In mijn moeilijke jaren had ik de gewoonte om tijdens het middaguur tussen de lessen mij onledig te houden met een populair spelletje. Je beschikte over een boek kaarten van 32 exemplaren en de oorspronkelijke bedoeling van dat spel bestond er in om zoveel mogelijk slagen van 4 samenhorige kaarten te halen. Dat was wat primitief voor ons. Gelukkig zijn de meeste uitgaves van dit spelletje voorzien van een alternatieve speelwijze en daar werd het interessanter. Zo kon het spel als thema een bepaald soort voertuigen hebben, waarvan een vijftal (en bij luxe versies een zestal) technische gegevens opgelijst waren. Als je aan zet was, moest je van de openliggende handkaart daar een van kiezen en hopen dat je door je tegenstanders niet overklast werd. Het werd extra spannend als er iemand zo ver gedreven kon worden dat hij nog drie kaarten over had, want dan mocht hij daaruit kiezen. Je had een probleem als er bij die kaarten dan een troefkaart zat, want dan ging het weer even de andere kant op. Zo was een van mijn favoriete thema's wel dit:
En de leukste troefkaart was wel deze, want die sprong er wat uit door zijn buitenissige ontwerp.
Er was maar een rivaal die even snel reed, de rakettenwerpende truck. Ook was er maar 1 tank die langer was, de Challenger 2, verder was er alleen de Luchs die met zijn 800km verder reed en het was ook bij de tien zwaarste exemplaren. Maar het zou toen nog een hele tijd duren voor dit model in styreen uit zou komen, wat me altijd verwonderd heeft.
(foto Wikipedia, By Col André Kritzinger, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32066140, verdere gegevens te vinden op pagina https://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer).
Tot ik vorig jaar op BSMC de volgende doos naar huis mocht slepen:
Wat zit er in die goed gevulde verpakking?
Eerst eens kijken naar de sprues:
Ziet er wel scherp gegoten uit, geen flash te zien. Details zijn redelijk, al ga ik die oogjes op de koepel wel vervangen door draad. Helaas is er rond deze tijd nog geen gedraaide metalen loop uit die beter is dan het kitpart, er is er wel eentje voor een oudere resinkit maar die is volledig symmetrisch gedraaid. Misschien ook een oudere variant. Het is wel zo dat er maar een gedeeltelijk interieur voorzien is, dat voor de bestuurder.
Het glaswerk is redelijk maar er zit een of andere onzuiverheid in gegoten. Dit moet ook weer blauw gespoten worden. problemen voor later.
Normaal gezien ben ik niet zo van de rubberwieltjes maar dit is natuurlijk een speciaal geval. Er is ook geen gebrek aan detail, alleen wat flash. Deze verweren zou bijna een apart topic kunnen worden.
De handleiding. Ik heb deze nog wat in het zakje gelaten omdat er ook meerdere vellen PE bij zitten. Overigens zitten alle kitonderdelen in zakjes die hersluitbaar zijn, hetzelfde kleefsysteem als waarmee je tegenwoordig de salami opnieuw hermetisch verpakt. Stond ik daar met mijn plasticschaar.
Een PE-vel en daarbij een stukje correctie-PE. Ze hebben dus hun huiswerk gemaakt, altijd leuk om te zien in een iets prijzigere kit. Maar niet duur te noemen, bij Tamiya zou dit vast tweemaal zoveel gekost hebben.
Een minimaal decalvelletje.
Verder heb ik al een half jaar de tijd gehad om eens rond te kijken naar informatie over de kit. Zo kocht ik de SMMI van april dit jaar. Er staat een uitgebreid artikel in voorafgegaan door een fact-file.
Verder vond ik slechts 1 boek waar foutief een G6 bij afgebeeld is, want het artikel zelf gaat over de Rooikat, een andere Zuidafrikaanse veelwieler.
Die is overigens ook in de pijplijn, misschien een nieuw koopspook voor het eind van het jaar?
https://www.scalemates.com/kits/1085342-trumpeter-09516-afv-rooikat
Ik zal aan deze kit werken wanneer ik even niet aan de andere modellen kan verder schilderen.
En de leukste troefkaart was wel deze, want die sprong er wat uit door zijn buitenissige ontwerp.
Er was maar een rivaal die even snel reed, de rakettenwerpende truck. Ook was er maar 1 tank die langer was, de Challenger 2, verder was er alleen de Luchs die met zijn 800km verder reed en het was ook bij de tien zwaarste exemplaren. Maar het zou toen nog een hele tijd duren voor dit model in styreen uit zou komen, wat me altijd verwonderd heeft.
(foto Wikipedia, By Col André Kritzinger, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32066140, verdere gegevens te vinden op pagina https://en.wikipedia.org/wiki/G6_howitzer).
Tot ik vorig jaar op BSMC de volgende doos naar huis mocht slepen:
Wat zit er in die goed gevulde verpakking?
Eerst eens kijken naar de sprues:
Ziet er wel scherp gegoten uit, geen flash te zien. Details zijn redelijk, al ga ik die oogjes op de koepel wel vervangen door draad. Helaas is er rond deze tijd nog geen gedraaide metalen loop uit die beter is dan het kitpart, er is er wel eentje voor een oudere resinkit maar die is volledig symmetrisch gedraaid. Misschien ook een oudere variant. Het is wel zo dat er maar een gedeeltelijk interieur voorzien is, dat voor de bestuurder.
Het glaswerk is redelijk maar er zit een of andere onzuiverheid in gegoten. Dit moet ook weer blauw gespoten worden. problemen voor later.
Normaal gezien ben ik niet zo van de rubberwieltjes maar dit is natuurlijk een speciaal geval. Er is ook geen gebrek aan detail, alleen wat flash. Deze verweren zou bijna een apart topic kunnen worden.
De handleiding. Ik heb deze nog wat in het zakje gelaten omdat er ook meerdere vellen PE bij zitten. Overigens zitten alle kitonderdelen in zakjes die hersluitbaar zijn, hetzelfde kleefsysteem als waarmee je tegenwoordig de salami opnieuw hermetisch verpakt. Stond ik daar met mijn plasticschaar.
Een PE-vel en daarbij een stukje correctie-PE. Ze hebben dus hun huiswerk gemaakt, altijd leuk om te zien in een iets prijzigere kit. Maar niet duur te noemen, bij Tamiya zou dit vast tweemaal zoveel gekost hebben.
Een minimaal decalvelletje.
Verder heb ik al een half jaar de tijd gehad om eens rond te kijken naar informatie over de kit. Zo kocht ik de SMMI van april dit jaar. Er staat een uitgebreid artikel in voorafgegaan door een fact-file.
Verder vond ik slechts 1 boek waar foutief een G6 bij afgebeeld is, want het artikel zelf gaat over de Rooikat, een andere Zuidafrikaanse veelwieler.
Die is overigens ook in de pijplijn, misschien een nieuw koopspook voor het eind van het jaar?
https://www.scalemates.com/kits/1085342-trumpeter-09516-afv-rooikat
Ik zal aan deze kit werken wanneer ik even niet aan de andere modellen kan verder schilderen.
Laatst bewerkt door een moderator: