Beste modelbouwers.
Hierbij een nieuw vervolg aan de bouw van onze Boeing 737 SOUTHWEST. Een bouw waarbij opnieuw een onvoorziene hindernis de kop opsteekt.
Er rees een gigantisch probleem bij het aanbrengen van de centrale decal op de romp waardoor de bouw opnieuw vertraging oploopt en waardoor het verdere verslag van dit project enkele weken op zich liet wachten.
Eerste poging plaatsing centrale decal.
Nadat de corogard op de vleugels werd gezet brengen we de centrale decal met de grizzlybeer aan.
Ondanks de test die ik tevoren had uitgevoerd met de decals (zie stukje decal op de PET-fles in een vorig deel van het verslag) blijkt de decal slecht te reageren op de decalsetting.
Zoals te verwachten gaat de decal in een eerste fase zacht worden en gedeeltelijk verschrompelen doch bij het opdrogen blijven de rimpels in de decal staan. De decal droogt dus niet mooi glad op.
Een decal met dergelijk resultaat kan ik onmogelijk zo laten en er zit dus niets anders op
dan de decal te verwijderen en opnieuw te beginnen
angryfire:
).
Mits het gebruik van een grote hoeveelheid decalsetting (DACO strong version) en zeer veel geduld kan ik de decal voorzichtig millimeter voor millimeter lospeuteren. Werkelijk ieder stukje van de decal dient te worden losgeweekt met decalsetting en daarna voorzichtig te worden afgeschraapt met een tandenstoker. Ik kan bij dit werkje niet vermijden dat de corogard van de linker vleugel beschadigd wordt. Deze zal dus eveneens moeten worden vervangen.
Ik ben met het losweken van de decal ettelijke uren zoet geweest (het was dan ook een zeer
grote decal die zich ondanks de onregelmatige hechting stevig had vastgezet
).
Gelukkig kon ik dit delicate werkje na een tweetal lange avonden tot een goed einde brengen zonder dat de verflaag werd beschadigd. Een geluk dat ik de enamel verf en vernis van Revell heb gebruikt (een laag acrylverf zou deze behandeling nooit overleefd hebben….).
Foto 70 en foto 71 tonen het verloop van de werkzaamheden bij het verwijderen van de decal.
Foto 70
Foto 71
Om nog even het verschil in kwaliteit van decal te benadrukken. De beschadigde corogard (DACO Products) kon na het losweken met de decalsetting nagenoeg in zijn geheel worden losgemaakt van de vleugel. De decal van JETDecal werd bij behandeling met decalsetting echter helemaal week. De bruine kleur zette zich als een dikke bruine wash op het model vast en kon slechts minutieus met een tandenstoker worden weggeschraapt.
Foto 72 ; verwijderen van de beschadigde corogard. In tegenstelling tot de decal van JETDecal kon de corogard (Daco products) probleemloos worden verwijderd.
Foto 73 ; De romp is terug clean en de corogard van de linker vleugel werd verwijderd. Ik kan dus opnieuw beginnen. Op hoop van zegen
$).
Eens de decal was verwijderd ging de maquette een tweetal weken aan de kant. Ik had voorlopig even genoeg van deze “
Decals” en ging mij even op iets anders concentreren alvorens een nieuwe poging te wagen om de decals op mijn SOUTHWEST te zetten.
Ik gaf mij wel niet gewonnen maar eerst moest ik mij even bezinnen en dienden er enkele testen met de decals te worden uitgevoerd alvorens ik met de werkzaamheden verder kon gaan.
Enkele weken later; Nieuwe poging plaatsing centrale decal.
Het probleem met de decals van JETDecal blijkt duidelijk een probleem, specifiek voor deze decals. Op decals van bepaalde andere merken kan ik probleemloos meerdere keren decalsetting aanbrengen totdat de decal zich mooi heeft vastgezet op het oppervlak. Bij decals van Daco products kan ik deze zelfs met een vod aandrukken terwijl zij nog niet volledig droog zijn (dit is wel een delicaat werkje en vraagt een beetje oefening…).
De decals van JETDecal echter raken onherstelbaar beschadigd wanneer zij zelfs maar licht worden aangeraakt. Wachten tot de decalsetting volledig is opgedroogd blijkt evenmin een optie aangezien de rimpels in de decal blijven zitten wanneer de decal volledig droog is.
Mogelijk reageert de decal slecht op de decalsetting (en is Daco medium version te agressief) of heb ik te veel decalsetting gebruikt.
De test met de decal die ik initieel had uitgevoerd, werd uitgevoerd met een stukje decal van een eenduidig oranjerode kleur. De “probleemdecal” was duidelijk dikker en groter dan de testdecal en had een meer complex kleurenpatroon. Mogelijk speelt het feit dat er meerdere kleurlagen op deze decal staan hier ook een rol.
Ik moet dus eerst enkele bijkomende testen uitvoeren alvorens ik een nieuwe poging kan ondernemen om de centrale decal (grizzlybeer) te plaatsen.
