@Xavier: dank voor het terugplaatsen. Jij restaureert ook alles he
Geen probleem wat het in stilte volgen betreft, elke geïnteresseerde is er weer ééntje. Ik ga proberen het topic zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat ik het zelf ook zou begrijpen als ik niet alle basisinformatie tot me had genomen. Ook ga ik hier en daar wat alternatieven bespreken voor het gebruik van draaibank en frees, zodat het topic ook interessant kan zijn voor mensen zonder deze apparaten.
@Bart: voor het bespaken ga ik gebruik maken van de freesmachine met verdeelschijf. Voor de lezer die niet weet wat dat is, wat uitleg... De verdeelschijf is minstens zo indrukwekkend in gewicht en statuur als de frees zelf en kan het werkstuk laten roteren als een wiel, waarbij diverse verdelingen kunnen worden gemaakt. Bijna alle verdelingen onder de 100 kunnen worden gemaakt. Dus bijvoorbeeld een zeskant, zoals een moer: 360 graden wordt gedeeld door 6: na het frezen van elke kant wordt de verdeelschijf
60 graden verder linksom gedraaid. Voor het maken van 20+20+10+10 gaatjes in de naaf zorgt de verdeelschijf dus voor een verdeling van telkens (360/20=)
18 graden respectievelijk (360/10=)
36 graden.
Bij mijn verdeelschijf betekent een verdeling in stukjes van 18 graden (=20 spaken) een rotatie van precies twee volle slagen en dat dus 20 keer. In het volgende filmpje zie je een volledige omwenteling (20x2 slagen):
Na elke twee slagen, wordt er dus een gaatje geboord waar later de spaak uit komt. Zie dat na de 20x2 slagen het inbussleuteltje weer in exact dezelfde positie ligt als voorheen. Overigens is de stroopwafel nergens meer te bekennen.
Enfin, om nauwkeurig zoveel gaatjes te kunnen boren in een zo kleine naaf, is een verdeelschijf absoluut noodzakelijk. Juist omdat ik die heb, kan ik preciezer werken dan op de gelinkte pagina getoond. Ik kan dus (nog even in theorie) de exacte bespaking aanleggen zoals die op de echte auto voorkomt.
Daarvoor gebruik ik inderdaad een 'jig' volgens de technieken zoals uitgelegd door Gerald Wingrove in zijn boek 'The Complete Car Modeler 1'. Zijn professionele niveau ga ik niet halen, maar ik ga mijn best doen dat zo goed mogelijk te benaderen.
Dit is een model van Wingrove in schaal 1/15,
elk onderdeel behalve de grille zelf gemaakt (in de jaren '70, dus ruim vóór de komst van de 3D-printer):
Voor meer informatie over de modellen van Gerald Wingrove, zie
hier.