Hoofdsponsor

1/35 t-55 groepsbouw RMV (door silenoz) [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Dit jaar hadden we het idee om met de club een interne groepsbouw te organiseren, waarbij eenzelfde model door iedereen die wilde meedoen recht uit de doos diende gebouwd te worden (andere decals en koperdraad werden toegestaan de rest niet)

de doos:

attachment.jpg

de versie die ik zou willen maken is een syrische t-55 vanuit de Yom Kippoer oorlog die vernietigd werd op de Golan-hoogte

t55camokm5.jpg

de bouw is tot nu toe stukje bij beetje verlopen door de werken thuis, maar momenteel bijna klaar voor het spuitwerk:

Zoals je kan zien op de foto's is er redelijk wat plamuurwerk noodzakelijk, maar bijna klaar daarmee. veel zaken zitten nog los in verband met de schilderwerken...

de aansluiting tussen de romp en de bovenzijde was ... euh niet goed, gelijk wat je probeerde er waren overal kieren tot meer dan een mm. deze werden opgevuld met sprue en uitgeplamuurd

attachment.jpg

attachment.jpg
de gaten in de onderzijde van de romp werden op dezelfde manier opgevuld

attachment.jpg

zoals je kan zien heeft de loop ook het nodige plamuur ontvangen

attachment.jpg

attachment.jpg

de koepel is bijna klaar

attachment.jpg

tot de volgende...

Laatst bewerkt:
Leuk om te doen. Mag je de plastic lenzen niet uit de schijnwerperlampen vervangen door transparant sheet?

RUDD, Guy ! Enkel onderdelen uit de kit mogen gebruikt worden en daar zitten geen clear lenzen bij.

Enige toegeving is het gebruik van wat koperdraad...

Groeten Rik

Heb nooit een kit van Trumpeter gebouwd. Deze ziet (op foto natuurlijk) er redelijk OK uit zelf RUDD.
Benieuwd om het schilderwerk te zien!

Thierry

@GUnit, de lenzen van de beide schijnwerpers moeten trouwens glanzend zwart worden geschilderd. Dus het probleem met de lenzen is direct opgelost.

@Thierry : deze kit is uit de beginperiode van Trumpeter en van mindere kwaliteit. Zo is er nogal wat opkuiswerk en verschillende pinmarks weg te werken. De pasvorm is ook wat minder, zoals Silenoz al aangaf zijn er redelijke kieren te vullen.

Intussen is mijn model zo goed als af, foto's zal ik posten in mijn topic...

Groeten Rik

@Thierry: zoals Inflandersfields reeds aangaf, veel passen, opvullen en licht aanpassen van de stukken helpt. Ook best niet vergelijken qua afmetingen met referenties.

@Gunit: was ik niet van plan, de meeste lichten zijn trouwens voor 's nachts en inderdaad glanzend zwart. Ondertussen is de grote lamp weer verdwenen, deze staat niet op de referentiefoto. Wil eens kijken waar ik kom met zilververf en houtlijm hiervoor...

@inflandersfields: thx... ben nog op zoek naar de kleuren hiervoor. Dacht aan russian green/olive drab, lederbruin, tan en zwart, maar eerst eens experimenteren op een teststukje...

en uiteindelijk de eerste primerlaag, er moeten nog een paar zaken bijgewerkt worden (paar naadjes en gaatjes die dienen te verdwijnen...)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

veel is nog afneembaar omwille van het spuiten

Hey,

Bartje dat ziet er al goed uit man, tot nu toe. Is altijd een uitdaging om RUDD te bouwen, zeker voor iemand die graag wat bijwerkt en verfijnd..... mooi ;)

valt redelijk goed mee eigenlijk, geen referenties bekijken en proberen te kijken naar het zo goed mogelijk afwerken., hoewel, soms kriebelt het...

eerste testjes gedaan voor het spuiten van de camo:

numero uno: freehand, kan beter, maar dan ben ik volgend jaar nog niet klaar met spuiten...

attachment.jpg

numero dos: gewerkt met maskol: is al beter maar de randen zijn moeilijk goed te krijgen

attachment.jpg

numero tres: bluetack, een geduldig werkje om ket aan te brengen, de juiste dikte van worstjes vinden gaat nog een beetje zoeken zijn, maar is meest veelbelovend tot nu toe:

attachment.jpg

tot de volgende...

Hey,

Yep, nummer drie is zeker de beste oplossing en zal vermoedelijk ook iets vlugger gaan. Normaal gezien is met bluetack werken geen probleem, laat geen sporen na.
Als je de tank zio gaat schilderen zal dat wel een heel speciaal geval worden. ;)

Ik moet swaken volgen , bart
De derde lijkt mij het meest mooie en haal bare voor je camo
maar de zwarte randen zullen nog iets fijner moeten zijn denk ik om het geheel
mooier te laten uitkomen

tom

Weet dat Blu Tack zichzelf het best laat verwijderen door Blu Tack (voor de laatste restjes).

succes met je schildpad é Bartje.
ik denk dat je zo geen resultaat zou bekomen hebben met je tamiya-tape zoals je hier bekomt met je blue tack, niet ?

succes met je schildpad é Bartje.
ik denk dat je zo geen resultaat zou bekomen hebben met je tamiya-tape zoals je hier bekomt met je blue tack, niet ?

Gevaarlijke schildpad, mijn gedacht !

De manier met de blue tack lijkt mij ook het beste. Wel zorgen dat je fijne gelijkmatige worstjes draait.

Groeten Rik

toren gespoten, maar ben er zit iets in de verdeling van de vlakken die niet volledig klopt, vandaar dat de blu-tack nog niet verwijderd is:

de loop:

attachment.jpg

attachment.jpg

het eerste kleur:

attachment.jpg

attachment.jpg

Met de drie kleuren:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ja Silenoz, dat is hetgeen waar we het vrijdag over hadden.

Het zal al veel verbeteren als je op het linker luik de kleuren bruin-geel-bruin wisselt naar geel-bruin-geel. Dan heb je enkel nog twee gele vlekken bij elkaar aan de zijkant van de toren.

Kan het niet helpen om tijdens het spuiten van je eerste kleur, de andere vlakken te markeren in hun betreffend kleur ?
Bvb : je spuit je eerste vlek, vervolgens markeer je er rond de andere kleuren. Aanpalend kun je dan opnieuw je eerste kleur spuiten en opnieuw verder markeren.
Uiteindelijk zul je toch wel ergens opnieuw twee kleuren tegen elkaar krijgen, maar dat is eigen aan dit patroon ?

Succes nog, worstendraaier !

Groeten Rik

Tja zo'n camopatroon kan al eens voor kopbrekens zorgen.
Maar tzal in orde komen, dat weet ik

bedankt...

't probleem was dat je de indruk kreeg dat bepaalde vlakken te groot waren, ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan, nu nog de canvas, de bovenplaat ervan en kijken waar er nog correcties dienen te komen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Terug
Bovenaan