Hoofdsponsor

1/144 Tu-160, Trumpeter, 1:144 [WIP]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
08e9313c69c078f33a214fd857236024.jpg

De Tu-160, ook wel "white Swann" genaamd is een zware strategische bommenwerper met variabele vleugelstelling. die de mogelijk bezit om aanvallen te doen vanop grote hoogte, maar ook vanaf boomhoogte...

Het eerste toestel werd in 1987 geleverd, en was daarmee de laatste strategische bommenwerper, ontworpen voor de Sovjet Unie. Momenteel zijn er nog 16 in dienst bij de Russen, maar deze zijn niet allemaal luchtwaardig.

Het de eerste aanbesteding voor een supersonishe strategische bommenwerper werd gelanceerd in 1967, maar in 1972, nadat de Russen weet hadden van de B1, werden de specificaties veranderd naar een swing-wing configuratie en een snelheid van Mach 2.3. Toen de B1 geannuleerd werd door de USA bleven de russen werken aan deze en per toeval werd dit toestel 1 maand voor zijn eerste vlucht gefotografeerd vanuit een passagierstoestel. Er zijn veel gelijkenissen tussen de beide toestellen, maar de Tu-160 is veel groter en sneller dan de B1B (nadat het B1-project terug in leven geblazen werd, maar in een afgeslankte versie)

Meer kan gevonden worden op wikipedia hierover.

voor de mensen die houden van cijfertjes: http://www.defencetalk.com/pictures/showfull.php?photo=974

voor de meer plaatjesgerichte medemens:

tu-160_modl_65.jpg
tu-160_modl_66.jpg


algemene karakteristieken

Crew: 4 (pilot, co-pilot, bombardier, defensive systems operator)
Length: 54.10 m (177 ft 6 in)
Wingspan:
Spread (20° sweep): 55.70 m (189 ft 9 in)
Swept (65° sweep): 35.60 m (116 ft 9¾ in)
Height: 13.10 m (43 ft 0 in)
Wing area:
Spread: 400 m² (4,306 ft²)
Swept: 360 square metres (3,900 sq ft))
Empty weight: 110,000 kg (242,505 lb; operating empty weight)
Loaded weight: 267,600 kg (589,950 lb)
Max. takeoff weight: 275,000 kg (606,260 lb)
Powerplant: 4 × Samara NK-321 turbofans
Dry thrust: 137.3 kN (30,865 lbf) each
Thrust with afterburner: 245 kN (55,115 lbf) each

Performance

Maximum speed: Mach 2.05 (2,220 km/h, 1,200 knots, 1,380 mph) at 12,200 m (40,000 ft)
Cruise speed: Mach 0.9 (960 km/h, 518 knots, 596 mph)
Range: 12,300 km (7,643 mi) practical range without in-flight refuelling, Mach 0.77 and carrying 6 × Kh-55SM dropped at mid range and 5% fuel reserves[68]
Combat radius: 7,300 km[69] (3,994 nmi, 4,536 mi,) 2,000 km (1,080 nmi, 1,240 mi) at Mach 1.5[29]
Service ceiling: 15,600 m (51,181 ft)
Rate of climb: 70 m/s (13,860 ft/min)
Wing loading: 742 kg/m² with wings fully swept (152 lb/ft²)
lift-to-drag: 18.5–19, while supersonic it is above 6[70]
Thrust/weight: 0.37
Armament

Two internal bays for 40,000 kg (88,185 lb) of ordnance including
Two internal rotary launchers each holding 6× Raduga Kh-55SM/101/102/555 cruise missiles (primary armament) or 12× AS-16 Kickback short-range nuclear missiles.

