Hoofdsponsor

Airfix 1/48 Fairy Gannet AS.1 afgewerkt.

ERVARING
*
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Apart met dat blauw en ja.. een cockpit... veel knopjes en andere details...
Typisch Engelse cockpit. Blauwe riemen, en het head-rest van de 2e waarnemer ook blauw. Vind het vrij raar maar heb de kleur op basis van een echte cockpit gekozen.

De head-rest ziet er niet uit, maar ik veronderstel dat tijdens zijn dienst het blauw veel beter zichtbaar was. Misschien dat ik nog een subtiele wash kan aanbrengen om het geheel wat realistischer te maken.

PZlHMnBl.jpg


Je gaat verduiveld goed vooruit Danny. Ziet er inderdaad een hele mooie kit uit met veel details.
Voordeel/of beter gezegd nadeel van werkongeval en thuis zitten he Erwin :sneaky:

Mvg

Danny
 
Resultaat ziet er tot hiertoe niet slecht uit. De hoofdsteunen en de gordels zijn wel heel fel blauw in vergelijking met de foto bij het echte toestel. Misschien toch deze kleur een beetje verzachten en daarna nog een beetje weatheren ?
 
Resultaat ziet er tot hiertoe niet slecht uit. De hoofdsteunen en de gordels zijn wel heel fel blauw in vergelijking met de foto bij het echte toestel. Misschien toch deze kleur een beetje verzachten en daarna nog een beetje weatheren ?
Dank u. Het ziet er feller uit op de foto's dan dat het in werkelijkheid is. Maar een wash zou niet misstaan wat betreft de gordels en hoofdsteun. Hou er rekening mee dat dit exemplaar al jaren in opslag stond en niet is gerestaureerd, dus de kleur van de hoofdsteun is bijna volledig weg. Maar je hebt wel een punt en daar ga ik rekening mee houden.

MVG

Danny
 
Ik zie daar nog genoeg plaats voor extra gewicht te plaatsen. Bij de trumpeter me-509 die ergens bij gebouwde kits staat op forum heb ik tot in de spinner toe vislood moeten plaatsen om er geen staartzitter van te maken. Hoe verder van het kantelpunt je gewicht plaatst, hoe minder je moet gebruiken.. hefboomprincipe.
 
Ik zie daar nog genoeg plaats voor extra gewicht te plaatsen. Bij de trumpeter me-509 die ergens bij gebouwde kits staat op forum heb ik tot in de spinner toe vislood moeten plaatsen om er geen staartzitter van te maken. Hoe verder van het kantelpunt je gewicht plaatst, hoe minder je moet gebruiken.. hefboomprincipe.
Is ondertussen gebeurt. Voorlopig zou het genoeg moeten zijn, maar er kan nog wel wat achter de propeller geplaatst worden als het nog niet genoeg zou zijn. Het zwaartepunt ligt meestal op 1/3 van de koorde. Eens de vleugels geplaatst zijn kan ik dit bepalen.

MVG

Danny
 
Kleine update..............

achteraan in de romp zitten de hydraulische accumulators. Rechts-achteraan zit een venstertje waar de vier controle instrumenten zitten waar men visueel een controle kan uitvoeren. Op het model is dit venstertje ook aanwezig, maar achter dit venster heeft Airfix niks voorzien. Dus ik dacht bij mezelf, laat ik even gek doen en er wat detail achter stoppen.:unsuree:

1XbQRuHh.jpg


Ondertussen ook de cockpit-sectie tussen de twee romphelften gelijmd welke perfect pasten.

ZekYOmEl.jpg


PkT9cBQl.jpg


Ik ben er ook uit aangaande de vleugels. Ik ga ze opgeklapt maken. De manier hoe de vleugels opklappen was vrij uniek, en het geeft ook een beetje het karakteristieke uiterlijk van de Gannet weer. Dus bij deze........... Eerste werk zijn de wielkasten inbouwen in de vleugel die, als je hem opgeklapt maakt uit drie delen bestaat. Eerst moeten dus de wielkasten worden voorzien van een kleurtje voor ze ingebouwd worden. Deze wielkasten komen in aluminium kleur, dus ik gebruik als primer de Alclad Gloss black. Deze moet een nachtje drogen voor ik morgen het alu kleur erop zet.