Vooreerst breng ik alle decals op de vleugels aan zodat ik deze achteraf kan beschermen met een laag glansvernis. Het vervolg van de werkzaamheden en het gebruik van verschillende soorten decalsetting op de grote decal houdt immers een risico in voor de zeer fijne en delicate decals op het vleugeloppervlak. Bovendien heb ik de indruk dat de originele vernislaag op het model toch wel een beetje te lijden heeft gehad door de intensieve behandeling met decalsetting bij het verwijderen van de foute decal (de romp voelt een beetje kleverig aan). Ik heb voor alle zekerheid een nieuwe vernislaag op het volledige model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens nieuwe decals kunnen worden geplaatst.
Foto Nr 74 ; maquette waarop de oorspronkelijke decal is verwijderd. Alle decals op de vleugels zijn geplaatst en er werd een nieuwe laag glansvernis op het model gezet. Deze vernislaag zal meerdere dagen moeten uitharden alvorens we verder kunnen.
In afwachting kunnen de decals van JetDecal uitvoerig worden getest. Ik heb immers verschillende decalvellen liggen en niet alle onderdelen zullen worden gebruikt.
Eén grote decal (grizzlybeer) wordt in acht stukken gesneden. Vier stukken worden voorzien van een laag Liquid decal film, de andere stukken worden niet behandeld.
Bijkomend worden nog enkele stukken uit het decal vel voorzien voor enkele supplementaire tests.
De stukjes decal worden getest met wisselende hoeveelheden decalsetting (veel decalsetting, weinig decalsetting….) van verschillende merken (daco, microscale…).
Vrijwel alle testen geven een bevredigend resultaat. Het is pas bij het plaatsen van de volledige decal met de grizzlybeer (m.a.w. het plaatsen van een decal met groot oppervlak) dat er zich problemen voordoen.
Bij het plaatsen van de nieuwe centrale decal ga ik dus zeer voorzichtig te werk.
Nadat de afgeweekte decal op het model werd geplaatst en voldoende droog is breng ik bovenaan een beetje Daco soft decalsetting aan. Wanneer dit oppervlak voldoende droog is breng ik een tweede maal decalsetting aan en breid ik het oppervlak dat wordt behandeld met decalsetting uit. Op deze manier wordt de decal stapsgewijs van boven naar onder toe vastgezet op de romp van het model. Bij elke laag decalsetting dient de vorige laag volledig droog te zijn alvorens ik met de handeling verder ga.
Het vastzetten van de decal op de romp verloopt zonder noemenswaardige problemen. Ter hoogte van de aansluiting met de vleugels gaat een en ander echter plots minder vlot.
De decal dient normaal vanop de romp naadloos over te vloeien op het vleugeloppervlak doch het gebruik van soft decalsetting blijkt hier onvoldoende om de decal mooi vast te zetten.
Bij het overschakelen naar medium decalsetting vormen zich dan weer kleine blaasjes in de voeg (overgang) tussen romp en vleugel. Pogingen om deze blaasjes met een vod weg te drukken verlopen zeer moeizaam. Bovendien heeft de decal de neiging om op deze plaats te scheuren. Ik dien dus zeer omzichtig tewerk te gaan om het plaatsen van de decal tot een goed einde te brengen. De decal is immers zeer, zeer fragiel….
Het aanbrengen van decalsetting (medium version) en het voorzichtig aandrukken dienen verschillende malen herhaald te worden. Blaasjes die bij de eerste pogingen niet weg te krijgen zijn worden doorprikt met een naald en na het meermaals aanbrengen van kleine hoeveelheden decalsetting (en voldoende droogtijd) slaag ik er toch in om de decal te fixeren op het model.
Zoals ik hiervoor reeds heb gezegd worden de problemen met de decal waarschijnlijk veroorzaakt doordat voor de tekening van de grizzlybeer verschillende kleurlagen werden gebruikt wat de decal dikker en vrij broos maakt. Hoe dan ook is er een probleem met de kwaliteit van de JETDecals. Een perfect resultaat ga je hier zeker niet mee bekomen……
Eenmaal de decal geplaatst (oef,
), zijn er nog enkele minieme barstjes zichtbaar ter hoogte van de aansluiting met de vleugels doch deze zijn eventueel te herstellen met een likje verf. Ik zie wel, in hoever het mij stoort. Ik ga met deze herstelling alleszins wachten tot ik de laatste laag (eindlaag) vernis aanbreng.
In vergelijking met de eerste poging om de decal te plaatsen ben ik tevreden met het resultaat. Deze tweede poging heeft me dan ook vijf uur werk gekost.
Het model gaat andermaal aan de kant zodat de decal goed kan drogen. Voor alle zekerheid zal de decal worden beschermd met een laag Liquid decal film alvorens de andere decals zullen worden geplaatst.
Foto Nr 75 ; Tweede poging tot het plaatsen van de centrale decal; op enkele minieme barstjes na ter hoogte van de aansluiting met de vleugels kan het resultaat bevredigend worden genoemd.
Tot de volgende……