Hoofdsponsor

1/48 B17-f flying fortress, sunny II (wip)

ERVARING
Expert
BOUWWIJZE
Oob met pe
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
Nog niet
Machtig gedaan.
Ben hier zelf ook aan begonnen maar is een shelfqueen geworden. Wou er ook verlichting inplaatsen, maar ontbreek de know how.

Machtig gedaan.
Ben hier zelf ook aan begonnen maar is een shelfqueen geworden. Wou er ook verlichting inplaatsen, maar ontbreek de know how.
Op zich niet heel moeilijk, ik ben ook geen electrotechnicus. Je zoekt ledjes met allemaal dezelfde spanning. Ik heb voor 3v ledjes gekozen, is ook makkelijk met batterijen (2x1,5v) te voorzien van voeding. Je kunt ook ledjes met andere spanning nemen of grotere voeding 6 of 12 volt (veel adapters zijn 12v) maar dan moet je elk ledje voorzien van een weerstand, wordt weer lastiger wegwerken in een vliegtuig(boot wil beter). Maar tegenwoordig zijn de smid ledjes van 3v al goed genoeg. (Alli zijn ze spotgoedkoop en voorzien van draadjes).

Dan is het plus aan plus, parallel schakelen, dus elk ledje krijgt rechtstreeks stroom van de voeding. Op een gegeven moment gaat dat niet meer omdat de amperes dan ‘op’ zijn… maar met een stuk of 10 a 15 lukt het nog wel. Ik gebruik nu een voedingsadapter van 3v, voordeel is dat je dan altijd dezelfde spanning hebt, batterijen raken leeg.

Als je ze in serie plaatst dan gaat het niet goed, want dan krijgt het 2e en latere lampjes niet genoeg stroom en dan brand op een gegeven moment niets meer.

Gewoon een paar kopen en proberen of je er een paar werkend kunt krijgen en dan gaat het vanzelf. Al doende leert men. Ze gaan ook niet meteen kapot als je per ongeluk de plus aan de min doet.

Er zijn speciale setjes te koop, next level, want die hebben een module die de lampen in verschillende volgordes laat branden, en er zitten motortjes bij voor de propellers en geluid van de startende motoren. maar kost wel rond de 130 euro.

Terug
Bovenaan