Beste modelbouwers.
Na enkele pogingen om het vervolg van ons bouwverslag in te voeren (het bijvoegen van de foto’s wou maar niet lukken) proberen we het hierbij opnieuw.
Op hoop van zegen, hier dan het vervolg van onze bouw van onze Boeing 737 SOUTHWEST….
Na het verven van de achterste sectie van de romp gaan we over tot het schilderen van het staartstuk (kielvlak).
De oranje kleur ter hoogte van het richtingsroer (achterste gedeelte van het staartstuk) is zonder probleem terug te vinden in het gamma van Vallejo Model Air onder de referentie Orange 71.083 en kon rechtstreeks worden aangebracht .
Voor het aanbrengen van Vallejo verf gebruik ik steeds een Iwata pistool (Iwata HPC Plus). Dit pistool heeft een vrij grote mengbeker en is ideaal voor het spuiten van Vallejo verf. De mengbeker laat toe de verf nauwgezet te doseren en het pistool zelf is geschikt voor het spuiten van iets dikkere verfsoorten.
De werkdruk voor het spuiten van Vallejo verf bedraagt 0,8 Bar, de naalddikte bedraagt 0.4 mm en de verf wordt verdund met 30 a 40 % verdunning van Vallejo (Vallejo Airbrush Thinner).
Voor het verven van het goudbruine gedeelte van het staartvlak volgde eerst een beetje zoekwerk om tot een realistisch resultaat te komen.
Hieronder vind je een gedetailleerd hoofdstuk over het gevolgde stappenplan om tot de juiste kleur van het staartvlak te komen. Deze werkwijze kan worden gebruikt telkens wanneer je zelf een kleur moet samenstellen die niet onmiddellijk in een kant en klare versie is te vinden.
Definitie kleur :
Kleur ontstaat wanneer (zon)licht weerkaatst of geabsorbeerd wordt door de objecten waar dit licht op schijnt. Licht is een vorm van elektromagnetische straling waarin elke kleur een eigen golflengte heeft (voor het menselijk oog waarneembaar tussen 750 en 400 nanometer). Alle golflengtes bij mekaar wordt het kleurspectrum genoemd. Bij afwezigheid van licht, bijvoorbeeld ’s nachts, kunnen we geen kleuren onderscheiden.
Kleur en licht zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder licht kunnen we geen kleur waarnemen.
De eigenlijke kleurervaring kan verschillen van persoon tot persoon. Sommigen nemen meer of minder kleurnuances waar dan anderen (gaan dus meer zones van het kleurspectrum onderscheiden).
Zelfs met de juiste kleurreferentie van de fabrikant moet men rekening houden met invloeden die op kleur kunnen inwerken. Daaronder horen onder andere de atmosferische omstandigheden waarin het voorwerp (in dit geval ons vliegtuig) zich bevindt, ouderdom van het vliegtuig (verf gaat onder invloed van weer en wind gaan verbleken), schaaleffect (een echt vliegtuig gaat veel licht weerkaatsen en dus een kleurverschil geven met een schaalmodel dat honderd keer minder licht gaat weerkaatsen, zelfs als voor beide een identieke verf wordt gebruikt).
Een beetje zoekwerk via google leerde mij dat de beige kleur van de maatschappij SOUTHWEST soms werd gedefinieerd als “goldbrown” terwijl deze op een andere site werd aangeduid als “desert gold”.
Op de site van airliners.net zijn bijna zesduizend foto’s terug te vinden van boeings 737-300 van onze maatschappij SOUTHWEST. De goudbruine kleur op het staartvlak van het vliegtuig
“California” is eigenlijk de hoofdkleur van de vorige generatie van de vloot van SOUTHWEST. Bijna de volledige romp van deze vliegtuigen werd vroeger namelijk in deze specifieke goudbruine tint geschilderd (tegenwoordig is het goudbruin vervangen door de helblauwe huiskleur van de maatschappij).
Bij nazicht van de foto’s op het internet zijn er nogal wat verschillen in de bruine kleur waar te nemen (soms grote verschillen, soms niet meer dan kleine nuanceverschillen). Dit als gevolg van de specifieke omstandigheden waarin de foto’s werden genomen (een foto genomen bij helder weer, in fel zonlicht en op een lichte betonnen tarmac of een foto genomen bij betrokken weer op een donkere tarmac van asfalt geeft een totaal ander kleurenpalet van een en hetzelfde vliegtuig…). Ook de ouderdom van een toestel en het aantal gepresteerde vlieguren maakt (zoals ik hierboven reeds heb gezegd) dat de kleur van de romp danig kan verschillen. En dan moeten we nog rekening houden met het schaaleffect.