7aHhkIqh.jpg


MVG

Danny
 
Wielkasten zijn voorzien van hun Alu kleurtje (latere foto's volgen). Dit was nodig om de vleugelhelften van beide zijden samen te lijmen.

Eens de 1e vleugelhelften zijn gelijmd, heb ik even de tijd genomen om de vleugels aan te passen op de romp. Aanpassen is niet het juiste woord, het is gewoon de vleugelhelften dry-fitten aan de romp, en zoals we nu wel al gewoon zijn van deze kit, past het geheel als gegoten. Het past zelfs zo goed dat er geen filler nodig is om de naad van de vleugel aan de romp op te vullen. Dit valt weinig voor bij menige kit.

Z2xBsTrl.jpg


Dit is de eerste vleugelsectie, die na het aanbrengen van de verf aan de romp word gelijmd.
Zoals ik voorheen al zei, bestaat het opplooien van een Gannet vleugel uit drie aparte secties. Na het opplooien krijg je als bij ware een Z vorm, en dat is nu net het unieke aan de Gannet.

9P7Y32Ol.jpg


Dry-fit aan de romp. Past perfect.

4kBT9arl.jpg


Andere zijde

GVvEpXkl.jpg


PuS2obLl.jpg


Onderzijde, en meteen zien jullie ook de afgewerkte wheel-bay's en de gesloten weapons-bay, welke ook als een droom paste.

IMlGhjKl.jpg


Staart sectie..........richtingsroer is ondertussen verlijmd, en horizontale staartvlakken zijn dry-fitted. Wederom, en ik blijf in herhaling vallen, een perfecte passing zodoende dat alles apart kan worden voorzien van hun kleurtje en wat alles net wat makkelijker maakt.

CGGrr9Al.jpg


Ge5jgPBl.jpg


Stand van zaken : De romp is volledig klaar om te worden voorzien van primer en verf, alsook de vleugels en staartvlakken.

37wGYMil.jpg


LUB712Kl.jpg


Ik heb me even nog de vrijheid genomen om de Contra-roterende propellers even te dry-fitten op het model. De neussectie heb ik verlijmd op het model, en dat heeft nog wat extra vul en schuurwerk nodig zodat alles mooi aansluit.........T'ja, het kan niet altijd perfect passen nietwaar........ :eek: :24: Maar wat machtig, eens die propellers op hun plaats zitten.......

4iJfQrYl.jpg


cgmFLZNl.jpg


MVG

Danny
 
Erg mooi werk. Ik had eerlijk gezegd een ander beeld van Airfix en ga dit maar veranderen na het zien van deze bouw.
 
Mooie vorderingen. Als ik het vliegtuig in deze laatste fase zie heeft het wel iets, vooral voor wat het opvouwen van de vleugels en de dubbele propeller betreft.
Airfix heeft hier blijkbaar een kwalitatief hoogstaand model uitgebracht.
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk om te lezen dat een nieuw model ook inderdaad goed is. Heb je er nog wat extra gewicht kunnen bij steken?
 
knap werk. Kleine vraag tussendoor. er is een plethora aan airscoops op de zijkant van de romp, hol je deze nog een beetje uit in plaats van deze zo vlak te laten?
 
Wel ,nu ik het echte toestel zie vind ik het zeker wel wat hebben kwa looks.
Volg met grote ogen.
 
Erg mooi werk. Ik had eerlijk gezegd een ander beeld van Airfix en ga dit maar veranderen na het zien van deze bouw.
Dank u Michel. (y) Airfix hun laatste kits zijn inderdaad zeer goed, met hier en daar een minpuntje, maar bij welke kit heb je dat niet.

Mooie vorderingen. Als ik het vliegtuig in deze laatste fase zie heeft het wel iets, vooral voor wat het opvouwen van de vleugels en de dubbele propeller betreft.
Airfix heeft hier blijkbaar een kwalitatief hoogstaand model uitgebracht.
Dank u(y) De vleugels en dubbele propeller maken beiden het toestel qua uiterlijk interessant om te zien. Ik vind het een beetje hetzelfde als bij de F-35, in bepaalde hoeken vind ik het een aartslelijk toestel, maar langs de andere kant, en vooral als hij in de lucht is heeft hij dan weer die sierlijkheid.

