wow... slow down, eventjes alles aan de kant zetten en een beetje adem nemen.
Ok, ik ben dan ook geen topbouwer of mastermodeller of hoe je het ook wilt gaan noemen, maar op die foto's zie toch echt wel enkele zeeeer gevaarlijke punten wanneer het om een RC model gaat (in het geval van een RC model staat dit draadje overigens ook in het verkeerde subforum, maar ik ben geen mod, dus dat is mijn zaak niet).
Ok, stapje per stapje :
Calypso was een mijnenveger (mijnenjagers bestonden in haar tijd nog niet), dus wat betrefd de slingerkielen, pech, ze was gebouwd om wendbaar te zijn, terwijl slingerkielen juist dienen om stabiliteit te geven, wat dus het tegenovergestelde is. Bij het typen dezes tekst zie ik zo de aflevering voor me waar Calypso op honderden meters afstand vastgebonden word op verschillende punten van een Grieks eiland om toch maar op dezelfde plaats te blijven liggen. We spreken hier over pioneering op het vlak van onderwater archeologie, niet over mr Ballard die alle up-to-date techlogie ter beschikking heeft omdat ie de locatie van Titanic gepikt heeft van z'n vroegere werkgever, zijnde de US Navy.
En zoals eerder aangegeven, wanneer je huidgangen (de planken dus) in meerdere stukken moeten gebeuren, dan bij voorkeur zo ver mogelijk van elkaar, want wanneer je een paar van die planken op dezelfde spant laat verspringen zit je met een serieus zwakke plaats, en neem van me aan dat aanvaringen in de RC boating vaker voorkomen dan in real life.
Verdorie, ik had zo gerekend op vadertje staat om m'n beslastingscentjes te betalen, maar helaas heeft moedertje "Penale Boeten" een stokje in de wielen gestoken, waardoor ik dit plan zelf niet kan aanschaffen momenteel (en helaas nog een aantal niet-modelbouw gerelateerde projektjes) in het water vallen