Hoofdsponsor

1/75 Vasa (Wasa) Corel 1:75 [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter JanV
  • Startdatum Startdatum
de muren zijn ondertussen glad gestuckt en komend weekend ga ik de kozijnen aflakken.
de komende weekenden wordt dan de muren in de latex zetten en het leggen van de nieuwe vloer.

helaas moet ik tussen de bedrijven door ook nog werken, het is drukker dan gepland in deze laatste weken van het jaar en moet zelfs nog een weekje naar het buitenland. dus alle vrije tijd in de weekenden zal voorlopig nog wel hierin gaan zitten.
ik hoop dat ik met de kerst 2 weken vrij kan zijn en dan weer een behoorlijke slag kan maken om in ieder geval al het houtwerk gereed te krijgen en een start kan gaan maken met het lakken van het houtwerk en op kleur brengen van de bovenste rand
Bewerk bericht

dat moet zeker gaan lukken, alleen de lijst met restpuntjes zal wel even gaan duren (plintjes, stopcontacten etc etc)

Het is net als met modelbouwen Jan, je komt toch iedere keer weer wat verder al gaat het niet altijd snel.

De woonkamer is weer zo goed als gereed. heb alleen wat tegenslag gehad met de afwerking, de hoekstukken van de plinten zijn niet correct geleverd.
dan de plinten afwerken en dan kan ik de werkplaats weer gaan opruimen om deze geschikt te maken voor modelbouw

De modellen zijn ook weer terug van het uit logeren en hebben hun vertrouwde plek weer ingenomen.
zoals je kunt zien wordt deze hoek van de kamer gedeeld met de hobby van mijn vrouw, en kan ik nog de nodige m3 claimen voor modellen voordat we gelijk staan

heb zelfs al een mogelijke plek straks voor de Vasa, echter moet daarvoor wel eerst een boekenkast maken waardoor er weer plek komt.
Gelukkig duurt het nog wel even voordat de Vasa gereed is en dus heb ik nog even tijd voor de boekenkast :laugh:

2013-11-17142809.jpg

2013-11-17142819.jpg

Laatst bewerkt:
langzaam aan de Vasa weer aan het oppakken.
ik wil eerst een goed belegplan gaan maken en zorgen dat ik de benodigde korvijnagelbanken voorbereid heb.
als basis voor het belegplan ga ik de tekeningen van Corel voorlopig gebruiken.
als het goed is komt er echter begin 2014 een uitgave van het Museum uit waarin in detail de tuigage beschreven gaat worden, ik sta al op de wachtlijst voor dit boek :D

verder de komende tijd alvast de masten en ra's op maat gaan maken en schuren inclusief de ezelshoofden en marsen.

in de kerstvakantie kan ik weer verder in mijn werkplaats, ik heb nog wat kastjes etc te maken/aanpassen voor de woonkamer.

Mooi dat je dat de woonkamer klaar bent en weer verder kan met de Vasa, ik ben benieuwd of de reconstructie van de tuigage erg afwijkt van de tuigage zoals Dik die in de Zeven Provinciën tekent.

Andy

zo de bouwstop is weer ten einde, de woonkamer is zo goed als gereed.

als eerste begonnen om een aantal dekattributen op maat te maken

2013-11-30185520.jpg

verder alvast eens gekeken naar de marsen, de meegeleverde in de kit bevallen me niet en ik ga deze dus volledig scratchen

2013-11-30185622.jpg

2013-11-30185528.jpg

vanaf nu dus weer regelmatig een update.
ik zie dat ik de volgende keer wat betere foto's moet maken bij daglicht

zo ziet de replica in het museum eruit

gIMG_6498.jpg

dat wordt het doel om zoveel mogelijk te benaderen in 1:75

begonnen met het uitpuzzelen van het beleggingsplan zodat ik straks voldoende beleggingspunten heb.
de tekening van Corel lijkt aardig overeen te komen, enkele kleine aanpassingen te doen maar ik heb dat nu in beeld.

alle tekeningen nogmaals afgedrukt op A3 om vrij te kunnen markeren en toch een schone set te houden (heb bij de start alle tekeningen op het werk ingescand en kan ze nu dus naar behoefte afdrukken op A3)

2013-12-04200035.jpg

de werkbank is weer het domein van de Vasa

2013-12-08145106.jpg

zoals beloofd nog een paar betere foto's van de onderdelen

2013-12-08145453.jpg

2013-12-08145217.jpg

en alvast een aantal ringetjes gemaakt om de kanons vast te maken en gezwart

2013-12-08153957.jpg

Via het museum de tekeningen ontvangen van de bijboot. ik heb nog een vraag openstaan of ik deze tekeningen mag delen.

Hier alvast enkele foto's die ik vorig jaar hiervan gemaakt had

100_8835.jpg

SDC10168.jpg

100_8931.jpg

100_8932.jpg

100_8933.jpg

de afgelopen weken deze onderdelen op de clubavonden in orde gemaakt en nu op het dek bevestigd

2013-12-24%2015.07.04.jpg

2013-12-24%2015.06.55.jpg

vandaag nog even wat kunnen doen voordat de schoonfamilie op de stoep staat.

verdere deatils aan de voorzijde
2013-12-26%2012.42.29.jpg

een paar "blokken" in de railing gemaakt
2013-12-26%2012.19.57.jpg

En de mastvoeten voorbereid
2013-12-26%2012.20.07.jpg

Terug
Bovenaan