Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

THX Fred, bij mijn 1/1 bouw werden de strippen van max 3000 X 100 X 3 met nietjes vastgezet 5/dm² totaal 5 X 100 X 60 m² = 30000, en die moesten er allemaal ook weer uit :wub:
 
Hulp latten om 2 latten samen te verjongen.
De 1 ste 5 latten moesten nauwelijks verjongt worden.
Doordat de kurve van de spanten scherper word de 6 de lat 4 mm vooraan en 8 mm achteraan.

001.jpg
 
René,
zijn het die twee malplankjes die de verjonging aangeven van de gangen.?
Normaal wel, als je het aantal gangen berekend op de spantendelen.
Maar,....
kom je dan niet terecht op onnatuurlijke gangenloop van bepaalde gangen.
En,......
denk ik juist als je zal werken met verloren gangen volgens die manier van verjongen?

groetjes
Ward
 
Ward, die 2 latten dienen alleen maar om 2 latjes te klemmen en identiek te verjongen en schuin kantje te schuren
Zet mijn lat in het midden van de romp vast met 2 blokjes, laat de lat vooraan en achteraan gewoon vlak op de romp vallen als het wringt schaaf ik met mijn david schaafje en een schuurblokje tot de lat perfect aansluit tegen de vorige, als 1 kant klaar is haal ik deze van de romp en klem ze samen met de andere tussen de latten, en maak de 2 de een spiegeling van de 1 ste.
Als ik de 2 de aan de andere zijde pas moet er nog maar weinig geschuurt worden om deze ook mooi passend te maken.
Op voorhand uitrekenen hoeveel er moet verjond worden gaat hier niet lukken latjes van 20 X 3 mm kan je maar in 1 richting buigen.
Alle latten zijn ook niet even breed, tegen de kiel worden smallere planken gebruikt om de scherpe S bocht achteraan te knnnen nemen. Kijk eens op deze link http://www.classicboating.co.uk/hm104.html
 
Oké René,
t' blijft toch het moeilijkste van de romp
Bedankt voor je uitleg
groetjes
ward
 
10 de latje gelijmt, halfweg

001.jpg

Vooraan verjongen tot ~ 60 %

002.jpg

Achter verjongen tot ~ 40 à 50 % tussen 2 de en 3 de latje moet nog een spie geplaatst worden van 4 mm

003.jpg
 
René,
naast al het lof dat ik jou richting wil laten uitkomen ook enkele vraagjes en bedenkingen
de vorm zie ik helemaal zitten, je vordert vrij snel voor een groot schip als dit.
De klem techniek die je toepast lijkt me een stuk eenvoudiger dan met spanklemmen, of lijkt het alleen maar zo omdat het door een ervaren bouwer wordt toegepast?
De vlekken op het hout , ik vermoed epoxi resten van het lijmen . is het de bedoeling dat je deze later er aan de buitenkant volledig terug afschuurt voor je de definitieve lagen er op aanbrengt?
 
THX Marc, Oefening en geduld daar kom je heel ver mee;)
De lijmresten ga ik er afschrapen, heb dit nu al grof gedaan om te vermijden dat keiharde epoxy bobbels alleen nog maar met een vijl kunnen aangepakt worden.
Lijmklemmen lukt niet op zo een vorm, met een mal in dikkere latjes kan je ook nietjes gebruiken IPV duimspijkers.
Voor de laatste laag is dat geen optie kan je al die gaatjes dichtplamuren.
 
Nog een paar foto's zonder klemblokjes, geven een beter zicht op het verjongen van de gangen.

Vooraan

002.jpg

Achter

003.jpg
 
Bij karveelbouw word een verloren gang ( plank die eindigt op minder dan een 1/2 plank breedte ) nooit tot een punt verjongt, dit om zuinig met hout om te gaan, maar ingekort en eindigt op 1/2 plank breedte.
Zie gele lijnen

001A.jpg

Op de plaatsen waar hout te kort is worden spieen ingelast
Zie blauwe lijnen

002A.jpg
 
erg netjes weer rené het zal er erg goed gaan uitzien eenmaal het gelijk geschuurt is 8)
 
THX Dirk

Proef dekplanken :
Groef gezaagt met dremmel
Triplex 3.6 mm, plank beedte 10 mm, diepte groef ~ 1 mm, groef breedte 0.6 mm met donkerbruin garen 0.5 mm, 1 X kleurloos beits.

Is dit bruikbaar?

001.jpg
 
Ziet er in iedergeval mooi uit, horen er rechte dekplanken op het dek René?

Mvg Folkert
 
De kotters waar ik foto's van heb zijn allemaal recht beplankt, met afronding tegen de verschansing.
Ben op het idee gekomen om groeven in triplex te trekken na het zien van foto's van een luik op een 1/1 boot van een oude schoolvriend, deze is een echte prof. op gebiend van modelbouw, had zijn luik ook zo gemaakt.
Dus ga kijken of dat ook op schaal kan :unsure:
 
Gaat het makkelijk om die groeven er in te maken met de dremel?
Het resultaat lijkt er goed uit te zien, dus misschien is het voor mij de moeite waard om dit ook ééns te proberen.:33:
Heb destijds bij de Optimist groeven gemaakt in triplex maar dan met een hoekvijltje.

Mvg, Folkert
 
het ziet er in elk geval goed uit.voor mij lijken het wel 7 losse plankjes naast elkaar.
De middelste lijkt wat breder,kan ook gezichts-bedrog zijn van de foto.
ik vermoed dat je maximum 7 plankjes naast elkaar kan zagen.en dat je dit enkele malen naast elkaar dient te leggen om het volledige dek te dichten.
dan zou je in de laatste plank ook de groef al moeten trachten te zagen voor de volgende aanzet.
Met jou vakkennis zal dat zeker wel lukken.
vgr
Marc
 
Met de dremmel gaat dat zeer snel, 1 ste groef met de triplex tegen de geleider, volgende met telkens een latje van 10 mm ( breedte van je dekplank + groef ) tussen triplex en geleider.
Eerts 0.2 à 0.3 mm diep, en dan met een stukje fineer er onder van 0.6 mm een 2 de gang.
Met mijn dremmel zo opgesteld kan ik max 3 groeven maken, heb het plaatje omgedraaid middenste is inderdaad breder.
Dus zoek nu een opstelling om meer groeven te maken zonder mijn triplex plaat te delen.
Een dun 0.6 mm zaagblad op mijn zaagmachine zou een oplossing zijn.
Op een 1/1 schip kan dat met een dewoon zaagblad 3 mm, heb ik een paar maanden geleden door mijn oude schoolvriend nog zien doen.
 
THX Marc, zo heb je een bovenfrees ,mijn machientje is geen dremmel, ga eens kijken of het daar op past , kan ik gelijk ook de kopse kanten en rond de kajuit frezen 8)
 
Bovenfrees heeft me op een idee gebracht :), heb een bovenfrees 1200 W regelbaar 5000 > 30000 toeren, maar kleinste freesje 3.2 mm, heb dit met diamant schijfje van de dremmel onder de loep bijgeslepen tot ik een groefje had van 0.5 mm. De diepte aanslag is regelbaar met een nonius, dus 0.05 mm . Dus kan de diepte op een proefstukje testen tot ik de gewenste diepte heb. Om verzorgd en recht te werken ga ik een metalen aanslaglat gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan