Daar is de opbouwende kritiek weer. Daarbij geldt steeds, zoals je weet, dat als je het een keertje beu bent om elke keer maar weer zogenaamde tips en commentaar te krijgen terwijl je eigenlijk iets prachtigs aan het maken bent waarover je behoorlijk tevreden bent, je aan de bel kunt trekken en gewoon zegt "Roy het is allemaal leuk en aardig, maar hou je MOND nou eens een keer", dat begrijp ik dan maar al te goed
. Vooralsnog weet ik dat dit een oefenproject voor je is en oefenen doe je door te oefenen he.
Voor de anderen: Marc en ik zijn goede vrienden, dus hij kan al wat van mij hebben he.
Aluminiumschijn
Die aluminiumschijn gaat er nog wel vanaf met een likje olieverf, neem ik aan? Ziet er nu al echt mooi uit, enkel onnatuurlijk. Je zei me dat je een tube bruine olieverf had en wat verdunner... doe eens gek en smeer wat olieverf op een stukje karton (bijv. WC-rolletje, eerst even naar de WC gaan natuurlijk), de lijnzaadolie trekt er dan uit waardoor de olieverf sneller droogt en beter te bewerken is. Vervolgens met een klein beetje verdunner de olieverf dun aanbrengen en uitstrijken totdat je tevreden bent. Je kunt het bijna zolang bewerken tot je wilt en als je ontevreden bent, kun je het gewoon weer weghalen. Vergeet wel niet om voordat je met de olieverf begint, de onderliggende verflaag een vernislaag te geven ter bescherming.
Je kunt natuurlijk ook wachten met de olieverf-behandeling (als je die überhaupt al wilt toepassen) totdat je verder bent in de verweringsfase.
Bougiekabelverdikking vertikaal
Het is dus een prima basis, maar het kan nog beter. En ik heb het dan over de bougierubbers. Als je goed naar je eigen foto kijkt en dan naar het vergelijkingsmateriaal, dan zie je het verschil. Allereerst het origineel:
Bij de echte versie kun je de dikte van die rubberen kap, verticaal, ruwweg schatten door de volgende methode:
- Er zijn vier bougiekabels met vier verdikkingen.
- Tussen twee van die verdikkingen, is virtuele ruimte voor nog eens twee van die verdikkingen. Ofwel, in schema en van bovenaf gezien:
XOXXOXXOXXOX
Waarbij de "O" staat voor de bougiekabel-verdikking, en "X" voor de ruimte die ertussen zit. 1x "O" is ongeveer even groot als 1x "X".
Kijk je dan naar je eigen versie:
dan zie je dat er niet eens één bougiekabelverdikking tussen twee andere zou passen.
Dus, weer schematisch, wat het hoort te zijn:
XOXXOXXOXXOX
En wat het bij jou is:
OXOXOXO
Ik hoop dat je deze plastische manier van omschrijven een beetje begrijpt.
De oplossing zou zijn, om de bougiekabelverdikking ongeveer half zo smal te maken.
Bougiekabelverdikking horizontaal
Logischerwijze is dan ook de hoogte van die bougiekabelverdikking te groot, en wel eveneens (schat ik) ruim twee keer.
Kijk maar eens naar je eigen foto. De verdikking van de bougiekabel is bijna even 'hoog' als de cilinderkop, ik schat in 80% zo hoog ongeveer. Kijk je naar de foto van het origineel, dan zie je dat de verdikking van de bougiekabel ongeveer 33% zo 'hoog' is als de cilinderkop.
Bougiekabels L-stuk
Overigens zie ik op referentiefoto's van de motor niet, dat de bougiekabelverdikking in een hoek zou staan. Ik weet ook niet of je uit zou kunnen sluiten dat er wel alternatieve kabels geleverd werden, maar logischer lijkt me de recht toe recht aan-verdikking zoals te zien op de foto hierboven, met eenvoudige afsplitsing van de bougiekabel, dan wel gewoon rechte bougiekabels zoals te zien in het al eerder gerefereerde
filmpje op 5:50. De hoek-verdikkingen zullen veelal voorkomen bij motoren wier bougies horizontaal of diagonaal in het blok steken, zoals bijv. bij een Kever (en zelfs daarvoor bestaan ook rechte exemplaren, zie ik via Google), maar in dit geval staan ze verticaal erin.
Edit: nu ik dit geschreven heb, besef ik dat de redenering niet heel sterk is. Immers, op de referentiefoto hierboven staan ook kabels met een hoek, alleen is de verdikking alleen op het verticale gedeelte. Ik zou dan toch die realiteit volgen, of -zoals in het filmpje te zien- gewoon een recht stuk rubber gebruiken. Dat is nog makkelijker te maken ook, maar visueel misschien wat minder aantrekkelijk.
Edit 2: ik neem het bovenstaande in dit kopje terug. Zoveel producenten van bougiekabels... En die van jou zien er qua vorm (zij het dat ze te groot zijn) gewoon prachtig uit... Waarom ook niet in die vorm!
Bougiekabels zelf
Ten slotte denk ik te zien dat de bougiekabels te dik zijn. Ik denk dat de kabels die je nu gebruikt, precies de juiste dikte hebben voor de kabel van bobine naar verdeler. Maar de kabels van verdeler naar de bougies zouden dunner mogen.
Samenvatting: pak eens de helft zo dun snoer en probeer het opnieuw, je zult versteld staan van hoeveel verschil het maakt.
Alternatieve samenvatting: zeg me hoe irritant het is om elke keer weer dit soort onbenulligheden te moeten lezen en ik beloof me dat ik m'n best doe om ermee te stoppen