De kit komt in een doos:

trm03906.jpg

en deze bevat naast de handleiding:

2 romphelften
4c5c1ead6c2315acbd89627a56308b00.jpg

2cdc4e424d52d20e47b0769dfdd1c50a.jpg

vleugels en interieur:
62ba274a529a84836c288f16092e4cf5.jpg

65fa129e32520ce0904cf146c2cd2f2e.jpg

kleppen en landingsgestel:
e2201022ff4571e52fd5ae512f97f670.jpg

glaswerk:
4f68aca92ff27a8727a9970da5b6d989.jpg

en decals:
7f11b27b2007df3f89b19c3ae755cfac.jpg

Doel hierbij is om deze hoofdzakelijk oob te bouwen, gewoon oefenen op het schilderen met de hand (vallejo) voor de meeste interieurdelen. Exterieur zal gespoten worden, misschien ab, mss met een spuitbus. Momenteel niet zoveel tijd over om veel te detaillering, vandaar de keuze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verlof is voorbij, ferm van genoten, en vooral gebruikt om te werken eigenlijk... dus mijn vrije tijd vooral gebruikt om delen tussendoor te ontbramen en op te schonen. Niet dat er zoveel stukken zijn, maar moeder de vrouw heeft nog steeds een veto tegen bouwen tijdens de renovatie... dus... ging in hele kleine beetjes

De eerste details van de cockpit worden geschilderd, de wielen hebben ook hun eerste laag aan 1 zijde...

1b81436d11172d9eb99a44c338beb669.jpg

Delen van de wheelbays die in alu moeten komen hebben ook hun eerste laagje gekregen, de andere delen die erover passen worden grijs, maar dat moet ik nog gaan kopen.

22e41e574fdeaf6bc104d761d7473661.jpg

Luchtinlaten worden zwart vanbinnen, dus daar valt niks meer te zien van het detail, ze hebben wel nog een lichte schuursessie nodig op de buitenzijde...

cockpit is zo goed als af, na het sluiten van de romp zie je er bijna niks eer van terug, dus ook geen overdaad
02f162dce97b7a178f35dfca41115f01.jpg

ac79bbae5d73ad0c271ef8b853e5e8db.jpg

en ook het obligate toilet is niet vergeten
79093e8db8e401809d39451f5a9b9bf1.jpg

Binnenzijdes van de wheelbays, nog een kleine wash en en paar details uitpikken/corrigeren
80e57d1426aa2e6540c7a2ffb500368f.jpg

ca4f18938701a5a6d0864a6073ae258d.jpg

Hier zijn de wielen bijna af, nog een paar kleine correcties
6c2ac890f44ea5f90041d6c4cf425670.jpg
 
Details kunnen verderschilderen en met een wasje erover verandert er veel

Delen van de wielbakken:
8568df888c75b314c6bad2f0d3cec06d.jpg

8e75f590025f6f096576cfe32f9f2110.jpg

46d2b97e08b8f146dab50b8aed06c2b4.jpg

Deze hebben nog een drybrush nodig:
34ecc3871410dac0a855dcdd33c2146c.jpg
 
Mooi begin; de schoepenraden zijn er wel beter uitgekomen maar misschien kun je van het rechter exemplaar nog iets wash weghalen.

De wielen afplakken lijkt me een hels karwei, heb je het geprobeerd met tape uitponsen met een grote punch & die (of misschien met een leertang)?

Het is een verschrikkelijk kleine schaal waarin je bezig bent... complimenten met het werk tot nu toe.
 
amai die russen ik moet nog veel leren al hoewel ik ze nooit onderschat heb met hun materieel grt Pascal
 
Het blijft een kleine schaal, zelfs voor zo een groot toestel, maar zo te zien kan jij je er wel in vinden.
 
Vraagje op foto 2 en 3 zie je allerlei meegegoten bedieningsstangen worden die ook nog van een kleur of wash voorzien of zie er niks meer van ?
En ik die dacht zo een vliegtuig dat steekt op een korte tijd in elkaar , maar dat is dan toch niet waar
Succes met deze bouw
Marc
 
@Roy, de wielen zijn momenteel met de hand geschilderd, nog een paar kleine correcties om bepaalde oneffenheden aan te pakken, en er zal nog weinig zichtbaar zijn van de oneffen randen. De fan krijgt nog een veeg met een doekje en een drybrush met alu om het effect af te zwakken. Maar uiteindelijk waren de inlaten compleet zwart (radarabsorberend materiaal), en niet wit zoals je zou denken, dus veel zie je niet meer na samenbouw.

