Hoofdsponsor

1/24 BMW Dixi [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Mooie start Marc.
En de tips van Roy hebben zeker gezorgd voor een beter resultaat!
Ik volg deze op de voet!

Btw: mooie how to hoe bougiekoppen te maken! ;)
 
Daar is de opbouwende kritiek weer. Daarbij geldt steeds, zoals je weet, dat als je het een keertje beu bent om elke keer maar weer zogenaamde tips en commentaar te krijgen terwijl je eigenlijk iets prachtigs aan het maken bent waarover je behoorlijk tevreden bent, je aan de bel kunt trekken en gewoon zegt "Roy het is allemaal leuk en aardig, maar hou je MOND nou eens een keer", dat begrijp ik dan maar al te goed :). Vooralsnog weet ik dat dit een oefenproject voor je is en oefenen doe je door te oefenen he.

Voor de anderen: Marc en ik zijn goede vrienden, dus hij kan al wat van mij hebben he. ;)

Aluminiumschijn
Die aluminiumschijn gaat er nog wel vanaf met een likje olieverf, neem ik aan? Ziet er nu al echt mooi uit, enkel onnatuurlijk. Je zei me dat je een tube bruine olieverf had en wat verdunner... doe eens gek en smeer wat olieverf op een stukje karton (bijv. WC-rolletje, eerst even naar de WC gaan natuurlijk), de lijnzaadolie trekt er dan uit waardoor de olieverf sneller droogt en beter te bewerken is. Vervolgens met een klein beetje verdunner de olieverf dun aanbrengen en uitstrijken totdat je tevreden bent. Je kunt het bijna zolang bewerken tot je wilt en als je ontevreden bent, kun je het gewoon weer weghalen. Vergeet wel niet om voordat je met de olieverf begint, de onderliggende verflaag een vernislaag te geven ter bescherming.

Je kunt natuurlijk ook wachten met de olieverf-behandeling (als je die überhaupt al wilt toepassen) totdat je verder bent in de verweringsfase.

Bougiekabelverdikking vertikaal
Het is dus een prima basis, maar het kan nog beter. En ik heb het dan over de bougierubbers. Als je goed naar je eigen foto kijkt en dan naar het vergelijkingsmateriaal, dan zie je het verschil. Allereerst het origineel:

030707_motorlinks_380_shd.jpg

Bij de echte versie kun je de dikte van die rubberen kap, verticaal, ruwweg schatten door de volgende methode:

- Er zijn vier bougiekabels met vier verdikkingen.
- Tussen twee van die verdikkingen, is virtuele ruimte voor nog eens twee van die verdikkingen. Ofwel, in schema en van bovenaf gezien:

XOXXOXXOXXOX

Waarbij de "O" staat voor de bougiekabel-verdikking, en "X" voor de ruimte die ertussen zit. 1x "O" is ongeveer even groot als 1x "X".

Kijk je dan naar je eigen versie:

attachment.jpg

dan zie je dat er niet eens één bougiekabelverdikking tussen twee andere zou passen.

Dus, weer schematisch, wat het hoort te zijn:

XOXXOXXOXXOX

En wat het bij jou is:

OXOXOXO

Ik hoop dat je deze plastische manier van omschrijven een beetje begrijpt.

De oplossing zou zijn, om de bougiekabelverdikking ongeveer half zo smal te maken.

Bougiekabelverdikking horizontaal
Logischerwijze is dan ook de hoogte van die bougiekabelverdikking te groot, en wel eveneens (schat ik) ruim twee keer.

Kijk maar eens naar je eigen foto. De verdikking van de bougiekabel is bijna even 'hoog' als de cilinderkop, ik schat in 80% zo hoog ongeveer. Kijk je naar de foto van het origineel, dan zie je dat de verdikking van de bougiekabel ongeveer 33% zo 'hoog' is als de cilinderkop.

Bougiekabels L-stuk
Overigens zie ik op referentiefoto's van de motor niet, dat de bougiekabelverdikking in een hoek zou staan. Ik weet ook niet of je uit zou kunnen sluiten dat er wel alternatieve kabels geleverd werden, maar logischer lijkt me de recht toe recht aan-verdikking zoals te zien op de foto hierboven, met eenvoudige afsplitsing van de bougiekabel, dan wel gewoon rechte bougiekabels zoals te zien in het al eerder gerefereerde filmpje op 5:50. De hoek-verdikkingen zullen veelal voorkomen bij motoren wier bougies horizontaal of diagonaal in het blok steken, zoals bijv. bij een Kever (en zelfs daarvoor bestaan ook rechte exemplaren, zie ik via Google), maar in dit geval staan ze verticaal erin.

Edit: nu ik dit geschreven heb, besef ik dat de redenering niet heel sterk is. Immers, op de referentiefoto hierboven staan ook kabels met een hoek, alleen is de verdikking alleen op het verticale gedeelte. Ik zou dan toch die realiteit volgen, of -zoals in het filmpje te zien- gewoon een recht stuk rubber gebruiken. Dat is nog makkelijker te maken ook, maar visueel misschien wat minder aantrekkelijk.