Altijd leuk om te lezen dat een nieuw model ook inderdaad goed is. Heb je er nog wat extra gewicht kunnen bij steken?
Ja, ik heb er nog extra gewicht kunnen bij-proppen.

knap werk. Kleine vraag tussendoor. er is een plethora aan airscoops op de zijkant van de romp, hol je deze nog een beetje uit in plaats van deze zo vlak te laten?
Dank u(y)Wel, ik ben erover aan het nadenken. Die scoops zijn vrij klein en waren niet los te verlijmen dat het vrij moeilijk is om die perfect uit te boren. Maar ik ga het eens bekijken.

MVG

Danny
 
In verband met deze airscoops, ik durf deze er soms gewoon afsnijden, uithollen en dan terug te lijmen
 
In verband met deze airscoops, ik durf deze er soms gewoon afsnijden, uithollen en dan terug te lijmen
Dat is inderdaad een oplossing. Maar in dit geval ga ik het niet doen vanwege dat alles nu mooi ongeschonden blijft. Tot hiertoe heb ik bijna niks moeten schuren wat betreft de romp buiten de naden wat bijwerken. De scoops zijn ook zeer klein, dus om deze eraf te snijden en uit te hollen is wel een werkje en de kans is groot dat ik er eentje of meer naar de haaien breng. Toch bedankt voor de tip.

MVG

Danny
 
Het is effe geleden dat ik een update heb geplaatst, maar ik heb niet stil gezeten (althans toch niet op mijn stoel 😁 😁).

Het is een heel werkje geweest maar ik heb alle nodige onderdelen ontdaan van hun sprue's, opgekuist en klaar gemaakt voor het ontvangen van de zwarte Alclad primer.

0OEnOMbl.jpg


Het vergt wat organisatiewerk, maar ik heb graag overzicht over hetgeen ik ga uitvoeren. Beginnen doen we bij de Sky kleur. Ik begin altijd met de lichtste kleur eerst. In dit geval word het grootste deel van de romp in de Sky kleur gespoten. humbrol geeft dit aan als Matt Beige Green. Ik gebruik de AK Real Colors reeks, hetgeen ik buiten MRP gerekend de beste verf vind.

Ik heb even als variatie in kleur de contra-roterende propeller erop gezet die ik voorheen ook al van kleur voorzien had.

UAXprN9l.jpg


De propellers heb ik voorzien van eerst AK Real Colors RLM geel en daarna AK zwart.

CYwcQL0l.jpg


Een iets dichtere kijk op de zaken.....

m7QaaUal.jpg


Vooraan valt meteen de enorme contra-roterende propellers op. Nu, de Gannet werd aangedreven door twee dubbele Armstrong Siddeley ASMD.1 Mamba motoren die gekoppeld werden door beide contra-roterende propellers. Het vermogen was bijna 3000pk. Elke motor dreef één propeller aan, en in vlucht kon één van de twee motoren worden stil gelegd.

N5oAp5Ll.jpg


De uitlaten zaten achter de vleugels. Bij de AEW variant van de Gannet, waren de uitlaten voor de vleugels geplaatst.

67kYHaxl.jpg


Deze morgen ben ik dan gestart met het afplakken van de romp en vleugels in voorbereiding om het tweede kleur te spuiten. Het extra Dark Sea Grey. Wederom gebruik ik hiervoor de AK Real Color range.

gIizF7El.jpg


Vleugels en horizontale staartvlakken zijn aan de romp gelijmd. Hier is geen marge voor foutjes aangaande het lijm gebruik. Voorzichtigheid krijgt hier absolute voorrang en dan nog kan het fout gaan...................:mad:

mEqWdEol.jpg


Om een secure verlijming te bekomen gebruikte ik in dit geval de Revell Contacta Profesional. Door zijn fijne naald is het mogelijk om spot-on verlijming te doen...................maar............................Als er lucht in de flacon zit en je duwt die door de naald naar buiten kan je tot nare verrassingen komen te staan, zoals hier het geval is......................

NW7Ovvkl.jpg


Op zich niks erg, morgen spuit ik dit gewoon wat bij en je ziet er niks meer van...............maar................zoals het gezegde zicht vertaald, "een ezel stoot zich.................." inderdaad, is dit bij mij wel het geval, want een tweede maal kom ik dezelfde fout tegen, deze keer iets erger.

rK1RGMGl.jpg


Opletten dus met deze lijm.................hier is de verf wel erg aangetast zodat ik het oppervlak moest schuren om terug een egale ondergrond te verkrijgen. Ik heb dit met een korrel 2000 en met water gedaan. Morgen breng ik een laagje primer en de eindlaag aan.

ircuqOAl.jpg


Ziezo weer een stapje verder.

MVG

Danny
 
Mooie vorderingen en spuitwerk. Jammer van de lijmresten maar nog altijd beter als wanneer Murphy op bezoek komt.
 
Het is effe geleden dat ik een update heb geplaatst, maar ik heb niet stil gezeten (althans toch niet op mijn stoel 😁 😁).

Het is een heel werkje geweest maar ik heb alle nodige onderdelen ontdaan van hun sprue's, opgekuist en klaar gemaakt voor het ontvangen van de zwarte Alclad primer.

0OEnOMbl.jpg


Het vergt wat organisatiewerk, maar ik heb graag overzicht over hetgeen ik ga uitvoeren. Beginnen doen we bij de Sky kleur. Ik begin altijd met de lichtste kleur eerst. In dit geval word het grootste deel van de romp in de Sky kleur gespoten. humbrol geeft dit aan als Matt Beige Green. Ik gebruik de AK Real Colors reeks, hetgeen ik buiten MRP gerekend de beste verf vind.

Ik heb even als variatie in kleur de contra-roterende propeller erop gezet die ik voorheen ook al van kleur voorzien had.

UAXprN9l.jpg


De propellers heb ik voorzien van eerst AK Real Colors RLM geel en daarna AK zwart.

CYwcQL0l.jpg


Een iets dichtere kijk op de zaken.....

m7QaaUal.jpg


Vooraan valt meteen de enorme contra-roterende propellers op. Nu, de Gannet werd aangedreven door twee dubbele Armstrong Siddeley ASMD.1 Mamba motoren die gekoppeld werden door beide contra-roterende propellers. Het vermogen was bijna 3000pk. Elke motor dreef één propeller aan, en in vlucht kon één van de twee motoren worden stil gelegd.

N5oAp5Ll.jpg


De uitlaten zaten achter de vleugels. Bij de AEW variant van de Gannet, waren de uitlaten voor de vleugels geplaatst.

67kYHaxl.jpg


Deze morgen ben ik dan gestart met het afplakken van de romp en vleugels in voorbereiding om het tweede kleur te spuiten. Het extra Dark Sea Grey. Wederom gebruik ik hiervoor de AK Real Color range.

gIizF7El.jpg


Vleugels en horizontale staartvlakken zijn aan de romp gelijmd. Hier is geen marge voor foutjes aangaande het lijm gebruik. Voorzichtigheid krijgt hier absolute voorrang en dan nog kan het fout gaan...................:mad:

mEqWdEol.jpg


Om een secure verlijming te bekomen gebruikte ik in dit geval de Revell Contacta Profesional. Door zijn fijne naald is het mogelijk om spot-on verlijming te doen...................maar............................Als er lucht in de flacon zit en je duwt die door de naald naar buiten kan je tot nare verrassingen komen te staan, zoals hier het geval is......................

NW7Ovvkl.jpg


Op zich niks erg, morgen spuit ik dit gewoon wat bij en je ziet er niks meer van...............maar................zoals het gezegde zicht vertaald, "een ezel stoot zich.................." inderdaad, is dit bij mij wel het geval, want een tweede maal kom ik dezelfde fout tegen, deze keer iets erger.

rK1RGMGl.jpg


Opletten dus met deze lijm.................hier is de verf wel erg aangetast zodat ik het oppervlak moest schuren om terug een egale ondergrond te verkrijgen. Ik heb dit met een korrel 2000 en met water gedaan. Morgen breng ik een laagje primer en de eindlaag aan.

ircuqOAl.jpg


Ziezo weer een stapje verder.

MVG

Danny
De Revell lijm heb ik de indruk dat deze reageert op statische elektrische ladingen. Afhankelijk van de te ontvangen ondergrond kan het zijn dat de lijm rare richtingen uitgaat.
 
Terug
Bovenaan