Ik heb geen 'verdict' maar wel een mening. En die is, zoals bij meer van jouw modellen, dat ik het grotendeels jammer vind dat het zo snel afgewerkt moet worden. Dit doet afbreuk aan de kwaliteit van het eindresultaat, zoals hier te zien:
De auto staat niet strak in de (rode) lak. Dit ligt (tenzij er echt iets goed is met de camera) niet aan de foto en in het echt is het niet bijna niet te zien. Foto's liegen immers niet.
Je vraagt ons om onze mening, sterker nog ons oordeel, en dat geef ik je bij dezen dan ook. Keihard, zoals Hollanders dat kunnen doen. Eerlijk zoals bovenstaande foto eerlijk tegen je is. We kennen elkaar nu 5 jaar of zo, ik heb je overgehaald om op dit forum te gaan bouwen en ik beschouw je als een vriend... en in mijn optiek mogen vrienden alles tegen elkaar zeggen. Wellicht dat mijn rauwe, onbeschaafde woorden je (nadat je in eerste instantie je bouw en werktrant verdedigt, en dat mag natuurlijk) toch op ideeën zullen brengen. Dus hier de ongecensureerde versie van mijn commentaar. Ik weet dat een enkeling niet zijnde Marc me dit niet in dank zal afnemen. Ik ben ik niet op zoek naar ruzie maar probeer ik mijn gedachten en ideeën op een zo opbouwend mogelijke manier over te brengen in de hoop dat iemand een trede hoger de ladder op komt.
Marc ik meen een tendens te zien dat je steeds sneller probeert je modellen af te werken. Deze BMW kostte je minder dan 2 weken om af te ronden, terwijl je een anderhalf jaar geleden of zo nog een maand bezig was aan een model. Ik vraag me hardop af of het voor jou (en, in de tweede plaats, voor ons) niet aantrekkelijker zou zijn om je energie iets meer te richten op het correct maken van een model, dus bijvoorbeeld het bestuderen van foto's en het scratchen en bijwerken van kleine onderdeeltjes, en daarnaast iets meer zorg te besteden aan de afwerking. Die kan uit meer bestaan dan de obligatoire bougiekabeltjes - zeker bij een model in schaal 1/16. Vanzelfsprekend is het leuk dat er zoveel modellen uit jouw fabriek rollen, maar persoonlijk vind ik het volgen van de bouwtopics minder interessant omdat er weinig van te leren valt en ze ook minder inspiratie geven.
Ander voorbeeld, de motor. Hier een echte:
(Copyright http://isettabubblewindow.blogspot.nl/2015/02/the-isetta-300-engine.html, educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request)
en hier die van jou:
De motor is niet voor niets weinig gedetailleerd door Revell... de reden is, dat hij normaliter nagenoeg onzichtbaar verscholen zou zitten in de schoot van de body. Als jij er dan voor kiest om de motor naar buiten te halen en daar tentoon te stellen, zou het -en zeker op schaal 1/16- voor de hand liggen om er meer detail in aan te brengen. Schaal 1/72 a la, maar 1/16... dat soort modellen vraagt erom gedetailleerd te worden. Dat is ook, meen ik, het uitgangspunt voor zo'n schaal. Persoonlijk vind ik dat de motor, zoals jij die hebt afgeleverd, er als een stuk speelgoed uit ziet (excuses voor deze woordkeuze, maar ik weet niet hoe ik anders mijn punt kan maken). Als je het daar niet mee eens bent, of je doet er niet aan, dan kan en mag dat maar dan komen we toch weer terug op je vraag wat wij collega-modelbouwers van je bouw vinden. En ik persoonlijk vind die dan onder het redelijkerwijze te verwachten niveau.
Modelbouw is geen wedstrijd in het afronden van zo groot mogelijke aantallen modellen, het is een passie die iedereen op z'n eigen manier uitvoert. Als jij graag snel werkt en veel modellen in korte tijd maakt, dan is het op zichzelf alleen maar aan te juichen als je je daaraan houdt. Het is dan echter onrealistisch om dan lovende kritieken te verwachten. Het is of het een, of het ander.
