Dag Rule,
ik kom hier zelden, maar toch wil ik een beetje raad geven:
3mm triplex is goed voor de beplanking, geen probleem. Eens je romp volledig beplankt is, moet je het schuren totdat het kaal wordt zoals een ei, dan wordt het met G4 hars geimpregneerd, ik begin altijd van binnen, hout drinkt G4 op, het is heel vloeibaar, soms kan je de G4 die je binnen gezet hebt naar buiten zien doordringen, hangt af welke soort hout je gebruikte, nadien een of twee laagjes G4 buiten, en wordt je romp muurvast. Tipje: na de eerste laag G4, laat je het polymeriseren, en als het nog een beetje plakt, een tweede laag erover doen, niet wachten totdat de G4 volledig verhard is. Daarop glasvezel en polyester of epoxy hars aanbrengen heeft geen nut, is verloren geld, G4 is waterdicht, polyester hars niet, dus kan je later met problemen kampen. Niet vergeten, als je je romp beplankt, om lijm tussen de latten aanbrengen, voor de sterkte. Ikzelf gebruik meestal PU lijm (D4), het is een bruine stroopachtige lijm, die zeer goed aan de vingers blijft plakken, deze lijm is op dezelfde basis als G4 gemaakt, en heeft de eigenaardigheid dat het zwelt tijdens het drogen, zo worden de eventuele spleetjes tussen de latjes daarmee gevuld.
Nadien, in het geval van de Calypso, moet je de twee hoofddekken op de bovenkant van de spanten lijmen, de dekkromming niet vergeten, en ook niet vergeten de onderkant van de dekken met G4 impregneren vooraleer je ze aan de romp plakt. Dit om te vermijden dat bepaalde zones van de dekken onbehandeld zouden blijven. Daarom is weeral deze D4 lijm goed daarvoor, daar het dezelfde basis heeft als G4, geen problemen om aan mekaar te hechten.
Eens de G4 volledig gepolymeriseerd is, mag je eventueel een kleine laagje polyester plamuur op de romp doen, als je eventueel oneffenheden treft, en weer schuren...
Alle verven kunnen op G4, zonder geen enkel probleem, wel moet je ervoor zorgen dat de romp met een heel fijn schuurpapier, of beter met zo'n "scotch-brite" pad, geschuurd wordt, zo gaat de verf beter op hechten
Misschien kan je inspiratie bij een van mijn modellen zoeken, gelijkt absoluut niet op de Calypso, maar is toch een houten romp:
https://picasaweb.google.com/rmslusitania/Proteus?authkey=Gv1sRgCL-jgsGD5Ond4AE#
de groetjes,
Laurent