Leuk he, zo'n vertaalde handleiding die ook nog eens niet echt klopt. Wat doen we hiermee, wel het is een leidraad, meer niet. Zelf de grijze celletjes gebruiken.
Wat ik nu net niet kan zien is dus de figuren die erbij horen. Waarschijnlijk heb je een tekening erbij, deze is vaak duidelijker dan de tekst. Als je bij figuur 7 kijkt zul je misschien zien dat je daar de huidlagen mee kunt aflezen. Hiermee bedoel ik waar welk deel komt te zitten. Dus waar komt de verschansing en waar het onderwaterschip. Enz. Het zou wel eens kunnen zijn dat het een tekening is op de zelfde schaal. Dan kun je in principe redelijk afmeten van de tekening.
Het beplanken is waar het nu over gaat. Dus je begint bij de zandstrook. Dit is de eerst strook die je tegen de kiel aanlegt. Normaal is dit een dikkere plank die ook nog eens breder is. Alleen kun jij dit niet doen. Het zit gewoonweg niet in jou kit. Dus je begint met de beplanking vanaf de kiel. Zoals de beschrijving verteld. Je neemt daarvoor het zachte hout en laat dit in het water lekker nat worden, daardoor word het hout beter buigbaar. En kun je het op de romp spijkeren. (Wij spijkeren liever niet).
Wat je nu als eerste moet gaan doen. Is even uitzoeken op de tekeningen hoe de achterzijde, dus de spiegel er uit komt te zien. Dan weet je ook gelijk of je het dek daar moet bij schuren of niet. Dit is ook een kwestie van kijken. Kom je daar zelf niet uit, maar even een foto van dat tekening onderdeel, dan kunnen wij daar ook naar kijken.
Als je het gevoel hebt dat je klaar bent met de schuurwerkzaamheden, dan kun je op de kieldelen een lijnen plan gaan trekken. Dan meet je eerst af waar de berghouten komen te zitten. Dan ga je vanaf daar meten op elke spant. Dan kijk je zoals ik jou eerder heb uitgelegd, hoeveel plankjes je moet gaan leggen. Is het zo dat volgens de tekening je de plankjes helemaal door moet leggen totaan de potdeksel. Dan zou je, het jezelf gemakkelijker kunnen maken en de gehele spant moeten meten en berekenen zoals ik het jou al eerder heb uitgelegd. Dit is echt nodig voor het verjongen van de plankjes. Anders moet je zoals de bouwbeschrijving met tussen stukjes gaan werken en strookjes in kiertjes gaan lijmen. En dat is geen mooi gezicht.