Nu kun je met dit commentaar in je buik gaan zitten of jezelf er heel erg aan gaan ergeren maar dat is niet mijn bedoeling. Ik hoop werkelijk dat het je aan het denken zet en dat je op enig moment dat treetje hoger gaat.
De auto staat niet strak in de (rode) lak. Dit ligt (tenzij er echt iets goed is met de camera) niet aan de foto en in het echt is het niet bijna niet te zien. Foto's liegen immers niet.
Je vraagt ons om onze mening, sterker nog ons oordeel, en dat geef ik je bij dezen dan ook. Keihard, zoals Hollanders dat kunnen doen. Eerlijk zoals bovenstaande foto eerlijk tegen je is. We kennen elkaar nu 5 jaar of zo, ik heb je overgehaald om op dit forum te gaan bouwen en ik beschouw je als een vriend... en in mijn optiek mogen vrienden alles tegen elkaar zeggen. Wellicht dat mijn rauwe, onbeschaafde woorden je (nadat je in eerste instantie je bouw en werktrant verdedigt, en dat mag natuurlijk) toch op ideeën zullen brengen. Dus hier de ongecensureerde versie van mijn commentaar. Ik weet dat een enkeling niet zijnde Marc me dit niet in dank zal afnemen. Ik ben ik niet op zoek naar ruzie maar probeer ik mijn gedachten en ideeën op een zo opbouwend mogelijke manier over te brengen in de hoop dat iemand een trede hoger de ladder op komt.
Marc ik meen een tendens te zien dat je steeds sneller probeert je modellen af te werken. Deze BMW kostte je minder dan 2 weken om af te ronden, terwijl je een anderhalf jaar geleden of zo nog een maand bezig was aan een model. Ik vraag me hardop af of het voor jou (en, in de tweede plaats, voor ons) niet aantrekkelijker zou zijn om je energie iets meer te richten op het correct maken van een model, dus bijvoorbeeld het bestuderen van foto's en het scratchen en bijwerken van kleine onderdeeltjes, en daarnaast iets meer zorg te besteden aan de afwerking. Die kan uit meer bestaan dan de obligatoire bougiekabeltjes - zeker bij een model in schaal 1/16. Vanzelfsprekend is het leuk dat er zoveel modellen uit jouw fabriek rollen, maar persoonlijk vind ik het volgen van de bouwtopics minder interessant omdat er weinig van te leren valt en ze ook minder inspiratie geven.
Ander voorbeeld, de motor. Hier een echte:
(Copyright http://isettabubblewindow.blogspot.nl/2015/02/the-isetta-300-engine.html, educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request)
en hier die van jou:
De motor is niet voor niets weinig gedetailleerd door Revell... de reden is, dat hij normaliter nagenoeg onzichtbaar verscholen zou zitten in de schoot van de body. Als jij er dan voor kiest om de motor naar buiten te halen en daar tentoon te stellen, zou het -en zeker op schaal 1/16- voor de hand liggen om er meer detail in aan te brengen. Schaal 1/72 a la, maar 1/16... dat soort modellen vraagt erom gedetailleerd te worden. Dat is ook, meen ik, het uitgangspunt voor zo'n schaal. Persoonlijk vind ik dat de motor, zoals jij die hebt afgeleverd, er als een stuk speelgoed uit ziet (excuses voor deze woordkeuze, maar ik weet niet hoe ik anders mijn punt kan maken). Als je het daar niet mee eens bent, of je doet er niet aan, dan kan en mag dat maar dan komen we toch weer terug op je vraag wat wij collega-modelbouwers van je bouw vinden. En ik persoonlijk vind die dan onder het redelijkerwijze te verwachten niveau.
Modelbouw is geen wedstrijd in het afronden van zo groot mogelijke aantallen modellen, het is een passie die iedereen op z'n eigen manier uitvoert. Als jij graag snel werkt en veel modellen in korte tijd maakt, dan is het op zichzelf alleen maar aan te juichen als je je daaraan houdt. Het is dan echter onrealistisch om dan lovende kritieken te verwachten. Het is of het een, of het ander.
Nu kun je met dit commentaar in je buik gaan zitten of jezelf er heel erg aan gaan ergeren maar dat is niet mijn bedoeling. Ik hoop werkelijk dat het je aan het denken zet en dat je op enig moment dat treetje hoger gaat.