Ik ben enorm onder de indruk, prachtig gedaan die Tiger!
Wat de zimmerit betreft, daar kan je eeuwig over doorbomen, al zijn beide opties juist. Voor treintransport werden de fenders er afgehaald, (en smallere tracks gelegd) en tank en fenders (en heel wat ander materiaal) kwamen soms op andere plaatsen uit. (bv de panzers ten tijde van Market-Garden zijn uiteindelijk niet naar Rusland vertrokken, een deel van hun materiaal wel, of daar fenders bijzaten, geen idee.)
Dus vaak reden er tanks rond zonder fenders, en als er dan veldherstellingen gebeurden, oa aan de zimmerit, kreeg je dan volledig beplakte tanks, die later mss weer fenders kregen.
Veel hing ook af de leveringen, en of de tanks direct naar het front gingen, of naar opleidingseenheden, of eenheden die zich aan het herbewapenen waren. Zoveel variabelen.
En dan nog één variabele die veel (oud-)(beroeps)militairen zeker kennen, de beslissing van de korpscommandanten. En vooral die laatsten (aan beide kanten van't front) zorgen ervoor dat veel modelbouwers nogal eens verbaal de oorlog verderzetten. Al moet ik daar direct bij zeggen dat het op dit forum altijd vredelievend is gebeleven, en dat is dan ook één van de redenen waarom ik hier zo graag terugkom!