En hier is dan de eerste update in dit nieuw project.
De start is zoals altijd bij mijn projecten lekker knutselen met styropor. Geeft veel troep maar is wel leuk om te doen.
Maar eerst een drietal andere plaatjes.
De eerste stap was om de verlichting in de werk kelder te verbeteren. In mijn Emma Maersk project had ik bemerkt dat er teveel geel licht was. Dit kwam door de aanwezige lampen aan het plafond en tegen de muur. Dit waren gewone " peertjes"..
Dus nu heb ik deze verwijderd en vervangen door twee flinke Tl armaturen. Geeft een zee van licht en ook geen schaduw op de werktafel. Verder is dit ook " echt" wit licht.
En dan verder de geweldige werk tekeningen die ik mocht ontvangen van Dockwise. Hiervoor hulde!..Het zijn DWG bestanden dus van Autocad. Maar wel tekeningen waar ik mee kan werken.
Ook niet onbelangrijk...detail foto`s van plaatsen die je niet vlug kunt zien. Ook hier weer een prachtige foto van Dockwise..blijft een tof bedrijf!.
En nu dan aan het werk!...
De romp van de BLue Marlin bestaat uit meerdere lagen (dekken) die ik stapsgewijs ga aanbrengen. De eerste is (hoe kan het anders) de onderste waar ook de aandrijving aan de achterzijde met het roer later moet komen. De aandrijving is een 4 bladige schroef.
Omdat de romplengte langer is als de styropor blokken moet ik eerst twee blokken aan elkaar monteren met uiteraard montagekit. Gewone lijm lost het styropor op. Dus oftewel montagekit of witte houtlijm zijn uitstekend geschikt om dit materiaal met elkaar te verlijmen. Ook zijn er speciale tubes lijm verkrijgbaar voor styropor maar deze zijn prijzig en snel op!. Gebruik nooit een andere lijm ervoor want het styropor lost op als sneeuw in de zon
Natuurlijk lijm je zulke blokken niet vlug gewoon " stomp " tegen elkaar. Dit geeft een zwakkere verbinding als dat je de delen met een schuine kant tegen elkaar op lijmt. Geeft een groter lijmoppervlak.
En dan lekker minstens 12 uur laten drogen en stevig tegen elkaar. Aan de onderzijde een stukje papier om te voorkomen dat de overtollige kit de blokken aan de tafel vast lijmt..
Eenmaal op lengte gezaagd (na 12 uur droogtijd) wordt de boeg erin gemaakt. De Blue Marlin is in 2004 erg grondig verbouwd waarbij het laaddek werd verbreed. Daarom is het romp middenstuk breder geworden zonder dat de boeg is verbreed. Dus later moet ik op de aangewezen plaats aan beide zijden een kleine verdikking erin maken.
En zo is dit het einde van de eerste update..
Let op!...de Blue Marlin is apart van vormgeving. Vraag gerust naar bepaalde eigenschappen. Ik kan deze tijdens een update overslaan zonder dat ik het inde gaten heb..dus vraag gerust.
De start is zoals altijd bij mijn projecten lekker knutselen met styropor. Geeft veel troep maar is wel leuk om te doen.
Maar eerst een drietal andere plaatjes.
De eerste stap was om de verlichting in de werk kelder te verbeteren. In mijn Emma Maersk project had ik bemerkt dat er teveel geel licht was. Dit kwam door de aanwezige lampen aan het plafond en tegen de muur. Dit waren gewone " peertjes"..
Dus nu heb ik deze verwijderd en vervangen door twee flinke Tl armaturen. Geeft een zee van licht en ook geen schaduw op de werktafel. Verder is dit ook " echt" wit licht.
En dan verder de geweldige werk tekeningen die ik mocht ontvangen van Dockwise. Hiervoor hulde!..Het zijn DWG bestanden dus van Autocad. Maar wel tekeningen waar ik mee kan werken.
Ook niet onbelangrijk...detail foto`s van plaatsen die je niet vlug kunt zien. Ook hier weer een prachtige foto van Dockwise..blijft een tof bedrijf!.
En nu dan aan het werk!...
De romp van de BLue Marlin bestaat uit meerdere lagen (dekken) die ik stapsgewijs ga aanbrengen. De eerste is (hoe kan het anders) de onderste waar ook de aandrijving aan de achterzijde met het roer later moet komen. De aandrijving is een 4 bladige schroef.
Omdat de romplengte langer is als de styropor blokken moet ik eerst twee blokken aan elkaar monteren met uiteraard montagekit. Gewone lijm lost het styropor op. Dus oftewel montagekit of witte houtlijm zijn uitstekend geschikt om dit materiaal met elkaar te verlijmen. Ook zijn er speciale tubes lijm verkrijgbaar voor styropor maar deze zijn prijzig en snel op!. Gebruik nooit een andere lijm ervoor want het styropor lost op als sneeuw in de zon
Natuurlijk lijm je zulke blokken niet vlug gewoon " stomp " tegen elkaar. Dit geeft een zwakkere verbinding als dat je de delen met een schuine kant tegen elkaar op lijmt. Geeft een groter lijmoppervlak.
En dan lekker minstens 12 uur laten drogen en stevig tegen elkaar. Aan de onderzijde een stukje papier om te voorkomen dat de overtollige kit de blokken aan de tafel vast lijmt..
Eenmaal op lengte gezaagd (na 12 uur droogtijd) wordt de boeg erin gemaakt. De Blue Marlin is in 2004 erg grondig verbouwd waarbij het laaddek werd verbreed. Daarom is het romp middenstuk breder geworden zonder dat de boeg is verbreed. Dus later moet ik op de aangewezen plaats aan beide zijden een kleine verdikking erin maken.
En zo is dit het einde van de eerste update..
Let op!...de Blue Marlin is apart van vormgeving. Vraag gerust naar bepaalde eigenschappen. Ik kan deze tijdens een update overslaan zonder dat ik het inde gaten heb..dus vraag gerust.