Ik moest je post twee keer lezen om te begrijpen wat er precies aan de hand is, maar uiteindelijk is het me duidelijk.
Je hebt ook bepaald niet de makkelijkste klus op je genomen, om niet te zeggen dat het moeilijk is waar je mee bezig bent.
Als ik jouw project zo eens zie, denk ik dan ik zelf had gekozen voor vacuforming. Je kunt dat nog als reserve-optie zien voor het geval je bovenstaande methode toch niet succesvol zal zijn. Vacuforming heeft als voordelen dat je de vorm boetseert (het negatief-beeld maakt) in plaats van meteen de uiteindelijke vorm maakt. Het vacuformen zelf is niet zo moeilijk, het lastige is vooral dat boetseren. Dat zou veel schuurwerk vergen.
Ik heb
hier al een beschrijving gegeven van de stappen.
In jouw geval begin je met een grote klomp klei die je laat hard worden en langzaam in de vorm schuurt van de bovenkant van het koetswerk. Eerst de basisvorm, een soort afgeronde goudstaaf. Als je daarmee klaar bent en het ziet er precies goed uit (en de afmetingen kloppen), dan schuur je het reliëf eruit zoals op deze tekening aangegeven:
Ik kan trouwens niet garanderen dat het reliëf er 100% goed in gevacuformd wordt, maar ik verwacht het wel.
Dan dus de vacuforming.
Volgende stap is een dryfit en het maken van de panel line bij A op de tekening.
Ten slotte de ruitjes... als je transparant plastic gebruikt kun je de stippellijn op de tekening (idem de andere ruitjes) afplakken waar de ruitgrens zich bevindt. Daarna kun je primen en schilderen. Dat afplakken zal van beide kanten (buitenkant en binnenkant) moeten gebeuren voor zover je ook de binnenkant wilt schilderen.
Gebruik je ondoorzichtig plastic, dan kun je dat iets binnen de ruitgrens (=stippellijn) doorsnijden en dan voorzichtig bijschuren tot het de gewenste vorm krijgt. Na het primen en schilderen kun je dan de ruitjes binnenin het koetswerk plakken.
Als je dit vacuformen wilt proberen, zou ik in jouw geval ondoorzichtig plastic pakken, bijvoorbeeld een vel Evergreen, omdat dat makkelijker te verkrijgen is en ik persoonlijk niet zo van afplakken hou. Bovendien krijg je dan nog een iets realistischer dubbel reliëf erin.
Vacuformen op zichzelf is niet moeilijk, het boetseren is het lastige stuk.
Maar probeer het eerst eens op jouw manier zoals boven beschreven, wellicht werkt dat al prima.