Hoofdsponsor

1/144 Boeing 737 SOUTHWEST [DONE]

airbus56

V.I.P.
V.I.P.
Beste modelbouwers

Aangezien het forum voor civiele vliegtuigen niet zo druk wordt becommentarieerd is het misschien nuttig om af en toe eens een projectje uit deze sector voor te stellen. Kwestie van een iets minder bekende subcategorie van modellen nu en dan even op het voorplan te zetten want onbekend is onbemind, vandaar dat we de civiele luchtvaart even in de schijnwerpers willen plaatsen. Er zijn in de burgerluchtvaart zoveel mooie schema’s en van de meeste schema’s zijn de decals beschikbaar zodat het zonde zou zijn dat wij daar geen gebruik van zouden maken.

Hierbij starten we met de bouw van een Boeing 737-300 van de maatschappij “SOUTHWEST AIRLINES”.
Aangezien er op het forum ook beginnende modelbouwers actief zijn zal ik alle onderdelen van de bouw ten behoeve van onze jonge en minder ervaren collega’s gedetailleerd toelichten.

Zoals steeds ben ik ook nu bezig met verschillende projectjes. Zodoende wordt niet enkel aan deze maquette gewerkt. De bouw van onze boeing 737-300 zal dus een beetje tijd vragen. Ik zal hoe dan ook proberen om regelmatig een deel van het bouwverslag te publiceren.

Het type Boeing 737-300 is de opvolger van de Boeing 737-200, een van de meest succesvolle airliners uit de luchtvaartgeschiedenis.
Het type 737-300 werd ontwikkeld eind van de jaren 80 en ondertussen kennen we reeds de versies -300 tot en met -900 (ongeveer 20 verschillende versies verschillend naar lengte, motoren, actieradius, uitvoering enz…).

“SOUTHWEST AIRLINES” is zowat de grootste “Low cost” maatschappij van de Verenigde Staten en is gevestigd in Dallas (Texas). Deze maatschappij heeft een vloot van meer dan 700 vliegtuigen Boeing 737 (verschillende types) waaronder 77 vliegtuigen van het type 737-300.

De bouwdoos die we gebruiken is een kit van Minicraft op schaal 1/144 (kit Nr 14446).
De Minicraft kit is een vrij eenvoudige uitvoering van de Boeing 737 zodat deze ook door minder ervaren modelbouwers tot een goed einde kan worden gebracht.
De kit bestaat uit drie gietbomen in grijze plastiek met zo’n 40 onderdelen en een decal vel voor de uitvoering van een toestel van de maatschappij American Airlines.
De kit is momenteel niet meer verkrijgbaar in het gamma van Minicraft en bijgevolg vrij zeldzaam. Indien je dus een exemplaar wil zal je op zoek moeten gaan op de tweedehands markt (beurzen, ebay…).

De versie die ik hier ga bouwen is deze van het toestel “California”. Dit toestel met de registratie N609SW draagt op de romp de afbeelding van een enorme grizzlybeer. Deze beer (welke uitgestorven is) is het officiële staatsdier van de staat California en de afbeelding op de romp van het vliegtuig is een weergave van de grizzly die op de Californische vlag staat afgebeeld.
De decals voor deze kit haalde ik bij JETDecal, een Poolse leverancier van decals.
Met dit decal vel kunnen we het oudste kleurschema van het toestel “California” maken.
Het toestel N609SW had tot 2001 een staartbeschildering met beige/rode/oranje tint (met wit opschrift SOUTHWEST). Later werd het beige vervangen door de huiskleur van de maatschappij (felblauw)) met oranje opschrift SOUTHWEST.
Vanaf 2009 vloog het toestel met nieuwe vleugeltips.

Tot binnenkort voor de eerste fase van de bouw


attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit zo'n ding kom ik juist, precies hetzelfde type maar dan van een maatschappij van uitbuiters.

Mooi informatief topic, met zorg geschreven.. ben benieuwd hoe je dit gaat bouwen.
 
Succes met dit vliegtuig.
Er zijn inderdaad veel verschillende en mooie beschilderingen van vliegtuigen, top dat je deze laat zien.

Fred
 
Onbekend is inderdaad veelal onbemind...
Ook door mij voor civiele vliegtuigen, eerlijk gezegd :$

Doch je openingspost was leuk en leerrijk om lezen, en bij het zien van de uitvoering welke je gaat maken.....
Ik zal deze met plezier volgen :)
 
Goede keuze!

