Hey hey Merlijn, ge gaat er formules bijsleuren...
.
Ma, ik zal je zo praktisch mogelijk proberen antwoorden.
In principe is de rotorsnelheid van een vliegende heli constant. Stijgen en dalen wordt geregeld via de pitch, dus niet door de rotor sneller of trager te laten draaien. Natuurlijk vraagt een liftende heli meer motorvermogen dan een rechtuitvliegende of dalende heli. Meer motorvermogen wordt bekomen door gas te geven. Ofwel doet de piloot dit manueel ofwel wordt dit automatisch geregeld. In RC-helis gebruiken we daarvoor een gas- en pitchcurve. D.w.z. dat de gasservo en pitchservo's gerelateerd zijn. Dus als er pitch wordt getrokken steekt de gasservo ook een tandje bij. Als de pitch echter niet veranderd, maar de weerstand op de rotor toch vergroot, dan reageert dit curvestysteem niet en vertraagd bijgevolg de rotorsnelheid met liftverlies tot gevolg. Het voorgaande kom je tegen bij het nemen van elke bocht. Dus om een in een bocht rollende heli op hoogte te houden zou je moeten gas bijgeven... maar aangezien gas en pitch gerelateerd zijn geeft het systeem bijgevolg ook meer pitch en aangezien een heli schuin rollend door de bocht gaat zal hij dan niet enkel een beetje stijgen, maar ook naar je toekomen... (rezultante van werkelijke vectoren
. Dus da is dan ook weer niet goed. Vandaag dat je de nieuwste zenders zo kan programeren dat er bij voor- en achterwaarts nicken en bij het rollen automatisch X% (proefondervindelijk vast te stellen en te programeren) gas wordt bijgegeven zonder de pitch te beïnvloeden.
Een andere mogelijkheid om de rotorsnelheid constant te houden (want daarmee waren we dit verhaal gestart) is het inbouwen van een governor. Dat is een apparaat die constant het rotortoerental meet. Verandert het toerental dan regelt de governor automatisch door al naar gelang meer of minder gas te geven.
Besluit van het verhaal. De sterkte van de rotorbladen wordt bepaald door de krachten die erop inwerken + een veiligheidsmarge bij het maximum toerental dat ze moeten kunnen draaien.
Noot 1 - ik heb nog nooit rotorbladen in vlucht zomaar weten breken. Bij te hoge belasting of overschrijding van het maximum opgegeven rotortoerental gaan er meestal eerst andere onderdelen kapot (bouten, moeren, bladhouders, ...)
Noot 2 - wist je dat zowel bij echte als bij RC-helis slecht het buitenste derde deel van de rotor lift genereerd! Omdat daar de grootste draaisnelheid is van de bladen.
Heligroeten en hopelijk was het weer allemaal een beetje duidelijk
,
Nick