Hoofdsponsor

1/10 19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Potdeksel en verschansingstutten gelijmd.

De strip multiplex die als mal dient om alles evenwijdig en vertikaal te houden gaat na het open zagen van de spuigaten, dienen als goot.
De uitsparingen worden dieper gemaakt zodat ze rond de stutten passen en de lippen schuiven tussen de stutten door de spuigaten naar buiten en worden aan de buitenzijde gelijk geschuurd en afgedekt met het berghout.

004.jpg
 
Laatst bewerkt:
sjonge sjonge,dat moest ik 2x lezen Rene en dan effe naar een foto gaan kijken van een 1/1 exemplaar maar nu is het me helemaal duidelijk.
heb ook meteen gemerkt dat dit geen werkje is voor effe tussendoor. alvast succes met het maken van de spuigaten.

vergeef het me , maar ik heb geen zee benen
vgr
MArc
 
THx Marc, ben op het idee gekomen om het dek met 2 losse goten te maken omdat ik het dek uit 1 stuk niet kan plaatsen. De verschansing helemaal wegzagen dek plaatsen, openingen voor de stutten maken en verschansing terug plaatsen zag ik niet zitten, misschien vervormen en beschadigen?
 
Alle stutten van de verschansing gelijmd, om de schuine naden van de 1 ste laag fineer af te dekken, tussen de stutten een stukje fineer gelijmd, dit komt boven het dek en blijft dus in het zicht .

Dry-fit dekbalken, mastkoker, mastlift, spiegel en goot tegen de spiegel.

001.jpg

De mastlift is een M6 schroefdraad ( beetje zwaar :dry:) met een draaiknop aan dek.
De bedoeling van deze is om na het afregelen van want en stagen de mast gemakkelijk demonteerbaar te maken voor vervoer. Na het zeilen mast laten zakken zodat alles kan losgehaakt worden zonder aan de regelingen te komen.
Onderaan op de kiel zit een drukkogellager, als we met de stang draaien beweegt een moertje binnen in een allu kleerkast roede op en neer, de mast staat in de mastkoker op deze roede en word in de laagste stand geplaast, want en stagen worden vastgehaakt en alles word op spanning gebracht door de mast terug in zijn bovenste stand te draaien.

006A.jpg
 
ik ben nog eens komen kijken, man, dit noem ik nu klasse werk,PRACHTIG, ik blijf u met bewonderig volgen.
grtz
Lus
 
Prachtig gevonden en uitgevoerd.
heb je wel het onderste moertje op de lager vast gelijmd aan de draadstang ? uit ervaring weet ik dat het anders langzaam maar zeker omhoog komt.

vgr
Marc
 
René ziet er goed uit, mooi bedacht kan een hoop werk besparen met het optuigen aan de waterkant.

Mvg, Folkert
 
Dek in dry-fit, om voor de symetrie van mijn romp te zorgen worden de 2 platen die onder het dek liggen gelijk gemaakt. De lippen die door de spuigaten naar buiten steken worden na het lijmen gelijk gemaakt met de buitenkant van de huid en met een berghout afgedekt.
Aan de binnenzijde worden deze 2 platen ( mallen ) op 30 mm van de binnenzijde huid afgezaagt en gaan als goot dienen, de bovenzijde van de spuigaten worden na het lijmen op de zelfde hoogte gebracht, 3 mm boven de goot.
Het dek zelf 3.6 mm triplex gaat rondom over een breedte van 20 mm 2 mm dunner gefreest worden zo komen de planken 1.6 mm boven de goot, het dikkere deel valt tussen de goten.

001a.jpg

002a.jpg
 
René, heb weer eens bijgelezen en ik kan niet anders zeggen dan dat je er een prachtig schip van maakt.
 
Vraag op een ander forum, maten van het tuig?

Foto met met maten.
Diamater rondhouten : Mast 20/16/12, giek 12, gaffel 10, steng 12/8, Kluiverboom 12/8

kotter102a.jpg
 
arghh:yikes: Excuse voor de uitval, breng een mooi geschaafde lijstlat mee van bouwmarkt , vierkant 20 X 20 X 2400 mm denk knap dat is wat ik nodig heb om mijn mast te maken.
Als heel de mast geschaafd is zie ik tijdens het rond schuren een getand patroon verschijnen, klein kleurverschil, begin heel die lat eens wat beter te bekijken zijn 4 stukken die met een getande las kop aan kop aan elkaar gelijmd zijn, nu maar hopen dat die las en lijm sterk genoeg zijn anders staat er een mastbreuk op het prog. en gaan ze daar bij hun klantendienst het een en ander meemaken
 
Laatst bewerkt:
Mast is dus in 3 delen die met een getande las aan elkaar zij gelijmd, heb getracht daar een foto van te nemen maar is niet zichtbaar ook niet na een 1 ste laag beits
Lassen 350 mm boven de voet en 100 mm onder het ezelshoofd
De andere latten zelfde houtsoort 12 X 35 X 2400 mm en 9 X 42 X 2400 zijn uit 1 stuk :dry:

Mast met ezelshoofd + steng .

005A.jpg 004A.jpg
 
arghh:yikes: Excuse voor de uitval, breng een mooi geschaafde lijstlat mee van bouwmarkt , vierkant 20 X 20 X 2400 mm denk knap dat is wat ik nodig heb om mijn mast te maken.
Als heel de mast geschaafd is zie ik tijdens het rond schuren een getand patroon verschijnen, klein kleurverschil, begin heel die lat eens wat beter te bekijken zijn 4 stukken die met een getande las kop aan kop aan elkaar gelijmd zijn, nu maar hopen dat die las en lijm sterk genoeg zijn anders staat er een mastbreuk op het prog. en gaan ze daar bij hun klantendienst het een en ander meemaken


René,
ik heb ook van die dingen meegemaakt,
Dat noem ik

Industriele pesterijen
dat noem ik ook
commerciele pesterijen

en als je klacht indient, dan zijn koeltjes en verwonderd.

groetjes
Ward
 
Messing strip 5 X 0.5 mm rond onderste blok , onderzijde blok is vierkant uitgehakt past over vierkant gedeeltte mast, zo kan dit niet verdraaien. Het kleinne vierkant is de opening van de steng.

003a.jpg

Goten 5 mm multyplex rondom gelijmd.

001a.jpg

4 Halve mastbeugels 5 X 0.5 messing met schroefjes 1.4 mm deze worden door messing boutjes vervangen.
De pin waar de lummel van de giek rond past is 2 mm.

002a.jpg
 
Terug
Bovenaan