Ok, ok, ok, ok,.....
Het verder afwerken van onzen rus gaat een beetje met horten en stoten.
Enfin ,een kleine update.
Op het met blinkende model pas ik die methode toe met die olieverf stipjes die ik dan openwrijf met geurarme WS.
Daarvoor gebruik Marsgeel, titaanwit en paynegrijs (een soort zeer donker blauw).
Het geel en wit gebruik ik voor de delen die ,globaal gezien, meest onderhevig zijn aan lichtinval. Wanneer die kleuren bijna uitgewreven zijn plaats ik het grijs op de plaatsen waar er schaduw/minder lichtinval is, en wrijf het ook open op die gedeeltes.valt het te donker uit, geen probleem een stipje wit erop en het valt lichter uit. Tis een beetje spelen met de verf.
Wanneer alles weggewreven is ga ik er nog eens luchtig over met een grote zachte (droge) borstel. Een nr 8 om precies te zijn.
Daarmee wrijf ik de overgebleven streepjes en resten verf weg en bekom een resultaat die alles nog meer in elkaar overvloeit. Als ik niet verkeerd ben is dat hetgeen GUnit ook gedaan heeft op zijn Char.
fotoos :
om het verschil qua resultaat eens aan te tonen.
linkse wiel is niet behandeld, rechtse wel
linkse gedeelte is behandeld, rechtse niet
Daarna ben ik al begonnen met een pinwash te zetten met burnt umber
Nu eventjes duidelijk maken wat ik wil bekomen.
Het typische aan dit wapen is het zware, logge uitzicht die nog eens benadrukt wordt door de massa klinkbouten en zware poutrails waaruit het gemaakt is. De ontwerpperiode ( het interbellum) speelt ook een rol voor mij. Het geeft zoiets weg van een verwoestend ding dat voor niets terugdeinst.
Dat alles wil ik duidelijk maken door de kleurspelingen die ik er wil opzetten. Een beetje ingewikkeld é.....
Daarom heb ik een teststuk gemaakt.
De blauwe pijl is voor de olieverfstipjes-methode
de groene pijl is met de olieverfstipjes-methode
de zwarte heeft een burnt umber pinwash gekregen
de rode pijl is hetgeen ik naar toe wil. Op het gepinwashte gedeelte heb ik enkele donkere cadmiumrode olieverfstipjes gezet en uitgewreven. Dat is een zeer fel rood en geeft uiteindelijk een vuil roodbruin effect op de onderliggende lagen. Om alles een beetje af te zwakken heb ik er een zeer lichte witte filter van titaan wit overgezet met dit als resultaat.
Als toemaatje heb ik al hier en daar op dat gedeelte een beetje met een grafietpotlood bezig geweest om het metaal te benadrukken.
Voila sie, dat was het