Goedenavond Beste Kijkers !
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik zal doen met de battle damage op de plastiek onderdelen. Misschien boor ik een fijn gaatje dat ik dan bewerk met een klein freesje... ?
Dinsdag tuimelde dit in de bus :
Yep, net op tijd verschenen, de laatste Nuts & Bolts gaat over de 2 cm Flakvierling 38. Moet het nu net lukken dat ik hier mee bezig ben.
Eens te meer wordt hier bewezen dat goed referentiemateriaal het halve werk is. Zoals jullie wellicht weten is een gans deel van dit boekwerkje gevuld met museumfoto's.
Deze zijn een prima handleiding om nog extra te superen, en zelfs de fouten bij Eduard te verbeteren...
Zo ben ik te weten gekomen dat oorspronkelijk de Flakvierling uitgerust was met een Flakvisier 40 of 40a. Deze werkte met elektriciteit. Een batterijkastje was voorhanden van waaruit enkele kabels vertrokken.
Later in de oorlog gebruikte men een Schwebekreisvisier 38. Deze werkte zonder elektriciteit waardoor sommige delen overbodig werden. Deze werden soms verwijderd, niet altijd.
Het Tamiya model is uitgerust met een Schwebekreisvisier 38. Maar bepaalde onderdelen voor de voorziening van elektriciteit zijn nog aanwezig.
Rechts staat de batterijkast, errond zit een handvat, een selfmade detail aan de hand van de foto's uit N&B.
Hier heb ik met wat fijn koperdraad de kabels nagemaakt. Hoewel niet meer gebruikt wegens het Schwebekreisvisier bleef dit soms wel zitten.
Bij Eduard zat deze schakelkast. Deze is typsich voor het regelen van het geschut bij gebruik van een Flakvisier 40a. Maar de positie die Eduard aangaf om het object te lijmen strookte niet met het grote voorbeeld. Dus het mes ertussen en herlijmd.
Op het etsplaatje zijn twee vierkantjes en drie cirkeltjes geëtst. Wat de betekenis hiervan was werd duidelijk bij het bekijken van het boek. De vierkantjes zijn venstertjes met meetapparatuur, de cirkeltjes dienen draaiknoppen te zijn. Met een ponsje en wat plasticard was dit zo gefikst.
Boven de schakelkast was een beugel bevestigd. Deze is geplooid uit 0.5 mm messingdraad waarbij de uiteinden geplet werden en drie klinknagels ingeprent.
Op het voorbeeld zat aan de ene kant één, aan de andere kant twee klinknagels.
Op de Tamiya onderdelen zitten soms wat sinkmarks, met wat plamuur en een beetje schuren loste ik dit op.
Grote fout bij Eduard : het afvuursysteem van de kanonnen.
De kanonnen zijn vier dezelfde exemplaren. Dus links hangen ze ondersteboven ten opzichte van de rechterzijde.
Het afvuursysteem dient dus ook zo geplaatst te worden.
Eduard heeft echter een links en een rechts afvuursysteem voorzien.
Aan de linkerzijde heb ik de veer dus een halve toer gedraaid waardoor ik de hefbomen correct kon plaatsen. De positie aangeduid op het plan bij Eduard was ook niet juist, dit is verbeterd aan de hand van de foto's uit N&B.
Groeten Rik