Ik heb laatst de Lone Star One van Southwest gemaakt met decals van Jet Decal.
Het zijn fijne decals alleen hadden ze wat meer aandacht mogen besteden aan welke kleuren je moet gebruiken en hoe de lijnen op het vliegtuig lopen.

Succes met deze!
 
Dat type passeert hier alle dagen boven mijn hoofd.
Mooie uitleg als starter, benieuwd naar de rest.
 
Boeing 737-300 SOUTHWEST

Beste modelbouwers.
Bedankt voor de reacties en de interesse

Hierbij dan de eerste fase van de bouw van onze Boeing 737-300 SOUTHWEST.

Zoals ik in de aankondiging had vermeld zal ik bij de bouw van mijn projectje veel aandacht besteden aan de basistechnieken. Kits zoals onze boeing lenen zich immers uitstekend om beginnende modelbouwers wegwijs te maken in onze hobby.
Het kleurschema, het plaatsen van de decals en de detaillering van ons project vragen wel enige ervaring, doch er zijn tal van eenvoudige versies van airliners op de markt waarbij je met onderstaande tips toch wel een mooi resultaat kan neerzetten (en niet alle bouwtechnieken hoeven bij een eerste project allemaal direct in de praktijk te worden gebracht).
Hier gaan we dan.

We beginnen uiteraard met de romp. Deze is zeer eenvoudig te construeren en we hoeven slechts de linker helft en de rechter helft samen te voegen. Best eerst even droogpassen om er zeker van te zijn dat de romphelften niet zijn scheefgetrokken. Dit kan gebeuren wanneer het plastiek tijdens of na het gietproces onder druk komt te staan (warmte, vervorming door slechte stockage enz…).
Wanneer we zeker zijn dat de romphelften perfect op mekaar aansluiten kunnen we het neusgewicht aanbrengen (Foto Nr 7). Dit moet voorkomen dat wij naar een zogenaamde staartzitter evolueren.

Vergis je niet, zelfs na een carrière van 25 jaar in de modelbouw ben ik er enkele jaren geleden nog in geslaagd om zo’n model te produceren. Een verkeerde inschatting van het gewicht van het staartgedeelte en bijgevolg een te licht neusgewicht en de ramp was geschied. Ik heb het pas gemerkt op het einde toen ik de wielen onder de romp plaatste en het model neerzette.
Het werd dus duidelijk niet “mijn beste model ooit….”. :@

Ik gebruik als tegengewicht steeds enkele stukjes zegellood die ik met schotch tape aan mekaar kleef en dan in de romp plaats. Ook gordijnlood is een ideaal materiaal om een romp mee te verzwaren en heeft als bijkomend voordeel dat je het gelijkmatig kunt verspreiden over een grotere oppervlakte.


Foto Nr 7 : romp met neusgewicht.

attachment.jpg


Foto Nr 8 : Soorten neusgewicht. Zegellood is verkrijgbaar in verschillende diameters (8 tot 16 mm). Ook bij gordijnlood heb je lichtere en zwaardere soorten.

attachment.jpg


Een foutje in de Minicraft kit vormt het feit dat de ligplaats van het landingsgestel (wielkast) ontbreekt en dat je dus aan de onderzijde vrij in de romp kunt kijken. We zullen dit onderdeel dus zelf moeten construeren. Dit is vrij simpel. Met een beetje plasticard van 0,5 of 0,75 mm dikte maken we een bodemplaat van ongeveer 2,4 cm lengte en 1,4 cm breedte. Hier kleven we twee verticale wanden tegen van ongeveer 6 mm hoog. Eventueel kunnen we de hoeken tussen de horizontale en verticale wanden verstevigen met een stukje profiel van Evergreen. Wil je verder detailleren dan kan je nog enkele dunne koperdraadjes in de wielkast aanbrengen om de leidingen te simuleren.
Op onderstaande foto (Foto Nr 9) zie je de afgewerkte wielkast. Zoals je ziet is deze dus zeer eenvoudig te maken. Waar je wel moet op letten is dat de vorm van de wielkast op de uiteinden de vorm van de romp volgt (= rond afsnijden). Een tweede punt waar je moet op letten is dat de wielkast niet te ver komt omdat zij dan voor de ligplaats van de vleugel komt te zitten (in dat geval moet je de aansluitingen van de vleugel gaan aanpassen en dat proberen we uiteraard te vermijden). Foto Nr 10 laat zien hoe dicht de wielkast bij de ligplaats van de vleugel zit.
Droogpassen om te zien of de wielkast de juiste vorm en lengte heeft doe je door deze met tape in één romphelft te kleven zodat je de tweede romphelft er kan tegenzetten en zien of alles goed op mekaar aansluit (Foto Nr 11).

Foto Nr 9 : Afgewerkte wielkast

attachment.jpg


Foto Nr 10 : wielkast t.o.v. ligplaats vleugel

attachment.jpg


Foto Nr 11 : droogpassen wielkast

attachment.jpg


Foto Nr 12 en 13 : onderkant romp met zicht op wielkast.

attachment.jpg


attachment.jpg


Tot de volgende….
 
Hey,

Mooie uitleg, en je ziet dat je 'meerdere jaren' op je stok hebt, je werkt met plasticcard en gewichten en dat zal een beginner niet doen of aan denken.
Ga je ook detailleren in de wielbasis zoals je zelf al zei, enkele koperdraden erin en kun leidingen maken..., dit zal het model zeker naar een hoger niveau brengen dan....
We volgen zeker, temeer burgertoestellen worden indd niet zoveel gemaakt of gevolgd. :);)
 
Mooie en duidelijke uitleg met verhelderende foto's.
Juist iets wat de beginners onder ons zeker nodig (kunnen) hebben ;)
 
Beste modelbouwers.

Bedankt voor de reacties en de interesse
Hierbij dan het vervolg van de bouw van onze Boeing 737-300 SOUTHWEST.
We houden ons aan het uitgangspunt van ons bouwverslag en proberen de basisprincipes van onze hobby uitgebreid verder toe te lichten.

Wanneer de wielkast goed past kan je hem definitief vastzetten in één romphelft. Daarna kan je beide romphelften tegen mekaar zetten.
Voor het lijmen gebruik ik steeds secondelijm (cyanoacrylaat).

Voordelen van secondelijm ; kleeft nagenoeg onmiddellijk, de lijm geeft een zeer sterke verbinding en je kan deze na droging mooi opschuren. Je kan op deze manier dus naden perfect gladschuren zodat ze niet meer zichtbaar zijn.

Nadelen van secondelijm ; doordat secondelijm nagenoeg onmiddellijk een vaste verbinding geeft heb je weinig ruimte om, eens de delen tegen mekaar zijn gezet, nog te corrigeren.
Sinds kort is er wel een lijm op de markt (SLOW DRY Colle 21) die iets trager werkt en wel nog correcties toelaat. Ik heb deze lijm wel nog niet uitgetest en ik weet dus niet of je deze lijm achteraf kan gladschuren (uittesten van deze lijm staat op mijn “to do” lijstje).
Bijkomend nadeel van secondelijm ; niet geschikt voor jonge kinderen. De lijm kan bij verkeerd gebruik aan huid en oogleden kleven. Bovendien kan secondelijm irritatie van de luchtwegen en de ogen veroorzaken (door vrijgekomen giftige dampen).

Ik raad de jonge modelbouwers dus aan om de eerste jaren geen secondelijm te gebruiken maar om de gewone plastieklijmen te gebruiken. Voor de basistechnieken in onze hobby voldoet gewone plastieklijm immers aan alle vereisten.
Wanneer zij iets ouder zijn en iets meer ervaring hebben in de modelbouw kunnen zij dan overschakelen naar secondelijm.

In ons project “Boeing 737 SOUTHWEST” wordt de secondelijm enerzijds gebruikt als kleefmiddel. Deze kan zoals gezegd worden vervangen door de normale plastieklijm (zowat alle merken hebben hun eigen lijmassortiment). Anderzijds wordt de secondelijm aangewend als putty (ook hier kan de secondelijm worden vervangen door de verschillende soorten putty die in de modelbouw beschikbaar zijn).

De romphelften worden met een vrij dikke laag secondelijm aan mekaar gekleefd en geruime tijd (enkele uren) bij mekaar gehouden met tape. Foto 14 toont de gelijmde romp (hier en daar wordt er druk gezet op de lijmnaad door middel van tape en wasspelden). Wanneer de lijmnaad van de romp goed droog is worden de naden (kieren) van de wielkast opgevuld. Aan één kant wordt een stukje plasticard ingebracht om de naad te dichten omdat deze iets te groot is (foto Nr 15). De naden van de wielkast worden dan verder opgevuld met secondelijm die wordt aangebracht met een tandenstoker (Foto Nr 16).
Vervolgens worden de buitennaden (boven- en onderkant van de romp) opgevuld met secondelijm (eveneens aangebracht met een tandenstoker). Op deze manier wordt de lijmnaad verder verstevigd. De lijm in de lijmnaad fungeert bovendien als putty en zal later worden gladgeschuurd (Foto Nr 17).
Het geheel wordt dan enkele uren (of liefst een hele dag) aan de kant gelegd zodat het kan drogen.

Foto Nr 14 : gelijmde romp, hier en daar wordt er druk gezet op de lijmnaad door middel van tape en wasspelden.

attachment.jpg

Foto Nr 15 : dichting naad wielkast met stukje plasticard.

attachment.jpg

Foto Nr 16 : opvullen naden wielkast met secondelijm.

attachment.jpg

Foto Nr 17 : opvullen buitennaden romp met secondelijm.

attachment.jpg

Nu kan het cockpitgedeelte worden vastgekleefd en worden kleine kieren hier en daar eveneens opgevuld met secondelijm. Hetzelfde doen we met de ligplaats van de wielen onderaan de romp (onderdeel Nr 35).
Voordat we het cockpitgedeelte gaan vastkleven gaan we dit onderdeel afplakken (beschermen) met tape. Zodoende gaan we vermijden dat reliëf en detail van de cockpit verloren gaan door lijmsporen.

Foto Nr 18 ; vastgekleefde cockpit met tape als bescherming.

attachment.jpg

Opmerking ; De cockpit van de minicraft kit is niet 100 % correct. Dit onderdeel (onderdeel Nr 1) uit de kit kan eventueel worden vervangen door een cockpit van DACO Products die meer beantwoordt aan het origineel. Deze cockpit zit als apart onderdeel in de kit van de Boeing 737 uitgebracht door DACO onder de merknaam “Skyline Models” en kan eveneens apart worden besteld bij deze leverancier.
Voor de bouw van onze “California” heb ik wel gebruik gemaakt van de originele cockpit van Minicraft omdat de verschillen al bij al toch niet zo groot zijn en omdat ik, zoals ik in het begin van het bouwverslag heb gezegd, een model wil maken dat ook door onze minder ervaren collega’s kan worden gevolgd.

Ik voeg hierbij volledigheidshalve wel een foto van de cockpits van Minicraft (links) en Daco (rechts). Foto Nr 19.
De cockpit van Daco is iets spitser en kleiner en de ramen zijn iets meer gedetailleerd. Indien je de cockpit van Daco wil gebruiken zul je de romp een beetje moeten aanpassen.

Foto Nr 19 : originele cockpit Minicraft -links en cockpit Daco (Skyline Models)- rechts

attachment.jpg


Tot de volgende...
 
Laatst bewerkt:
Boeing 737-300 SOUTHWEST

Beste modelbouwers.

Bedankt voor de reacties en de interesse

Ik heb afgelopen weken toch even de tijd gevonden om een beetje verder te werken aan onze boeing 737-300 SOUTHWEST.
Hierbij het vervolg van ons bouwverslag.

Wanneer de secondelijm goed droog is kunnen de naden worden opgeschuurd. Ik gebruik hiervoor schuurpapier met korrel 400, eventueel gevolgd door een schuurbeurt met een fijnere korrel (600 of 800). Deze fijnere korrel kan later ook worden gebruikt om de volledige maquette te polijsten alvorens deze te verven.

Zoals je ziet zijn de naden perfect glad. Secondelijm heeft als eigenschap dat het een perfect vulmiddel is voor kleine kieren en het is een materiaal dat zich achteraf laat bewerken. Niet alleen het gladschuren gaat probleemloos doch vullingen met secondelijm kunnen ook worden gegraveerd zonder dat het opgevulde deel gaat afbrokkelen (wat het geval is voor de meeste soorten putty).
Indien je putty wil bewerken (graveren, snijden, krassen…) kies je best voor Milliput (of een gelijkaardige soort putty).

Foto Nr 20 : geschuurde romp bovenkant

attachment.jpg

Foto Nr 21 : geschuurde romp onderkant met zich op wielkast.

attachment.jpg


Nu boren we de ligplaatsen van de pitotbuizen uit. De plaats van de pitotbuizen leggen we vast op basis van referentiefoto’s welke we van het internet halen.