Het gevolg hiervan is dat de juiste (correcte) kleur op die manier moeilijk vast te stellen valt. Eigenlijk kan men zeggen dat de “juiste kleur” in bepaalde gevallen niet bestaat en dat men er in dat geval naar moet streven om de beoogde kleur zo goed mogelijk te benaderen.
Hoe dan ook meen ik toch enkele “neutrale foto’s” gevonden te hebben waarvan ik denk dat zij de juiste tint van het goudbruine weergeven of toch sterk benaderen (foto Nr 42 en foto Nr 43). Ik heb deze foto’s vergeleken met tientallen andere foto’s van de vloot van Southwest. Tevens heb ik mij gebaseerd op de kleuren op de referentiefoto’s zelf (de zwarte kleur van de wielen en het scherm op de neus, de witte kleur van de ramen en het opschrift SOUTHWEST, de grijze kleur van de startbaan, de groene kleur van het gras….).
Deze twee referentiefoto’s werden dus gebruikt om de juiste kleur te zoeken in de kleurkaart van Vallejo.
Tip : best print je referentiefoto’s uit op fotopapier van een goede kwaliteit. De kleuren komen hier meer tot hun recht dan een print op minderwaardig fotopapier of gewoon papier (waarop de kleuren meestal fletser zijn).
In de goudbruine kleur zijn elementen van bruin, beige en geel terug te vinden. Bij Vallejo vond ik de tint terug onder de referentie Model color Goldbrown Nr 70.877. Ik heb mij een flesje van deze kleur aangeschaft evenals de naastliggende kleuren Ochre brown Nr 70.856 en Desert yellow Nr 70.977. Met deze basis kwam ik reeds een heel eind op weg.
Foto Nr 44 geeft deze drie tinten weer die in eerste instantie werden weerhouden.
Foto’s Nr 45 en Nr 46 tonen hoe deze kleuren vrij goed de gezochte kleur benaderen.
Merk wel dat op foto Nr 45 de kleur Desert yellow de kleur van het vliegtuig het dichtst benadert terwijl dit op foto Nr 46 de kleur Ochre brown is.
We hebben nu wel een eerste basiskleur, doch aangezien Model Color niet kan worden aangebracht met een airbrush (deze verf is ontwikkeld om te gebruiken met het penseel), moeten we op zoek naar een alternatief. Ik zal dus moeten gaan experimenteren met kleuren uit het gamma van Vallejo Model Air om tot dezelfde drie kleuren te komen.
Op de kleurkaart vond ik drie tinten terug die de Goldbrown, Ochre brown en Desert yellow van Model Color benaderen namelijk Model Air Sandy brown (Nr 71.034), Model Air Mud brown (Nr 71.037) en Model Air Flat brown (Nr 71.026).
Aangezien de gezochte tint (goldbrown) naast een bruine hoofdkleur ook elementen van beige en geel bevat ben ik een beetje gaan experimenteren met de hierboven genoemde hoofdkleuren (Model Air Sandy brown, Mud brown en Flat brown) waar ik, telkens een wisselende hoeveelheid secundaire kleuren Radome tan (Nr 71.074) en Medium yellow (Nr 71.002) aan toevoegde.
Door uiteindelijk bij de drie hoofdkleuren (Model Air Sandy brown, Mud brown en Flat brown) telkens een zelfde hoeveelheid Radome tan en Medium yellow toe te voegen bekwam ik bijna identiek dezelfde tinten die ik oorspronkelijk had weerhouden in het gamma van Model Color (foto Nr 50).
Ok, ik geef toe dat in bovenstaande redenering een en ander hier een beetje ingewikkeld lijkt.
Om alles een beetje overzichtelijk voor te stellen geef ik hierna nog even door middel van een reeks foto’s het stappenplan van de bekomen kleurenmengeling weer.
Tip : Om een kleurstaal te vergelijken met een voorwerp (foto, schaalmodel of origineel ontwerp…..) zet men het kleurstaal best uit op een stukje wit papier. Ideaal hiervoor zijn blanco blaadjes van memohouders (papierkubus). Het kleurstaal, aangebracht op de rand van zo’n blaadje kan dan gemakkelijk naast het referentiemateriaal worden gelegd.
Stap 1. Foto Nr 42 en 43 ; kiezen van goede referentiefoto’s
Het best print je referentiefoto’s uit op fotopapier van een goede kwaliteit. De kleuren komen hier meer tot hun recht dan een print op minderwaardig fotopapier of gewoon papier (waarop de kleuren meestal fletser zijn).
