Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bij welke belichtingssituatie zou dan een geheel rode kist, grijze panellines krijgen?Grijs impliceert helemaal niets.
Men gebruikt wit, of grijs, of een andere tint rood, of iets tegen het zwart aan, afhankelijk van het te beogen effect. In dit geval kan dat bijvoorbeeld een genuanceerde belichtingsillusie zijn.
Contrast maken. Zwart had te zwart geweest en voor te veel contrast gezorgd. Het grijs is een subtielere vorm om het detail van de paneellijnen er uit te laten komen.Mooie kist geworden.
Ik snap alleen niet waarom je de panel lijnen met grijs hebt geaccentueerd. Racers zijn altijd super schoon en gepoetst. Grijs impliceert stof smeersels. Had je niet beter een tint donkerder rood kunnen nemen dan de romp kleur als je ze toch wilt accentueren?
De Tsunami was geen jachtvliegtuig maar een puur ontworpen racer uit de jaren tachtig. Dit toestel is gecrashed samen met zijn ontwerper John Sandberg in 1991. Tijdens de testvluchten werd dit toestel gevlogen door de bekende test piloot Steve hinton.Ah ja "panel lines"... ik weet niet hoe het zit met dit specifiek toestel maar vaak zie je een model van bijvoorbeeld een P-51 met nauwkeurig "ge-preschadowed" panel lines die dan achteraf nog eens heel secuur "geaccentueerd" worden. Begrijp me niet verkeer hé ; vaak mooie resultaten die ook vaak goed scoren op een wedstrijd. MAAR de werkelijkheid is anders, om bij het voorbeeld van de P-51 te blijven (nogmaals ik ken de 1/1 versie van deze Mk 14 racer niet), elke panel line werd opgevuld om de aerodynamica ten goede te komen, en dat ging over een jachtvliegtuig in de oorlog, wanneer het dan hebben over een na-oorlogs racevliegtuig zou ik toch zo denken dat er op schaal geen enkele lijn te zien zou zijn, laat staan dat daar dan nog eens één of andere grijze (of enig anders gekleurde) smurrie in belanden zou.
Natuurlijk, ik weet het, een model zou maar saai zijn qua uitzicht naar de hedendaagse maatstaven en "verplichtingen" om zoveel mogelijk "diepte" en "filters" en weet ik wat nog allemaal.
Om een voorbeeld te geven :
Danny, ik bedoelde gewoon dat er bij racers, ook al zijn het ex-gevechtsvlietuigen (de F4 Corsair op de achtergrond bijvoorbeeld) er alles aan gedaan wordt om de skin zo glad mogelijk te maken.I
De Tsunami was geen jachtvliegtuig maar een puur ontworpen racer uit de jaren tachtig. Dit toestel is gecrashed samen met zijn ontwerper John Sandberg in 1991. Tijdens de testvluchten werd dit toestel gevlogen door de bekende test piloot Steve hinton.
Je hebt wel een punt als het gaat om panellines, maar zoals je al zei, het model zou saai ogen als er geen panelline wash zou worden gebruikt. Het is de kunst om de panelline wash subtiel aan te brengen en ik vind persoonlijk dat Jeroen hier goed is in gelukt bij zijn Spitfire G-FIRE.
MVG
Danny
Klopt inderdaad. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, W.O. 2 jager of iets experimenteels, ze dienen hetzelfde doel en daarvoor ook worden ze als gelijke behandeld. Ik denk dat het een eeuwige discussie zal blijven onder modelbouwers......wel of niet een panelline wash? Ik persoonlijk vind dat het aan de modelbouwer zelf is om te beslissen en wij kunnen er over oordelen en ons mening geven, daar is niks mis mee nietwaar.Danny, ik bedoelde gewoon dat er bij racers, ook al zijn het ex-gevechtsvlietuigen (de F4 Corsair op de achtergrond bijvoorbeeld) er alles aan gedaan wordt om de skin zo glad mogelijk te maken.
Deze "Tsunami" was gewoon de eerste foto die ik tegen kwam... men kan tientallen foto's vinden van ex-jagers die er net zo glad uitzien.
Prima en ik snap je keuze voor grijs dan ipv voor zwart.Contrast maken. Zwart had te zwart geweest en voor te veel contrast gezorgd. Het grijs is een subtielere vorm om het detail van de paneellijnen er uit te laten komen.
Ik doe mijn 'wash' met olieverf, heb grijs, zwart, Burnt umber en Napels geel. Voor één vliegtuig andere kleur kopen is niet economisch.