Deze groepsbouw over WO1 heeft mij goed te pakken, ik vind het leuk om eens die rare kits open te trekken over een onderwerp dat toch jaren lang wat minder behandeld werd in de modelbouw. Tot natuurlijk enkele jaren geleden er goed schot in de zaak kwam.
Een beetje geschiedenis:
Na het uitbreken van WO1 braken de Duitse troepen snel door in zoverre dat zij begin september 1914 op zo een 50Km van Parijs stonden.
Het 1ste Duitse Leger bereikte de Marne op 4 september en de Franse legerleiding maakte zich klaar om een Duits offensief tegen Parijs op te vangen. Jammer genoeg waren de enige troepen die beschikbaar waren slechts Engelse en Franse soldaten die een terugtocht van 200Km achter de rug hadden en hierbij het merendeel van hun uitrusting verloren waren.
De Franse generaal Galliéni welke benoemd was als bevelhebber over Parijs gaf het bevel om alle beschikbare reserve troepen te concentreren rond het stadje Meaux in het departement Seine et Marne.
In samenspraak met André Walewski, de oprichter van het Parijse taxibedrijf G7, werden de Parijse taxi's opgevorderd ten einde de beschikbare troepen zo snel als mogelijk naar Meaux over te brengen. In totaal zouden 600 taxi's ingezet worden waarbij telkens 5 soldaten en de taxichauffeur de rit maakten.
Dat de taxi's Frankrijk gered hebben is veel gezegd maar zij deden hun job en brachten de troepen waar ze moesten zijn ten einde de inname van Parijs te verijdelen. Het toonde ook aan dat het gebruik van gemotoriseerd transport van groot belang werd bij de oorlogsvoering.
De bekende rit van de Taxi's de la Marne gebeurde tussen 6 en 7 september 1914.
Verleden jaar (2014) werd de rit herdaan met originele voertuigen uitgerekend op mijn verjaardag 7 september en dus ben ik hier een beetje extra aan verbonden.
De bouwdoos:
Tot voor kort bestond er bij mijn weten geen model van de Renault AG1 op schaal 1/35. Retrokit had er ooit eens één uitgebracht in 1/72 maar deze was reeds lang niet meer te vinden tot ...... ik via via er één kon bekomen die in een ander topic zal behandeld worden.
Een klein jaar geleden zag ik opeens dat Mach 2 een model van deze Renault uitgebracht had onder de titel "Taxi de la Marne". Mach 2 een beetje kennende had ik er mijn bedenkingen bij maar kon het initiatief wel appreciëren.
Op de Nationals ingericht door IPMS België in Affligem kwam ik deze kit voor de eerste maal tegen en kon ik deze eens bekijken en uiteindelijk kon ik hem nog met een kleine korting kopen ook.
Het is dus een burger voertuig dat werkelijk gebruikt werd in WO1 en hierbij geschiedenis geschreven heeft.
Het zal waarschijnlijk de kleurrijkste bijdrage worden in heel de groepsbouw.
De onderdelen met uitzondering van de wielen zitten op 1 grote sprue en zijn redelijk goed te noemen niettegenstaande ze natuurlijk moeten opgekuist en nagezien worden.
Er steken ook decals in de kit ten einde een volledige taxi te bouwen zoals die er toen uitzag, een vel voor de ruiten en als toemaat zelfs een "borne", een mijlsteen/kilometerpaal.
De instructies komen op een blad A3 formaat en zijn heel overzichtelijik. Het kleurenschema van het voertuig is weergegeven op een tekening van de taxi en zal bestaan uit geel voor het onderstel, zwart voor de treeplanken en dakbedekking en rood voor de carrosserie. verder moeten er koperen versieringen aangebracht worden zoals toen gebruikelijk was.
Het zal dus nog een hele klus worden maar ik popel toch om er aan te beginnen, zeker nu de Steyr en de beide Moranes in de verf fase beland zijn.
"Allons enfants de la Patrie....ie...e, le jour de Gloire est arrivé......"
Erwin
Een beetje geschiedenis:
Na het uitbreken van WO1 braken de Duitse troepen snel door in zoverre dat zij begin september 1914 op zo een 50Km van Parijs stonden.
Het 1ste Duitse Leger bereikte de Marne op 4 september en de Franse legerleiding maakte zich klaar om een Duits offensief tegen Parijs op te vangen. Jammer genoeg waren de enige troepen die beschikbaar waren slechts Engelse en Franse soldaten die een terugtocht van 200Km achter de rug hadden en hierbij het merendeel van hun uitrusting verloren waren.
De Franse generaal Galliéni welke benoemd was als bevelhebber over Parijs gaf het bevel om alle beschikbare reserve troepen te concentreren rond het stadje Meaux in het departement Seine et Marne.
In samenspraak met André Walewski, de oprichter van het Parijse taxibedrijf G7, werden de Parijse taxi's opgevorderd ten einde de beschikbare troepen zo snel als mogelijk naar Meaux over te brengen. In totaal zouden 600 taxi's ingezet worden waarbij telkens 5 soldaten en de taxichauffeur de rit maakten.
Dat de taxi's Frankrijk gered hebben is veel gezegd maar zij deden hun job en brachten de troepen waar ze moesten zijn ten einde de inname van Parijs te verijdelen. Het toonde ook aan dat het gebruik van gemotoriseerd transport van groot belang werd bij de oorlogsvoering.
De bekende rit van de Taxi's de la Marne gebeurde tussen 6 en 7 september 1914.
Verleden jaar (2014) werd de rit herdaan met originele voertuigen uitgerekend op mijn verjaardag 7 september en dus ben ik hier een beetje extra aan verbonden.
De bouwdoos:
Tot voor kort bestond er bij mijn weten geen model van de Renault AG1 op schaal 1/35. Retrokit had er ooit eens één uitgebracht in 1/72 maar deze was reeds lang niet meer te vinden tot ...... ik via via er één kon bekomen die in een ander topic zal behandeld worden.
Een klein jaar geleden zag ik opeens dat Mach 2 een model van deze Renault uitgebracht had onder de titel "Taxi de la Marne". Mach 2 een beetje kennende had ik er mijn bedenkingen bij maar kon het initiatief wel appreciëren.
Op de Nationals ingericht door IPMS België in Affligem kwam ik deze kit voor de eerste maal tegen en kon ik deze eens bekijken en uiteindelijk kon ik hem nog met een kleine korting kopen ook.
Het is dus een burger voertuig dat werkelijk gebruikt werd in WO1 en hierbij geschiedenis geschreven heeft.
Het zal waarschijnlijk de kleurrijkste bijdrage worden in heel de groepsbouw.
De onderdelen met uitzondering van de wielen zitten op 1 grote sprue en zijn redelijk goed te noemen niettegenstaande ze natuurlijk moeten opgekuist en nagezien worden.
Er steken ook decals in de kit ten einde een volledige taxi te bouwen zoals die er toen uitzag, een vel voor de ruiten en als toemaat zelfs een "borne", een mijlsteen/kilometerpaal.
De instructies komen op een blad A3 formaat en zijn heel overzichtelijik. Het kleurenschema van het voertuig is weergegeven op een tekening van de taxi en zal bestaan uit geel voor het onderstel, zwart voor de treeplanken en dakbedekking en rood voor de carrosserie. verder moeten er koperen versieringen aangebracht worden zoals toen gebruikelijk was.
Het zal dus nog een hele klus worden maar ik popel toch om er aan te beginnen, zeker nu de Steyr en de beide Moranes in de verf fase beland zijn.
"Allons enfants de la Patrie....ie...e, le jour de Gloire est arrivé......"
Erwin