@Pascal: de russen en hun materieel... je kan er uren over lezen, en uiteindelijk hopen dat ze nooit tegen ons gaan ingezet worden... je zou er bang van worden, geef ik eerlijk toe... vooral met hun herbewapeningsstrategie en onze ontwapeningsstrategie... idem met de Chinezen... maar dat is een andere discussie

@Erwin, deze wordt toch nog zo'n 37cm lang en 38cm met de vleugels open... geen kleintje, maar ik denk dat ik hem bouw met de vleugels dicht, minder problemen met de flaps, en dan kan ik de binnenkant van de vleugels omhoog kantelen, ook zo'n raar iets bij dit vliegtuig:

AAEAAQAAAAAAAAaJAAAAJDRjZDlhYzQ0LTcyNmMtNDFhNC04MmU1LTJlZDNmZTEyZTE5OA.jpg


@Mark: het stangenmechanisme kan mischien nog iets meer uitgewerkt worden, door het bedieningsmechanisme iets bleker te schilderen. Er zit momenteel een lichte wash op, niet zo duidelijk op de foto's ik bekijk het nog even in het daglicht, indien nodig doe ik nog een tweede ronde...
 
Laatst bewerkt:
beetje verdergewerkt aan de delen van het hoofdlandingsgestel. Dit moet gemonteerd worden voor het sluiten van de romp, ik hoop dat het geen problemen gaat geven...

In de basiskleuren:

277991-11032-50.jpg


en na een wasje:

277992-11032-98.jpg


hier bewust aan de onderzijde van verende deel van de poot iets meer aangebracht, om het vuil te simuleren dat door de schraapringen naar beneden wordt geduwd

277993-11032-20.jpg


bepaalde punten moeten nog overlopen worden
 
De overgangen tussen onder en bovenromp zijn geschuurd en de verdwenen lijnen zijn hersteld, nu nog eens overlopen en dan klaar voor de primer

f4e2007d116ebd04f5df473bd3f72441.jpg


4b5bf7a1a0fd298e844ffd3dca7d521a.jpg

De poten werden ingepakt voor het verfjasje... jammer dat je deze niet achteraf kan monteren


b8e6d4c0dfcc1c887e5b6e21b13571f4.jpg

zo ook het voorste, ik hoop dat hier geen breuken ontstaan bij het uitpakken... de stangen zijn hier heel fragiel:


3a5c633eaaa5564feef092e4d6b3b30a.jpg

het regelbare deel van de burner cans werden in twee kleuren geschilderd:


258cc6269309d5a00fa8bc311df0ea9a.jpg

en ik ben ook begonnen met het deel wat in de romp wordt ingebouwd
4563c57390b260769b10df430d8122f9.jpg
 
Silenoz, moet je ook de overgang tussen de jet-inlaten en de straalpijpen niet bijschuren? Daar zit nog een zichtbare richel.
 
Thx. Die overgang ging ik bekijken na de primer, omdat het nu raar lijkt, omdat het ene deel geprimerd is en het andere niet. Op het gevoel valt het redelijk goed mee
 
De TU-160, NATO Codename BLACKJACK, das een mooie bommenwerper.
Deze volg ik graag mee.

Grtz Bart.
 
Deze was mij niet bekend,serieus vliegerke...!
Reeds mooi werk geleverd Silenoz...krijgt deze de kleur van de box of ga je er een camo op aanbrengen?

Grtz yves,
 
Thx, deze heeft enkel in 50 tinten wit rondgevlogen... Dus geen camouflage op deze... Ik ga al mijn handen vol hebben aan het wit...
 
Terug
Bovenaan