Hey hey,
natuurlijk bouwt ne mens voor zichzelf... maar zoals bij veel keuzes moet je rekening houden met je hart én met je verstand... en die twee komen (bij mij toch) soms nie goe overeen... vandaar mijn vraag hier naar jullie voorkeur. De voorkeuren die jullie gaven komen recht uit het hart en houden totaal geen rekening met de bouwtechnische kant van de zaak. En precies die subjectieve meningen wou ik hier eens lezen... Dus thx's aan iedereen die gereageerd heeft.
De (relatief) eenvoudigste te bouwen heli is de Airwolf. Waarom? Wel alles bestaat ervoor en er is dokumentatie en bouwverslagen, hints en tips en al wa je maar wil met hopen voor te vinden.
Natuurlijk wordt de bouwuitdaging er wel een stuk minder door en.. en... de Airwolf is een fantastisch model, maar iedereen die een beetje vertrouwd is in de RC-heliwereld heeft er wel al eens eentje zien vliegen... (een airwolf dan wel hé
)
De Agusta A-109 (mijn persoonlijke favoriet) zou ik willen bouwen in Belgian Air Force uitvoering, maar dan wel in de uitvoering zoals ze geleverd zijn. D.w.z. zonder bewapening, maar met een functionerend zijwaarts intrekbaar landingsgestel. Aan het landingsgestel van onze Agusta's hangt een heel verhaal da'k later misschien wel ne keer vertel.
Het probleem om een Agusta in BAF uitvoering te bouwen is da'k aan niet voldoende deftig referentiemateriaal geraak... (maar dat kan nog komen). Nu moest dat project lukken zou ik over een tweede unieke heli beschikken, die in die uitvoering nog nooit in RC-uitvoering gebouwd is... (just gelijk de Alouette II trouwens). Er vliegen verschillende Alouettes, maar geen enkele in Belgian Air Force uitvoering.
De Apache dan. Het probleem bij deze heli is aan een betaalbare romp geraken. In Amerika is er een kerel die fantastische Apache-rompen + wat toebehoren produceert. Maar krijg zoiets ne keer deftig van ginder naar hier, om maar te zwijgen van de immense kosten die bij een dergelijke levering komen kijken (het transport zelf, invoertaksen, BTW en wat nog allemaal?). Er zelf omgaan zou misschien een eventuele optie zijn... Ik zie wel... misschien komt er hier ook ooit uit een onverwachte hoek ne keer een oplossing voor...
Jongens, ik ben er dus nog niet uit wat, mijn volgende project wordt. Misschien iet helemaal anders dan de vermelde opties,... ma ik zie wel. Bovendien is er nog maanden werk aan de Alouette...
Hoog tijd dus voor een vervolg van de bouwstrip....