Even een stukje over schuren.
Als je gaat schuren weet dan wat je doet. Dus waar ben je mee bezig. En waarom doe je iets. Als je dat weet kun je dus het gereedschap hier op aan passen.
Dit klinkt denk ik gek, maar veel mensen weten ook niet hoe schuurpapier werkt. Gewoon papier met een korrel. En hoe groter het getal hoe fijner. Maar wat doet het dan?
Wel schuurpapier, en dan bedoel ik goede kwaliteit, schuurt niet maar snijd. Het snijd alleen heel erg vaak en nog eens naast elkaar ook. Kijk maar eens naar het hout en schuur maar eens diagonaal aan de houtnerf, dan kun je dat zien.
Hiervan uitgaande, kunnen we dus leren dat het wel degelijk een gereedschap is.
Nog een puntje dat ik ontzettend veel verkeerd heb zien gaan is het schuren uit de losse hand. Men neme een schuurpapiertje vouwen dit eens dubbel en dan met de vingers als draagvlak word er geschuurd. Het resultaat is dan dat de kuilen en de bobbels als het ware geschuurd worden. En dus niet de bobbels weg geschuurd. En iets dat recht is en hoort te zijn rond word. Dit doordat de druk niet vlak is op het schuurvlak.
Het volgende nadeel hiervan is dat het schuurpapier dus vet wordt van het huidvet. En we weten dat wanneer het schuurpapier vet is, net als een vijl, dit niet meer werkt. En het vet trekt ook nog stof aan en hierdoor wordt het schuurpapier ook nog eens snel vol.
Ga je iets schuren zorg dan dat het vlak dat je moet schuren iig ook schoon is. Ik heb schilders gezien die echt klaagde dat het schuurpapier snel vol zat en dat ze dit steeds snel moesten vervangen. Waarop mijn vraag is geweest heb je het te schuren oppervlakte wel goed schoon gemaakt. Zij keken mij raar aan en ik heb het ze wel eens voor gedaan. Dan die gezichten. Met een stukje schuurpapier kan je dan ineens een gehele gevel schuren zonder het schuurpapier hoeven te vervangen. Vuil en vet, trekt in tussen de korrel, waardoor het schuurpapier vol loopt en niet meer schuurt.
Dan weten we nu wat schuurpapier doet en wat het eigenlijk is. Wat kun je dan doen hiermee?
Dan komen we op het goed gebruik van schuurpapier. Als je de bovenstaande punten weet en dat in de gaten houd, kun je gemakkelijk een half schip bouwen op een goed stuk schuurpapier. Overigens dit kost nog geen halve euri per vel.
Dan neem je een blokje. Het liefst van alumium op eventueel een profiel met een goed glad vlak. Dan lijm je het schuupapier daarop. Lijm dit dan met een montage lijm of iets dergelijks. Wel goed gelijkmatig uitsmeren zodat je geen bobbels krijgt op het schuurvlak. Je kunt van hardhout allerhande vomen maken. Dat heb ik ook. Daarmee kun je dan zelf de grote en de vorm maken die je nodig hebt. let wel dit is voor eenieder anders. En zelfs afhankelijk van het model dat je bouwt. Omdat je met een goede kwaliteit flink wat schuurwerk kunt doen. En dat kan echt. Is het afnemen van het schuurpapier niet zo veel werk, het afsteken en verwijderen van het schuurpapier en het er opnieuw opplakken is dan ook wel even werk, maar dan ben je zeker van een goed resultaat.
Het volgende voordeel van lijmen is dat je schuupapier niet schuift, hierdoor is het langer houdbaar. Rechter, scheurt het niet.
Ik hoop dat ik zo voor veel mensen een stukje op papier heb kunnen zetten.