Hoofdsponsor

"Tempelier" (1/50)

Status
Niet open voor verdere reacties.
En dan nog niet gesproken over de Davincicode......man.....kan er echt in verdiepen......sorry voor ontoppic......
Lijkt me niet echt "off-topic", ik zie het meer als achtergrondinformatie, vooral die die ze ons door de strot willen duwen en voor interpretatie en discussie vatbaar is.

Nog updates van deze ? Ben benieuwd want ik ben gebeten door de figurenmicrobe.

Vanaf volgende week waarschijnlijk, dan is het wat rustiger, nu nog niet veel tijd gehad.
Grt Nicolas

ziezo, gestart met de grove lijnen van onze vriend.
zijn kopke heb ik nu eerst onderhanden genomen.
attachment.jpg
de kleuren die ik hiervoor gebruik is burnt umber, raw sienna en napels yellow.
attachment.jpg
onze vriend moet er wat donkertjes eruit zien omdat hij uit een warm land afkomstig is.
attachment.jpg
ik weet niet of het duidelijk is op de foto's, maar het haar en de donkere schaduwen rond zijn gezicht zijn nog helemaal niet klaar want je ziet nog een beetje van de basiskleur.
attachment.jpg
voila dat is dus de start van ons tempelierke en nu verder doen!!!:D

grt Nicolas

He Nicolas.....terug in de startblokken......:D......man ziet er weeral goed uit he........;)....blijf het op de voet volgen maatje...vind hem zeer intressant.....;)

ben begonnen met zijn mantel.
omdat het een witte cape is en een wit hemd is dit één van de moeilijkste kleuren.
daarvoor mag je nooit puur wit gebruiken omwille dat een echt puur witte stof in deze tijd ( en ik denk nu ook nog niet )
niet bestond maar meestal een grijze vale kleur heeft.
daarvoor doe ik bij mijn wit altijd een puntje paynes gray bij ( voor iemand die mij niet kent , ik schilder met olieverf W&N ;) )
nu wat fotookes .
attachment.jpg
om zulke oppervlaktes te kleuren gebruik ik een platte borstel.
attachment.jpg
en dit is de verf die ik gebruik.
attachment.jpg
attachment.jpg
door wat overbelichting zie je het niet goed maar de schaduwen doe ik ook met de basismix maar dan met wat meer paynes gray .
de eerste laag doe ik redelijk veel donker in de schaduw gedeeltes en laat deze goed drogen .
daarna ga ik er met de basismix in en licht de volledige mantel wat op.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

en nu wat laten drogen...:wub:

grt Nicolas

Begint er goed uit te zien, maar dat zijn we van jou gewoon hé! :P
En ja idd, "echt sneeuwwit" bestond volgens mij toen ook nog niet (althans niet voor stoffen), dat zal meer zo'n "ecru-kleurtje" hebben gehad, vaal wit... ge weet wel: "wit met een tikkeltje kleur". Ik denk niet dat ze in die tijd al een bleekmiddel hadden om katoen of vlas te bleken.

de rijken gebruikte wat zout in het water...
heb ik ergens gelezen in één van mijn lectuurtjes.

grt Nicolas

tja ik denk dat ze dit gebruikte om vlekken uit te halen.
ik zal eens proberen opzoeken in welk boek ik dit heb gelezen.

grt Nicolas

In oude tijden werd (ochtend)urine aan huis opgehaald, omdat dit gebruikt werd in de blekerij... Het is de ammoniak in de urine die het hem doet ;)

Mooie kop heeft-ie al Nicolas, hij kijkt al goed duister uit z'n ogen 8)
Succes met het "wit" schilderen.. da's een vak apart begrijp ik.

Enne... ochtendplasje voor de blekerij ? zal daar goed gemeurd hebben :wacko:
Echt leuk deze wetenswaardigheden !

veel schilderlol :)

Zal zoals gewoonlijk wel weer prachtig worden Nicolas...ik zet alvast mijn stoeltje klaar om te volgen hoor.:)

In oude tijden werd (ochtend)urine aan huis opgehaald, omdat dit gebruikt werd in de blekerij... Het is de ammoniak in de urine die het hem doet ;)

voila zie , ge ziet alle dagen leert men hier bij!;)
dat hebt ge met een top forum hé , met al die kennis hier ! :D
enne bedankt Peter en Marnic.

grt Nicolas

Urine als bleekmiddel, ge moet er maar opkomen maar een plezante bedoening zal het niet geweest zijn... toen hebben ze waarschijnlijk ook de gasmaskers uitgevonden? :laugh:

Urine als bleekmiddel, ge moet er maar opkomen ....

Urine werd reeds in de oertijd als bleekmiddel gebruikt om daim (zeer zacht leder) wit te maken, dus het is reeds lang in gebruik...
Hoewel het toen als zeer uitzonderlijk beschouwd werd om witte kledij te dragen (wat best begrijpelijk is, want het was een werkje van lange adem...)

Urine werd reeds in de oertijd als bleekmiddel gebruikt om daim (zeer zacht leder) wit te maken, dus het is reeds lang in gebruik...
Hoewel het toen als zeer uitzonderlijk beschouwd werd om witte kledij te dragen (wat best begrijpelijk is, want het was een werkje van lange adem...)
Zeer interessant, heb je daar soms meer info over... een link ofzo?

Nee, geen link, persoonlijke kennis uit boeken gehaald tijdens mijn levensjaren...
Sommige zaken blijven gewoon in mijn hoofd plakken als ik het eens gelezen heb (meestal onzinnige zaken waar ik verder weinig aan heb, gelukkig kan ik dit nu eens delen met anderen :) )

Nee, geen link, persoonlijke kennis uit boeken gehaald tijdens mijn levensjaren...
Sommige zaken blijven gewoon in mijn hoofd plakken als ik het eens gelezen heb (meestal onzinnige zaken waar ik verder weinig aan heb, gelukkig kan ik dit nu eens delen met anderen :) )
Ha ja, klinkt bekend... nu ja, weer iets wijzer geworden zie... toch een fantastisch forum hé... zo kom je nog eens één en ander te weten! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan