Hoofdsponsor

1/35 T-20 Komsomoletz [wip]

Hoi,

Ik had er misschien even bij moeten zeggen, maar het wit is een dunne laag Vallejo primer, inderdaad met de kwast opgebracht.
Het ziet er op de foto's inderdaad een beetje slordig uit, maar mijn ervaring hiermee is dat na het airbrushen met de basiskleur (hier Russian Green) er niets meer van te zien is.
Ik gebruik de spuitbussen van Warhammer ook wel eens, die zijn veel beter op metaal maar ik heb nog wel eens dat daar druipers bij ontstaan.
De onderkant van het dak is even snel met een kwastje gedaan, maar dat is alleen tegen lichtreflectie, want dat is alleen te zien met een tandartsspiegeltje.

Blij dat ik niet de enige ben met bijna afgewerkte modellen.

Peter

Hoi allemaal,

Ik dacht dat ik al eens foto's van de geschilderde aanhanger had geplaatst.
Maar dat had ik dus mis...

Bij deze dus alsnog:

101_0867_zps5a6b1619.jpg

101_0868_zps989d94d2.jpg

101_0869_zpsc58dc43e.jpg

101_0870_zps13b4c4b0.jpg

Ook op deze is eerst met de hand een dunne laag Vallejo-primer geschilderd en daarna de groene laag erop ge-airbrushed, net als ik bij de T-20 ga doen.
De brandstoftank ligt nog los om tussen de steunen te kunnen verweren.

Peter

@ Danny: daar was ik net mee bezig.
@ Erwin: Nee, maar na drie dagen plamuren en schuren had ik er geen zin meer in. Maar ik ga wel nog proberen die in het verweren mee te nemen of er een lasnaad van te maken.

Peter

De aanhanger is reeds gebouwd? Dacht dat die nog ging komen na de tank... ;)
De naad was mij ook opgevallen, en de voorkant is precies met iets te dunne verf gespoten, of zie je het niet met het blote oog?

@ Erwin: Nee, maar na drie dagen plamuren en schuren had ik er geen zin meer in. Maar ik ga wel nog proberen die in het verweren mee te nemen of er een lasnaad van te maken.

Peter

Probeer het eens zo, dat kost je een uur werktijd en een half uur wachttijd, en dan heb je de hele naad weggewerkt. Geloof me :)

Vijf stappen:

Stap 1) Maak de tank los van de rest. Dat kun je straks wel weer terug lijmen (5 minuten werk).

Stap 2) Haal op de naad de verf weg met een vijltje en wat schuurpapier (10 minuten werk).

Stap 3) Doe secondenlijm (idealiter Slo-Zap) in de naad rondom. Aanbrengen met een speld. Zorg ervoor dat de secondenlijm overal een klein beetje 'overloopt' (5 minuten werk).

-30 minuten wachten-

Stap 4) Pak een rechthoekig vijltje, vijl de secondenlijm overal vlak. Onthou steeds dat de secondenlijm harder is dan het omliggende plastic, dus focus op het wegvijlen van het lijmoverschot. Maak na een tijdje halfronde bewegingen tijdens het vijlen zodat je de ronding van de tank volgt (30 minuten werk).

Stap 5) Als alles mooi glad is en alle 'overloop' weg is (je zult merken dat er GEEN naad meer zit), schuur het geheel dan met een schuurstick grove korrel, daarna lichtere korrel (10 minuten werk).

Als je niet goed durft, probeer het eens op een proefstukje! Je krijgt er geen spijt van, dat garandeer ik je. Het resultaat wordt strak... en dit soort tanks is nu precies het soort dingen waar iemand die vaker een modelbouwkit bekijkt, op let. Vaak wordt het inderdaad niet goed afgewerkt dus het is een positieve verrassing als het wél gebeurt.

Waar je in jouw geval last van hebt gehad, is waarschijnlijk de krimpende werking van de meeste putty's. Dacht je dat je de naad weggewerkt had, kijk je een dag later nog eens en... daar is 'ie weer. Ik kan daar zelf ook niet tegen. Secondenlijm krimpt niet en neemt die frustratie weg.