--Foto 42--
--Foto 43--
Stap 2. Foto Nr 44 ; de drie basistinten die werden weerhouden op de kleurenkaart van Vallejo Model Color.
--Foto 44--
Stap 3. Foto 45 en 46 ; vergelijking basistinten Vallejo Model Color met de referentiefoto’s.
Merk op dat op foto Nr 45 de kleur Desert yellow de kleur van het vliegtuig het dichtst benadert terwijl dit op foto Nr 46 de kleur Ochre brown is.
--Foto 45--
--Foto 46--
Stap 4. Foto Nr 47 en 48 ; mengeling nieuwe kleuren met Vallejo Model Air.
--Foto 47--
--Foto 48--
Stap 5. Foto Nr 49 ; eerste testen kleurmengeling
--Foto 49--
Stap 6. Foto Nr 50 ; weerhouden kleurmengelingen uit het gamma Vallejo Model Air.
Links de nieuwe kleurmengeling nl 1 deel van de basiskleur (Model Air Sandy brown Nr 71.034, Model Air Mud brown Nr 71.037 en Model Air Flat brown Nr 71.026) met telkens eenzelfde deel Radome tan Nr 71.074 en Medium yellow Nr 71.002.
Rechts de basistinten uit het gamma Model Color.
--Foto 50--
Stap 7. Foto Nr 51, 52 en 53 ; Verftest weerhouden kleurmengelingen met airbrush en vergelijking met referentiefoto’s.
Om een kleurstaal te vergelijken met een voorwerp (foto, schaalmodel of origineel ontwerp…..) zet men het kleurstaal best uit op een stukje wit papier. Ideaal hiervoor zijn blanco blaadjes van memohouders (papierkubus). Het kleurstaal, aangebracht op de rand van zo’n blaadje kan dan gemakkelijk naast het referentiemateriaal worden gelegd.
--Foto 51--
--Foto 52--
--Foto 53--
Op de laatste foto (foto Nr 53) is er nog een klein verschil merkbaar tussen het kleurstaal en de foto van het vliegtuig. Toch werd deze kleurcombinatie weerhouden voor het aanbrengen op het model. Eens de verf wordt aangebracht op het model (op een ondergrond van kunststof i.p.v. papier) verandert de kleur immers opnieuw een beetje.
Voor een aanvaardbaar eindresultaat in een oefening als deze moet men steeds zoeken naar een aanvaardbaar compromis.
Binnen de modelbouw is er een bepaalde stelregel die zegt : “als het er goed uitziet, dan is het goed”. Een redenering die zeker opgaat als men over kleuren gaat discussiëren.
Na het aanbrengen van de goudbruine tint volgt dan de rode kleur die zich in het midden van het kielvlak situeert.
Voor deze middelste (rode) sectie van het staartvlak is op het decalvel van JETDecal een rode decal voorzien. Bij nazicht blijkt deze decal echter niet bruikbaar omdat deze te klein is. Ook de vorm is niet correct.
Ik heb deze decal vervangen door een decal van het merk Xtradecal (Xtradecal Parallel Stripes Assortment) welke ik op de juiste maat heb gesneden.
Na het aanbrengen van de rode decal werden enkele stukjes supplementaire decal op de verschillende zones van het kielvlak geplaatst. Deze moeten de contouren van de panelen op het staartvlak accentueren en geven een beetje “reliëf” aan het geheel (het gaat hier om een experimentje, ik moet de techniek nog wat verfijnen doch deze werkwijze opent perspectieven…).
Op het laatst werd de zilveren boord op de voorkant van het kielvlak aangebracht en werden de opschriften “SOUTHWEST” geplaatst.
Voor de zilveren boord maakte ik gebruik van het decal vel van Daco products (SKYLINE Decals B737-500 General stencil - Foto Nr 54). Ook voor de verdere detaillering (ramen, deuren, opschriften…) zal worden gebruik gemaakt van deze stencil.
Hiermee is de staartsectie klaar (Foto Nr 55). Rest nog enkel een laagje glansvernis om dit delicate oppervlak te beschermen en kan er worden overgegaan naar de volgende fase.
Foto Nr 54 ; General Stencil voor Boeing 737-300 en -500 van Daco Products (SKY144-05a).
--Foto 54--
Foto Nr 55 : eindresultaat van het staartstuk.
De middelste sectie (rode sectie) werd uitgevoerd met een stukje decal van Xtradecal. De zilveren boord is afkomstig van het decalvel van Daco products. Enkele panelen op het staartvlak werden geaccentueerd met kleine stukjes decal en geven een beetje reliëf aan het geheel.
--Foto 55 --
Tot de volgende…