Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
rene ik maak nu al 35 jaar vissersschepen maar ik heb toch al weer iets bij geleerd zo zie je wel nooit te oud om bij te leren
weeral mooi werk geleverd .
gr dirk d
Vloer kajuit ligt evenwijdig aan waterlijn, kajuit dak heeft in voorwaartse richting een lichte helling naar beneden, dek een lichte helling naar boven, dus afstand onder en boven gelijk verdeeld boven en onder patrijspoort.
Messing patrijspoorten, daarvoor ben ik in mijn sanitair afval gaan rommelen, 2 messing ringen van knelkoppeling doorgezaagd , nu nog een stukje dunne plastiek inlijmen en er achter zwart schilderen.
Dry-fit zijkanten opstaande rand luik, 2 blokjes MDF om alles op de juiste afstand en haaks te houden, helaas zij de lego blokjes van mijn dochter naar de laatste generatie in de familie gegaan
En dan de drijftest 6.2 kg schip + 3 kg lood en 15 kg zand in plastiek zakjes van 1 kg totaal 24.2 kg.
Er mag nog bij, mag nog 7 mm dieper, op het hydrostatisch rapport geeft een diepgang van 222 mm 24.014 kg
229 mm, dit is de ontwerp diepgang > 26.14 kg
Het rapport is van het schip op ware grote, geeft de lengte in m en het gewicht in ton voor schaal 1/10 = L / 10 en volume/ 1000
De gewichten zijn het volume X 1.025 = waterverplaatsing op zout water.
Ga om te beginnen alles in de kiel stoppen, kijken wat dit geeft , zijn de zeilprestaties niet goed dan maak ik de bun open en plaats er een kiel met bulb onder van 10 kg, de rest binnen om te kunnen bijvoegen nadat het schip in het water ligt.
Die gesplitste ballast om het schip handelbaar te houden.
rene dat is de beste oplossing het gewicht moet zo diep mogelijk zitten voor de beste vaar eigenschappen van een zeilschip het grootste probleem is altijd waar juist naar voor of iets meer naar achter daarvoor zou ik een gedeelte niet te veel in de romp zelf bevestigen om de juiste vaarprestaties te hebben maar dat kan je enkel ondervinden door er mee te varen in de wind en voor de wind dan kan je het lood nog verlegen .
gr dirk d
Het probleem met de rompvorm van deze kotters is dat het lateraal punt veel verder achter het drukkingspunt ligt dan op een modern schip, als je daar een bulbkiel onder hangt wijzig je heel de zeilbalans van het schip.
De meeste zeilers denken dat de koersvastheid komt van de lange kiel, dit is maar gedeeltelijk waar, het drukkingspunt voor het lateraalpunt geeft hetzelfde effect als de pluimen van een pijl en houd zo het schip op koers.
dat is juist dat is een van de redens dat de mast kan verzet worden naar voor of naar achter op deze wedstrijd zeilboten.in de M klasse .
dat is de reden dat ik zeg om wat lood in de romp te legen zo dat je het nog kan verplaatsen tot je de juiste eigenschappen hebt bij het varen .
gr dirk d
Luikhoofd met fineer bekleed + waterkering gelijmd
Randen koekoek met fineer bekleed
Luikdeksel
Afmeerklamp , in het midden word tussen huid en klamp een klos gelijmd, de klamp word in het midden voorzien van een ovale afmeerkluis.
Op de foto zie ik dat de bovenkant spuigat niet gelijk is, Macro
Kuipranden zijn met fineer bekleed, hoek van de kajuit heeft een beschadiging, ga ik afdekken met een beschermhoek die ook aan de achterzijde het witte randje van de triplex afdekt.
2 klampen van 50 mm komen op de rand van de kuip om de grootschoot te beleggen.
2 klampen van 40 mm komen op de mast voet om de klauwval van de gaffel te beleggen, de andere voor de val van de fok.
Hekbalk met 2 knieen , de knieen zijn de stukjes die van de hekbalk zijn afgezaagd om deze een rond te zetten.
Omtrek luik in verstek met teak fineer bekleed.
Dek opening mastvoet , opstaande rand met fineer bekleed.
Bovenkant verschansing met fineer bekleed.
Koekkoek met bescherm tralies ( 1.4 mm koperdraad).
Luik boven deuropening
3 lagen teak fineer van 30 X 400 X 0.6 mm, in de zelfde richting gelijmd.
Hiervan kan ik met een breekmes latjes snijden van 4 mm breed om de zijkanten van het kajuit dak af te werken en de binnen drempel van de deur en 2 zijstukken binnenkant tegen het schot , (samen met 2 latjes aan de buitenzijde van het kajuitschot vormen deze een gleuf waartussen de zetborden passen om de onderkant van de ingang af te sluiten ) uit te snijden.
Rene, je schiet aardig op.
hopelijk blijft het goede weer nog wat aanhouden zodat je nog dit jaar kan gaan varen.
of zie ik het toch weer net iets te vlot en is er nog veel werk aan?
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.