Edit 2: ik neem het bovenstaande in dit kopje terug. Zoveel producenten van bougiekabels... En die van jou zien er qua vorm (zij het dat ze te groot zijn) gewoon prachtig uit... Waarom ook niet in die vorm!

Bougiekabels zelf
Ten slotte denk ik te zien dat de bougiekabels te dik zijn. Ik denk dat de kabels die je nu gebruikt, precies de juiste dikte hebben voor de kabel van bobine naar verdeler. Maar de kabels van verdeler naar de bougies zouden dunner mogen.

Samenvatting: pak eens de helft zo dun snoer en probeer het opnieuw, je zult versteld staan van hoeveel verschil het maakt.

Alternatieve samenvatting: zeg me hoe irritant het is om elke keer weer dit soort onbenulligheden te moeten lezen en ik beloof me dat ik m'n best doe om ermee te stoppen :D
 
Laatst bewerkt:
Beste Roy ik waardeer uw commentaar enorm echt waar , en ik weet dat ge het goed bedoelt hoor en ge weet ook dat ik probeer uw raad op te volgen zover ik kan , ge hebt me (iedereen trouwens ) al veel geholpen en in een goede richting geduwd , getrokken , gepusht en soms verplicht dat te doen , en echt ik zou niet anders willen geloof me hoor , anders zou ik niet op een forum komen en gewoon mijn ding doen
Maar mijn bougiekabels en dat bewijs heb je me ook al aangetoond zijn maar 0,2 dik dat is in werkelijkheid 4,8 mm en dat is zeker niet te dik maar ik heb de indruk dat de schaal niet echt klopt het is allemaal zo klein ok het is in het echt ook geen groot autotje
En de meeste foto's die ik op google zie hebben de MEESTE een haakse bougiekoppen en er is daar een verklaring voor omdat in Europa de auto's geen storingen op radio niet meer mogen geven want de enkelingen die op foto staan zijn gewoon een oogje en rechtstreeks op de bougie gevezen
Nu de koppen zelf steken in het echt ook immens hoog , als ge naar het waterstuk kijkt op sommige foto's zijn die hoger dan dat waterstuk waar die dikke darm opzit en volgens mijn inzicht en ervaring is dat toch tenminste 4 a 5 cm hoog want de bougie daarentegen steekt ook nog eens meer dan helft bovenuit , ik geef toe het is misschien ietsje te dik maar dunner heb ik niet hoor van isolatie , op mijn beelden is het wel een beetje gezichtsbedrog en misschien iets te dik ok dan moet ik verder zoeken naar iets anders en dat komt er wel hoor ik kan het er gewoon af doen die ene is niet gekleefd
En Roy A.U.B. stop er niet mee gij zijt de enigste persoon die mij ooit zover heeft gekregen , al was het met scande en schade weet je nog in het begin met de Baja ( die ik nog altijd heb liggen ) en als ik die vergelijk met wat ik nu doe ( hoedje af he ? )
Dus verder zoeken naar iets beter
En nogmaals een betere Mentor kan ik me niet indenken
Groetjes Marc
 
Als het blok te klein is, zou ik niet de kabels te groot maken want dan krijg je een nog opvallendere vervorming.

Maar toon het blok is in een dryfit met chassis en carrosserie dan...
 
Hallo everybody , ikke hier nog eens , ik heb er wel echt moeten achter zoeken maar ik denk dat ik iets beters heb gevonden ,natuurlijk moet het nog helemaal afgewerkt worden en terug een kleurtje krijgen he
Wat vinden jullie ervan beter of slechter

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Marc maatje ik wil niet muggeziften maar is er geen mogelijkheid je fotos wat minder geelachtig te krijgen??
Verder ziet je werk er goed uit wat mij betreft man,gaat de goede kant uit,niet dat ik daar aan twijfel natuurlijk.
suc6 verder nog.
 
Marc ziet er goed uit maatje ....zo op deze foto's toch alleen moet ik Patje bijtreden...ik denk dat het komt door je onderwerp belichting en je ondergrond ..zijn het TL-lampen of...het is inderdaad gelig licht en dan die witte achtergrond ..je moet is proberen een iets wat donkere achtergrond te gebruiken...:)...maar voor de rest doe gewoon je ding maatje...ge hebt goei ideeen...en je kan niet tegelijk een goeie modelbouwer zijn en een Proffotograaf:P:P:P:P...top man.....
 
Marc de verdikkingen zijn nu volgens mij van de juiste grootte. In plaats van OXOXOXO is het nu inderdaad XOXXOXXOXXOX. Zorg er bij het in uiteindelijke positie brengen voor dat ze alle vier recht staan want al een minimale schuinstand zal zorgen voor een visuele storing. En probeer erop te letten dat ook de bovenkanten allemaal haaks zijn afgeschuurd en niet dat er eentje als een bloemstengel schuin is afgesneden.

Het tegenovergestelde geldt voor de verdeler, die zou ik zelfs nog iets schuiner zetten conform de referentiefoto.

