early versie, dus als je de 1937-versie bouwt met de luiken dicht, is deze niet nodig.
Er wordt bij de PE een draad meegeleverd, maar deze is te dik om door de geëtste gaatjes te gaan.

101_0844_zps73345fce.jpg

101_0845_zps6c5a5e29.jpg

101_0846_zps777761dc.jpg

Tevens heb ik de 4 platen voor de cabine gemaakt:

101_0847_zps7c320371.jpg

101_0848_zps49ac004a.jpg

en alvast 1 wielsetje:

101_0849_zpse792a2eb.jpg

@Rik: het zijn de kleuren genoemd door de gebruiksaanwijzing. Maar aangezien het geen gevechtsvoertuig is, zal de prioriteit om Duitse kleuren erop te doen niet hoog zijn.

Hopelijk weer tot gauw op dit topic,

Peter

He Peter, fijn bezig ;) ik mag ze altijd graag zien die rups tractors, groot of klein..

Ziet er goed uit allemaal ! mooi waterkarretje erbij ook.

Ga je er ook figuren en/of een smakelijk stukje terrein aan toevoegen ?

veel plezier :D
andere Peter ;)

HEY makamba mooie velgjes onder die waterkar zouden tegenwoordig mooi onder een auto staan :laugh: :laugh: :laugh: grapje hoor
Nu het echte ik hou echt niet van al dat leger materiaal maar niettemin vind ik toch dat jullie fantastisch werk leveren als men ziet op welke kleine schaal dat jullie werken " hoedje af " ik zie hier weer een ongelooflijk knap staaltje werk en ik meen dat
Als ik op een beurs ben sta ik ook altijd vol verwondering wat ik daar zie
Neen man weer knap gedaan hoor ik volg u over uw schouder als ik mag tenminste
Tof Marc

Zeer mooie start en leuke panzer,PE strak aangebracht ben ook benieuwd naar het verdere verloop hier van enig idee of er een ondergrondje bij komt met een figuurtje...

Idd mooi begin met oog voor detail,zalige PE en met zorg geplaatst..!
Keep on the good work..!

Grtz yves,

Sorry Jongens!
Ik heb ooit eens een ondergrondje geprobeerd en dat was niet echt een doorslaand succes...
Het zal dus een stand-alone worden.
In ieder geval wel bedankt voor de comments.
(Enne, het is een brandstof-trailer)

Peter

Goedenavond,

Eindelijk weer tijd voor een update op deze :$
Ik heb natuurlijk wel wat gedaan, maar deze kit is zo precies dat sommige onderdelen voor de derde keer erop gezet zijn omdat je pas een paar stappen verder ziet dat ze net een millimeter verkeerd zitten en een grote kier geven. Vooral bij de spatborden en het rooster achterop was dat goed te zien.
Verder zijn de pedalen in de cabine een leuk idee, maar:

101_0855_zps99e5d000.jpg

zoveel zie er niet meer van.
De motor word took netjes weggewerkt, maar ik weet dat die er zit, dus dat geeft niet.

101_0856_zps7c0e5143.jpg

Scheelt in ieder geval een hoop verweren.

De 2 banken achterop komen wel in het zicht, dus zullen wel goed bewerkt moeten worden:

101_0857_zps0bcbe7d7.jpg

101_0858_zpsf37e8443.jpg

Maar ze passen perfect in elkaar en op de bovenbouw.

De cabine heeft ook 4 verticale platen en een dak die een paar keer goed gezet moesten worden:

101_0859_zps78e181b4.jpg

101_0860_zpsf3228bc6.jpg
(Ook in het echt zijn de metertjes van het model niet te zien, dus die hoef je ook niet te schilderen)

En zo ziet hij eruit met de cabine erop:

101_0864_zpse5aa8b28.jpg

101_0865_zpsc57ef297.jpg

101_0866_zps2fd95949.jpg

Nu heb ik alleen nog een dagje vrij nodig om te preshaden en te schilderen.
(Zou toch moeten lukken deze maand)
Ben ik echt de enige die sneller bouwt dan schildert?

Hopelijk tot binnenkort op dit topic,

Peter

Hoi Peter,
Het gaat goed vooruit zo te zien en heel jammer dat je de motor niet zal zien.

Ik heb de indruk dat jij je wit met de hand schildert. Als je dit doet probeer dan eens om in rechte stroken te schilderen horizontaal en vertikaal ipv dat gewirwar van opgedroogde strepen. Gebruik hiervoor dan eerder een platte borstel dan een puntige, dat zal later schelen wanneer je het model verder afwerkt.
Als dit de basis kleur is, de ondergrond, probeer dan misschien ook eens te werken met een spuitbus. Ik kan je hierbij de base coat spuitbussen van Revell (wit) of Vallejo (diverse kleuren) aanraden.

Erwin

Terug
Bovenaan