Nog bedankt voor de reacties, ik heb er blijkbaar ineens vijf maanden over gedaan om deze terug op te pakken. Maar nu we in een soort modelbouwgevangenis terechtgekomen zijn, kan deze wel weer uit de kast.
(
Ennis + Dillon "The Preacher" tpb nr.2 "Until the end of the world" p. 255)
Deze inleiding uit een van mijn favoriete comics dient als sfeermaker voor de volgende situatie:
De fenders waren dus nog niet half geïnstalleerd op de vorige bladzijden, er komt nog veel meer bij kijken. Zo moet je de verstevigingsribben er op plaatsen met ieder vier van deze PE boutjes, die weg zijn voor je het beseft.
Het komt er op neer dat je elk van deze stukjes in een van de uitsparingen op het etsplaatje kleeft. Je kan dit niet met een pincet doen, want dan lijm je de pincet aan je boutje. Wat je wel doet, is alle stukjes met de zeskant naar boven op de mat leggen (ik gebruik hier een tegel voor). Dan gebruik je iets zwak kleverig zoals een stuk gom aan je mespunt en pikt er zo'n boutje mee op. Dat hou je net dicht genoeg tegen een lijmdruppel zodat er een drupje overspringt naar het boutje. Heb je pech, dan valt het boutje in de druppel en moet je het schoonmaken en herbeginnen. Dan ga je ermee naar de plaat en probeert het boutje in de uitsparing te duwen. Heb je daar pech, dan zit het net niet op de juiste plek of blijft het toch liever aan de gom zitten dan aan de plaat, wat betekent dat er toch lijm aan de verkeerde kant raakte. Die operatie heb ik voorlopig 44 keer herhaald en ze zit er nog een veertigtal keer aan te komen.
Ik besloot dat uit de drie verschillende sets die ik gekocht heb, alleen de ribben van Lionroar bruikbaar zijn. Die van Voyager zijn correct maar er zitten geen plooikanten aan omdat ze bedoeld zijn voor de op de plastic fenders en de hull zittende bevestiginsplaten, die ik verwijderd heb toen ik de PE fenders installeerde. Waarom die van Lionroar beter zijn dan die van Eduard, kan je op deze afbeelding zien. Eduard heeft de zeskantbouten niet als aparte stukjes meegeleverd, wat als voordeel of als nadeel bekeken kan worden. Maar er zit duidelijk een fout in de hellingshoek (tussen oranje en groene lijn) van de pantserplaat in de Italeri-kit waar de Eduard set voor ontworpen was, in de veronderstelling dat Eduard bewust een fout overgenomen heeft. Als je deze ribben dus plat op de fenders kleeft, is er een discrepantie tussen de hull en de plooikanten aan de ribben.
Hier zitten alle ministukjes op hun plek op de ribben.
Om die ribben te kunnen plaatsen, heb ik aan de onderzijde van de fenders een stuk van de Lionroar frames moeten vervangen door een zelfgeplooid L-profiel. Dat sluit niet perfect aan op het gedeelte dat kon blijven en moest dus wat dichtgeplamuurd worden, maar hier kan uiteraard wat modder over gegooid worden.
De ribben konden nu geplaatst worden op de plekken waar ze bij AFV weggesneden waren. Ze sluiten mooi aan met de hull.
Achteraan heb ik wel een kleine concessie moeten maken, de laatste ribben worden normaal gezien op de achterste pantserplaat gelast, maar ik heb ze moeten afsnijden en plooien (vergelijk met foto 3) omdat ik de fenders, ontworpen voor Italeri, gelijk had laten eindigen met die plaat. Dit gaat niet erg opvallen omdat de achterlichten nog op de plaat gelijmd zullen worden.
Volgende stap bij Lionroar, je moet de overgang van de horizontale platen naar de verticale "schurzen" maken. Hier ging Lionroar nog verder de mist in. Eerst benoemen ze een aantal deeltjes fout op de tekening, want dit is fret B en niet D. Twee van de stukjes hebben ze ook nog eens omgewisseld met elkaar. Dat alles zou ik met de mantel der liefde hebben kunnen bedekken, want dit is in een minuutje uitgevist. Het ergste moest nog komen, want deze PE-delen lijden aan dezelfde ziekte als de frames voor de fenders. Lionroar bekommert zich zozeer om de plooi(on)kundigheid van zijn cliënten dat ze er van uitgaan dat die geen stukjes kunnen plooien langer dan vier keer de breedte. Daarom hebben ze haast de volledige plooilijn weggeëtst op vier à vijf breekpuntjes na (want dat is wat ermee gebeurt als je die een keer vanuit 90 graden terugplooit). Hieraan willen ze dat je het hele zijgedeelte vastmaakt. Ik ik had een van die profielen al gelijmd met grote bedenkingen van hoe die naad er uit zou gaan zien met al die ritssluitinkjes er in. Het tweede profieltje brak gewoon in twee toen ik het wat wilde terugplooien. Daarom besloot ik ook het eerste er terug af te halen en deze hele zooi meteen te vervangen. Zo kon ik meteen de juiste positie aanduiden van de bouten die op de plastic AFV fenders zaten, wat iets afwijkt van hoe Lionroar die plaatst. Ook kon ik die profielen uit een stuk maken voor de hele lengte van de fenders, wat een stuk meer stevigheid aan de constructie geeft. Ik kon nog altijd de indruk geven van vier aparte stukken door een graveerlijn toe te voegen. Met de grote plooibank van Mastertools kon dit hele stuk van 12.4 centimeter in twee keer geplooid worden.
Hier zie je de onderdelen die vervangen worden, het bleek dat de onderste lat niet recht maar schuin moest staan. Dat was gauw gecorrigeerd met mijn profiel, maar het zou bij de stukjes van Lionroar onherstelbare schade opgeleverd hebben.
Het was nu niet zo moeilijk om beide stuks op hun plek te zetten. Ik moet ook nog de vier uiteinden scratchen, want op de koop toe hebben die stukjes bij Lionroar de verkeerde vorm. Er zit geen scherpe hoek aan om te passen op de lange stukken. ik hoop dat ik uiteindelijk de grote platen op de zijkant toch nog ga kunnen gebruiken, want ik weet dat ik in het midden van de fenders een verlenging uitgevoerd heb.