Hoofdsponsor

Sopwith Camel f1 Belgisch. 1/16

ERVARING
In deze materie eerder durver dan kunner.
BOUWWIJZE
Indien nodig hier en daar wat aanpassingen.
BOUWBUDGET
+++++
BOUWSTATUS
Van het begin.
COMMENTAREN
Zeker welkom en laat jullie gerust gaan.
Ziet er niet simpel uit. Gelukkig heb je al enige ervaring om enkele stappen vooruit te denken voor wat de latere rigging betreft. Succes verder.
 
Viel toch wel mee met die uitdruk punten :ROFLMAO:

Weet je misschien uit welk jaar die kit komt vraag dit eigenlijk om die verschillende kleuren onderdelen?
 
Weet je misschien uit welk jaar die kit komt vraag dit eigenlijk om die verschillende kleuren onderdelen?
op het boekje staat printed in Japan 2014 Ron.
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om de kit gewoon uit de doos te bouwen zonder te schilderen.
 
....
Ik denk ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om de kit gewoon uit de doos te bouwen zonder te schilderen.
Zonder te schilderen is volgens mij niet zo'n goed idee :nowink:
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat plastic zonder verf-/laklaag na verloop van tijd "uitdroogt" en daardoor zeer broos wordt, zeker als deze nu en dan in zonlicht staat. Met als gevolg dat het model na een tiental jaren bij te hard kijken al uiteen zal brokkelen ;)

Mooie vorderingen anders :-)
 
Da's door UV-licht dat de polymeerketens van de kunststof gebroken worden, wat leidt tot het brosser worden. De kunststof vroeger was daar meer onderhevig aan dan de huidige kunststoffen, maar die laatste sluiten het niet uit.

Daarnaast geeft het uiteindelijk toch schilderen een uniformer resultaat..., waarbij je schuren en vullen kan wegwerken...
 
Dry fit van het model ziet er veelbelovend uit en het model zal zeker indruk maken als de rigging geplaatst is.
Wat het afwerken van het vliegtuig (zonder het te verven) betreft kan je misschien een laagje vernis op het model zetten. Zodoende is het plastiek toch een beetje beschermd en kan je de Sopwith Camel afwerken zoals je die voor ogen hebt.
Succes verder.
 
Interessant om eens over na te denken en ik kan niet direct een antwoord vinden.
Was een vliegtuigskelet vernist of niet ? Heeft hier iemand meer info over?

Het ontwerp bestond natuurlijk uit bewerkt ruw hout en je kan/kon hier iets van zien in het luchtvaartmuseum te Brussel waar men een atelier van Stampe & Vertongen heeft nagebouwd.
Maar hout heeft bescherming nodig. Toegegeven, die vliegtuigen waren geen lang leven beschoren maar ze werden ook niet ondergebracht in ateliers of hangars en waren dus sterk onderhevig aan de weersomstandigheden.
Om die reden denk ik dat de frames op één of andere manier beschermd werden voor de elementen door een soort beits of door vernis voordat ze werden overtrokken door het zeildoek.
Als vliegtuigen buiten staan en het regent, beschermd het canvas wel maar de vochtigheid zal uiteindelijk ook doordringen tot het frame.

In de modelbouw zou dit dan overeenkomen met het aanbrengen van een al dan niet licht gekleurde vernis over het plastieken frame. Deze vernis zou tevens de plastiek wat kunnen beschermen tegen de invloed van UV stralen.
 
De toestellen die nu in de museum staan zijn gedeeltelijk origineel omdat ze uit verschillende toestellen samengesteld zijn.
Dat is wat mij gezegd is in museum v/h vliegveld te Antwerpen.
Ben nu aan het bekijken hoe het toestel te bekleden want mijn eerste pogingen met linnen en verharder zijn mislukt.
Het werkt wel tot je het vast lijmt want dan maakt het blazen.
Het experimenteren vind ik dan wel weer plezant om te doen.
Zal nu overstappen naar de materialen eerder hier getoond door silenoz en fred en dat eens testen of het sterk genoeg gaat zijn.
Wat de bewerking van het hout betreft zal ik trachten op te zoeken in mijn zoektocht op het net.
 
Terug
Bovenaan