De bougiekabels zou ik half zo dik maken, bijvoorbeeld met -en nu ga ik schatten- 0,1 of 0,2mm koperdraad, dat koperdraad opschuren (pak een schuurstick, hou de koperdraad tussen schuurstick en duim, en trek de draad tussen schuurstick en duim heen, dan de koperdraad beetje draaien en hetzelfde, zo ongeveer 20 keer... kwestie van 1 minuut werk) zodat de verf er beter aan hecht.

Vervolgens kun je het in de juiste vorm buigen, afknippen en dryfitten, dan primen met de airbrush en dan antraciet spuiten met de airbrush. Ben je avontuurlijk ingesteld, dan kun je het ook met het penseel proberen.

Zoals altijd, je weet het, het is jouw model en jij maakt de keuze hoe ver je wilt gaan. Zolang ik iets zie wat een significante verbetering zou kunnen maken, blijf ik suggesties doen ;)
 
Niks muggezifter meer een strenge meester maar het heeft wel een positieve uitwerking
En beste Roy de draadjes zijn 0,2 mm dunner kan ik ze toch niet maken , de bougies zijn omgekeerde speldekopjes maar dan wel de dunste die ik huis kon vinden , maar ik begin nu toch te geloven dat de schaal niet klopt hoor , het is wel een zeer klein motortje dat wel maar als ik iets uitreken kom ik op een dikte en als ik dat dan gebruik lijkt het allemaal veel te dik of te groot , maar met een kameraad zoals gij komt dat allemaal goed die zal me wel in de juiste richting duwen desnoods met geweld :laugh: :laugh: :laugh:
Nee nee we zijn goed bezig en echt ik geniet ervan en negatief of positief ik bezie het altijd als positief het is tenslotte om u te verbeteren en niet om iemand de grond in te boren dat begrijp ik wel
Nu Roy als alles geschilderd zal het er weer wat beter uitzien denk ik
grt Marc
 
Ongelooflijk dat dat 0,2mm. is, ik had het op 0,4mm. geschat maar dat is natuurlijk gezichtsbedrog.

Dan zou ik toch eens 0,1mm. proberen, hoe dun dat ook is. Als er een laagje verf overheen is, wordt het toch alweer wat dikker. 0,1 vind je, uit mijn hoofd, bijvoorbeeld in een coaxkabel of in de kabel van een koptelefoontje.

Heb je trouwens al een dryfit gedaan met de carrosserie en het chassis? Zolang je geen afmetingen van de originele motor hebt, kun je alleen door een dryfit (en foto's vergelijken) een goed oordeel krijgen van of de motor te klein is.
 
Ja Roy heel het autotje is niet veel groter dan een flesje vallejo verf ik denk als ge dat modelletje terug naar 1/1 moest vergroten dat we dan wel zouden schrikken hoor ik kan moeilijk aannemen dat er twee mensen in kunnen dus deze is geen echte 1/24 ik denk eerder dat ze er met hun klak hebben naar gegooid
Marc
 
Met passen en meten wordt veel tijd verscheten. Wie het niet doet werkt niet goed.

Als jij nu even die dryfit doet (motortje op chassis, carrosserie erop) dan ga ik even wat uitzoekwerk doen qua afstanden. Dan kunnen we zien of Revell inderdaad niet goed heeft gemeten, wat best zou kunnen want het is en blijft Revell, of dat je het toch te klein inschat.

Dryfit zou hooguit een paar minuten werk moeten zijn. Laat de foto's maar komen, ik ben benieuwd.
 
He Marc, maat, ze zitten nu wel veel op uw dak hè.

Vergeet niet niet op tijd adem te halen.

Ik volg op de voet,

groet Fred
 
Ik geniet wel van jouw werk maatje dat is een feit en leuk om zien hoe je alles tracht te doen zoals het hoort.
Dergelijke bouwsels zoals deze zijn een lust voor het ook dus ja hoort er hier en daar een klein woordje van kritiek bij natuurlijk ;)
Wat mij betreft je bent alvast goed bezig,en de draadjes jah.....als je niks dunner hebt ja dan is het gewoon zo en trachten ze in zo goed mogelijke positie aan te brengen,doet ook al veel.Wellicht geef je ze een kleurtje en komt het zicht erop wat beter uit qua schaalverhouding,ik zou zeggen gewoon verder doen dit komt goed.
 
Nou daar gaan we dan.

De kit is opnieuw uitgebracht in deze vorm:

sczedixibt.jpg

Op de doos staat, dat de auto 12,1 centimeter lang wordt. Maal 24 is dat 2 meter en 90,4 centimeter.

Volgens Wikipedia is je auto in werkelijkheid precies 3 meter lang. Dat betekent dat je model 9,6 centimeter te kort is, wat op schaal 4 millimeter is. Dat is 3,2% en eerlijk gezegd valt me dat wel mee voor zo'n oude kit. Het is een vrij gebruikelijke afwijking.

Ik zou hier niet teveel mee inzitten.

Dan nu de vraag of de motor relatief te klein is. Daarvoor kunnen we alleen met een dryfit verder komen, zodat je dan kunt weten of de motor in verhouding tot het chassis en de carrosserie te klein is, vergeleken met referentiemateriaal.

Ik zie de foto's van de dryfit wel tegemoet :)
 
Terug
Bovenaan