Zo ziet de start eruit bij mij met het maken van een module.Ongeacht het formaat en de grootte blijft de werkwijze hetzelfde.
We zien een grove houtrasp,een schuurblok,een rasp en een afgeknipt zaagblad zonder handvat.Eronder ligt het eerste blok waar aan de boven en onderzijde dus nu een schot zit gemonteerd met montage kit.
Bij de eerste stap zaag ik zoveel als mogelijk al weg met het zaagblad.Daarom zaag ik ook altijd vanuit het grootste schot(alle schotten bij de boeg en het achterschip zijn op en aflopend in formaat).
Vanuit het grootste schot zagen,voorkomt dat ik er per ongeluk teveel af zaag,waardoor je dan onder de zaaglijn kunt komen en teveel materiaal eraf haalt.Zaag je nu vanuit het grootste schot,kun je nooit teveel eruit zagen.
En dan daarna met de rasp het overtollige tempex materiaal eraf schrapen.Dat gaat heel gemakkelijk,je hoeft nauwelijks te drukken erop.
Ik maak altijd grote bewegingen hierbij,zodat de rasp zowel het ene als ook het andere schot raakt.Zo is de schraaplijn mooi recht en krijg ik er geen holle lijn in.
De rasp van dichtbij.Dit is mijn beste stuk gereedschap bij deze bewerking.Je ziet de gaten erin zitten waaruit het tempex komt.De sneeuw hoort er gewoon bij.
Schrapen doe ik het meest met de rasp.De andere rasp(met houten handvat)gebruik ik alleen bij erg grote stukken omdat deze er meer materiaal af schraaps als de rode rasp.
Schrapen ermee is ook de ruwe stap in het vrijmaken van de modules.Hiermee maak ik alleen de ruwe vorm erin.Als dat gedaan is,snijd ik met een scherp mesje de vrijgekomen montage kit bladen weg.Deze zijn erg hard en zullen later(als je ze niet weg haalt)voor een onregelmatige oppervlakte zorgen in de hout beplanking met balsa hout.
Als dat gedaan is,is het zaak om alles mooi strak en glad te gaan maken.Dat doe je met een schuurblokje en schuurpapier.De korrel grootte doet er niet toe.Je mag zelfs niet erop drukken.Het tempex laat zich heel gewillig effen maken.Hiermee is deze bewerking dan ook klaar.Wel let ik erop dat de oppervlakte mooi recht is en goed gevormd is naar het verloop van de schottenlijn.
Je ziet nog op sommige plaatsen iets zitten van de montage kit bladen.Dat mag,want de beplanking wordt door deze lage bladen niet beinvloed omdat er ook nog een kitlaag overheen komt bij die bewerking.
En dan is deze tweede in rij van de modules klaar.Deze komt na de boegkegel en de eerste module(module A-B)in rij.
De foto is ietwat onhandig genomen.Je ziet hierin helaas niet goed de lijn erin.Daarom de groene lijnen erbij.
In de volgende foto is de lijn beter erin te zien.Let ook op de groene lijnen.Deze geven het begin aan van het platte voordek.Later wordt dit horizontale vlak plat.
Voor je het weet,heb je al twee modules klaar.Totale werktijd ca. een uurtje ervoor.
En daar moet nog materiaal tussen komen later bij het samenstellen van de romp.
En het restmateriaal ervan.
Daarom ook hier weer geld "Do not try this in your living room".Niet doen dus in de huiskamer.............
Ron.