Neh, ik bouw tot ik moet schilderen, dan krijg ik koudwatervrees en plots is er een nieuwe kit open... ;-), in verband met het wit kan ik Erwin bijtreden.

Mooie bouw tot nu toe

Vergeet niet dat ik ook een van die trage bouwers ben. :D Maar wat je beschrijft, heb ik ook een tijd meegezeten. Tot ik bij mezelf dacht, wat kan er fout gaan? De afwerking is op de skills die je dan hebt en is het niks kan je er altijd de vuilbak nog blij mee maken.;) Wat ik maar wil zeggen, begin gewoon je zult zien dat ook die skills evolueren.

Back on topic:

Beschrijving Roy zeker proberen, want het oplossen met een lasnaad of verwering zal denk ik niet het gewenste effect geven. Maarre... jouw build hé, dus zelf beslissen.

Hoi Roy,

Ik heb jouw beschrijving geprobeerd en die werkt echt goed! Dank je wel!
Foto's laten even wachten op goed licht en de verf droog is. Sorry!

Peter

Peter, daar ben ik echt heel blij om! Ik weet nog van voor ik de secondenlijmmethode kende hoe frustrerend het gebruik van putty kan zijn. Elke keer opnieuw, elke keer krimpen. Ik ben benieuwd naar het resultaat :)

OK,

Na 2 drukke weekenden en een weekje nachtdienst, hier eindelijk de beloofde update:
Alle sub-onderdelen zijn samengevoegd en geschilderd en de tracks zijn erop gezet. Die zijn nog niet geschilderd, want ik wil een techniek van een medebouwer testen, die ze op het voertuig schildert.

101_0876_zpsf15dd818.jpg
(Het dopje op het aandrijfwiel heb ik ongeschilderd gelaten, omdat er links en rechts verschillende dopjes op moeten en dit de handigste manier is omze uit elkaar te houden)

101_0878_zps98c29131.jpg

101_0879_zpsca4c534b.jpg
(de rechtertrack moet ik nog rechter zien te krijgen)

Ik weet dat er nog wat witte plekjes zijn, maar nadat ik de tracks heb geschilderd zal ik het groen toch bij moeten werken.

En dan nu: DE TRAILER!
Eerst maar de slechtste kant:
101_0880_zps78955395.jpg
Het wit is vijlsel van een ander model en lag er los op.

101_0881_zps585b41e7.jpg

101_0882_zpsdf7561a4.jpg

101_0883_zps54108bf8.jpg

Ziet er inderdaad veel beter uit Roy, nogmaals bedankt voor de tip!

Nu hebben ze een laagje blanke lak gekregen, als voorbereiding op de verwering.

Fijne zondagavond!
Peter

Gaat vooruit ;)

Ben wel eens benieuwd naar die manier van tracks schilderen als ze al op de tank liggen.

Hoi Allemaal,

Even een mini-update:

Om met het slechte nieuws te beginnen, het rechtzetten van de rechtertrack is niet gelukt :angry:
Om dat voor elkaar te krijgen zou ik beide bogies en het achterwiel eraf moeten halen en hopen dat ik ze weer beter erop krijg.

Het schilderen, gewoon met een klein kwastje is gelukkig wel gelukt:

101_0884_zpsdwkmciiy.jpg

101_0885_zpsk9fyithh.jpg

101_0886_zpsd9pqkhor.jpg

Oh, en de luiken en de achterspatborden zitten erop. Maar dat hadden jullie vast al gezien...

Peter

Wat die achterste wielen betreft zie ik 2 opties Peter:

1: De assen vervangen door metalen exemplaren die niet scheef trekken naar binnen toe of,
2: Vermits het voertuig toch op een ondergrond komt te staan, de rupsen juist voor de achterste wielen stevig verlijmen of vastnieten in de ondergrond zodanig dat ze horizontaal vlak staan bekeken langs achter. Eerst beginnen met één track, de rechtse, en het wiel aanpassen zodat dit verticaal staat.
Hierna dezelfde tactiek maar dan aan de linkerzijde.
Je zal misschien riskeren dat je één der assen of beide breekt tijdens het aanpassen maar het voertuig staat toch vast verankerd en dan kan je gemakkelijk terug verlijmen.

Terug
Bovenaan