Om te beginnen ben ik jullie nog enige uitleg verschuldigd in verband met het kleine BMW tje
Kort na de oorlog is dit kleine rijtuig ontworpen in Italie door niemand minder dan Iso Rivolta en BMW mocht hem in 1955 onder licentie bouwen dus onze Isetta was geenrasechte Duitser maar kende toch zijn succes met een verkoop van meer dan 160000 wagentjes
Het was een vierwieler want in die tijd waren ook merken met maar drie wieltjes , om verder te gaan de Isetta was voorzien van een 1 cilinder motor die gelijkaardig was met die van een motorfiets en had een cilinderinhoud van 245cc en was toch nog 12 pk sterk en daarmee kon men toch een kleine 85 km per uur halen , of dat nu veilig was dat speelde in die jaren geen enkele rol , de mensen hadden een dakje boven hun hoofd en konden de wijde wereld in voor zover dat kleine het aankon , later werd er een zwaardere motor ingebouwd en ze wonnen daar 1 pk mee en kreeg dan de naam 300 in plaats van 250 dan op het laatste van deze autotjes is er nog een grotere gebouwd de Isetta 600 met meet plaats en ietsje meer luxe maar deze was geen lang leven beschoren en de fabriek stopte met de bouw ervan
Voila dat is dan weer uitgelegd zoals ik het gelezen heb op Wikipedia , ik heb ze wel gekend in mijn jonge jaren maar beroepsmatig nooit aan gewerkt buiten nu maar dan op schaal 1/16 hier gaan we
De motor waar ze bijna altijd mee beginnen , en zoals jullie van mij gewend zijn heb ik er de nodige uitleg bijgezet voor de collega's die niet zo technisch zijn aangelegd dan weten ze waar het ongeveer over gaat
Verder vorderingen aan het motortje zoals met zwarte wash een beetje diepte gegeven en ook een oudere verweerde look te creëren maar er zal geen roest aan komen omdat ik bij dit ik er maar 1 heb en dan vind ik dat zonde
bij de volgende foto zien we dus duidelijk de koelschroef of soms ook " lufter " genoemd deze geeft geforceerde lucht langs de cilinder zoals bij de kever ook het geval is m.a.w. deze motoren reden zonder koelwater
het volgende beeld daar ben ik een bobijn ( bobine ) aan het scratchen omdat ik verschillende foto's op het internet heb gevonden waar deze bobijn er bij opstaat en neen het is geen drinkbus
Nu het volgende beeld is het motortje zo goed als af staat nu mooi te drogen om morgen weer wat schaduwen en verwering aan te brengen
Als laatste heb ik de bodemplaat al geschilderd de chassisbalken komen in het panzergrau ik volg een beetje de uitleg van Revell omdat ik zelf niet zoveel van zulke wagentjes ken en weet dus niet hoe zoiets er onderaan uitziet
Den deze gaat nu slapen vrienden tot later he
grt
Marc