Over luchtvaart heb je op het internet tal van sites waar je honderdduizenden foto’s vind van airliners allerhande. De voornaamste sites zijn Airliners.net en JetPhotos.Net.
Deze beide sites vormen een zeer waardevolle bron aan documentatie voor de vliegtuigfanaat.
Airliners.net en JetPhotos.Net tellen samen zo’n zes miljoen foto’s en beide sites beschikken over een zoekprogramma waarin je zeer gericht opzoekingen kunt doen.
Buiten de twee hierboven genoemde sites heb je nog Airplane pictures, Planespotters.net (enkel civiele vliegtuigen), Wings over Europe.com (voornamelijk België –militair), SBAP.be en Silverwing.zenfolio.com (beide laatste sites zijn kleinere sites met zeer veel Belgische links).

Hieronder vind je de plaats waar de pitotbuizen moeten worden voorzien.

Foto 22 = Pitotbuizen Rechts (foto airliners.net)

attachment.jpg

Foto 23 = Pitotbuizen Links (foto airliners.net)

attachment.jpg


Om te beletten dat de fijne boortjes gaan wegschuiven op het gladde oppervlak van de romp brengen we een stukje tape aan (liefst twee laagjes boven mekaar) zodat de boortjes zich onmiddellijk vastzetten in de tape en rechtstreeks doorgaan naar het daaronder liggende plastiek. De plaats waar moet worden geboord wordt bepaald ten opzichte van de cockpitramen (ideaal referentiepunt) en wordt aangeduid op de tape.

Foto 24 : Aanduiding ligplaats pitotbuizen.

attachment.jpg


Foto 25 : Geboorde gaatjes.

attachment.jpg


Nadat de romp is afgewerkt kleven we de vleugelhelften aan mekaar en stellen we de motoren samen. Ook bij deze onderdelen gebruiken we secondelijm om de onderdelen vast te zetten, kleine kieren op te vullen en alles daarna naadloos glad te schuren.
De motoren zijn net zoals de romp zeer eenvoudig samen te stellen. Bij het droogpassen zal je merken dat de stukken zeer goed op mekaar aansluiten en dat er achteraf weinig of geen correcties moeten worden uitgevoerd.

Bij de vleugels moeten we iets voorzichtiger te werk gaan. De vleugel vormt immers een vrij delicaat onderdeel om te lijmen. Bij het aanbrengen van de lijm en de daaropvolgende fixatie van de onderdelen (met plakband en/of lijmtangen, wasspelden enz.) komt soms een beetje lijm op het oppervlak van het onderdeel terecht. Voor de romp en de motoren is dit niet zo’n probleem omdat de overtollige lijm toch wordt weggeschuurd. De vleugel daarentegen is echter volledig gegraveerd (detail van kleppen en flaps) en deze gravure is zeer kwetsbaar. Een geringe hoeveelheid gemorste lijm heeft zware gevolgen voor het detail van dit onderdeel. Daarom worden de vleugelhelften (onderkant en bovenkant) beschermd met plakband alvorens de lijm wordt aangebracht. Dit scheelt heel wat restauratiewerk van groeven en oppervlakte details achteraf.

Op de foto’s zal je merken dat ondanks het afplakken van de vleugelhelften er toch nog een minieme hoeveelheid lijm op het vleugeloppervlak is terechtgekomen. Gelukkig is de schade beperkt en kan de lijm met fijn schuurpapier (korrel 600 of 800) voorzichtig worden weggeschuurd zonder het oppervlak te beschadigen.

Foto Nr 26 : afgeplakte vleugel.

attachment.jpg


Foto Nr 27 : gekleefde vleugel en motor.

attachment.jpg


Foto Nr 28 : gekleefde vleugel na verwijdering plakband (met resten van lijm)

attachment.jpg


Foto Nr 29 : geschuurde vleugel en motor.

attachment.jpg


Foto Nr 30 : detail vleugel. Plaats waar lijmresten opzaten en die nu zuiver is.

attachment.jpg


Tot de volgende…
 
Laatst bewerkt:
Dit is een bouwverslag naar mijn hart, met de juiste terminologie (links/rechts wat de pitotbuizen betreft), goede uitleg van technieken, overzicht van vindplaatsen voor hen die het zelf willen uitproberen, technieken die ik zelf ook een warm hart toedraag (secondenlijm om kieren te vullen bijvoorbeeld)... tekst om foto's te verduidelijken en vice versa...

De enige opmerking die ik heb is, dat ik zou aanraden om de vleugels niet vast te zetten met secondenlijm maar met liquid poly van Humbrol of andere plastic cementlijm. Hiermee kun je steviger lijmen, voorkom je kleine kiertjes (als je de lijm weliswaar voorzichtig maar in meerdere laagjes aanbrengt en enigszins aandrukt) en zal de verbinding niet breken.
 
Terug
Bovenaan