Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Blue Bird
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hou die "Mopy" maar uit de buurt van Droop zijn John 'Blue Knight', want die Hornet piloten zijn "snelle" mannen.

Pascal, zwijg jongen... Mopy wil al persé kennis maken met Droop zijn John...

Gelukkig zit Joe nu in een ander draadje en is hij zich van geen kwaad bewust...




Nu den John dit heeft gehoord, heeft hij vliegensvlug het Hornet-draadje verlaten omdat hij vind dat het zonde is om zo'n mooie blonde kist als Mopy alleen aan haar lot over te laten.
Met andere woorden: als Joe van huis is, danst John op tafel en probeert hij bij Mopy goede punten te halen door haar dit boeketje bloemen te schenken.


1_DSCN9634.jpg


:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:






En wat dat filmpje betreft, moet ik zeggen (herhalen) Nick dat dit toch wel een heel mooi toestel is.
Op sommige beelden zou je haast denken dat dit een 1:1 heli is. -foto-



Droop (dieJohn terug naar z'n Hornet gezonden heeft).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goe bezig Droop, goe bezig... nu kunnen we hier gene weg meer met Mopy.
Ze zaagt Tim de oren van zijne kop om haar met de Alouette naar Doornzele te vliegen...:O :O :O

Gelukkig staat de Alouette in grote revisie... :tongue:

Heligroeten,

Nick
 
Off toppic: Helivuurwerk

Maandagavond waren we ter ere van de Franse nationale feestdag gevraagd om een helivuurwerk te verzorgen in Monchy Le Preux.

De piloot van dienst was mijn goeie vriend Guy Vanderschelden. Zelf mocht ik voor pyrotechnieker spelen.

Een sfeerprentje...



'k Kan iedereen verzekeren dat dit een indrukwekend spectakel is die je niet elke dag ziet. We doen dit een vijftal keer per jaar op aanvraag.

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Nick, dat moet nogal een machtig schouwspel geweest zijn. :O:O

Hoe lang duurt zo'n voorstelling?





Droop
 
Ja Luc, dat is telkens weer een machtig schouwspel...

De volledige vlucht duurt ongeveer een kleine 10 minuten, waarvan er een achttal minuten vuurwerk wordt afgestoken.
We sleuren een goeie 5 kg vuurwerk de lucht in.

Als er een geluidsinstallatie ter beschikking is doen we de show met the ryde of the valkyre van Wagner op de achtergrond... (kiekevlees gegarandeerd)

Heligroeten,

Nick
 
Jawatte.....op het einde lijkt het op een raid op Bagdad. Nog nooit schrik gehad voor ongelukjes? Indrukwekkend is het in ieder geval.
 
@ Dominiek,

Nog nooit schrik gehad voor ongelukjes?

Elke keer als ik met een schaalheli vlieg heb ik een soort van schrik of track.
Nu, ik denk dat het de adrenaline is die telkens weer door mijn aderen jaagt en zolang dat gevoel er is zit het goed met de helipassie...

's Nachts vliegen is weer eventjes wennen. Maar onze heli's zijn compleet verlicht. Alle delen (cabine, staartbuis, hoofdrotor, staartrotor) heb elk hun neonkleurtje. De boven en onderzijde van de hoofrotor zijn zelfs verschillend verlicht om goed te kunnen zien of de heli recht of ondersteboven hangt...

Met vuurwerk vliegen is nog een kunst appart kwa orientatie, zeker bij het "bouquet final" (wat jij de raid op Bagdad noemt). Het wordt pas echt vervelend als de massa rook die vrijkomt tussen de piloot en de heli waait... vandaar dat we het steeds met 2 doen.

Heligroeten,

Nick
 
Origineel is dit in elk geval.
Als je nog eens zo'n voorstellingen moe geven, laat het ons hier misschien weten. Je zult ongetwijfeld enkele extra toeschouwers hebben.
 
Alouette II-nieuws

De Alouette heeft er sedert zijn maiden in mei ongeveer goed 60 vluchten opzitten...
Na elke reeks van ongeveer 10 vluchten is er wel wat onderhoud aan want naast de vele voordelen heeft een benzinemotor die in een schaalheli steekt één groot nadeel... "microtrillingen".
Die trillingen zijn onzichtbaar, maar ze zijn er wel, zetten zich op één of meerdere onderdelen en vreten die kapot. Als ik dan lokaal het probleem oplos kruipen ze ergen anders. 't Zijn altijd maar kleine prutsen, maar het devies is de machine controleren, controleren en nog eens controleren. Uitgebreide pré en post flightchecks hebben mijn toestel al meerdere keren behoed voor mogelijke catastrofen...

Gisteren heb ik voor de eerste keer meegedaan aan een wedstrijd voor het Belgisch kampioenschap F3C semi-scale.
Dat kampioenschap bestaat uit 4 wedstrijddagen waarop telkens 3 vluchten worden gedaan. Hij, die op het einde 't meest punten behaald is dan Belgisch kampioen (ik schijf wel degelijk "hij", want er zijn bij mijn weten geen meiskes die RC-schaalhelis bouwen en vliegen).
Naast de drie vluchten per wedstrijddag wordt het model ook statisch gekeurd en beoordeeld. Een specialisten jury vergelijkt dan het model met foto's en tekeningen van het echte toestel.
De helft van de wedstrijdpunten staat op de statische beoordeling en de andere helft op het "dynamisch presenteren". Hierbij dienen drie opgelegde figuren gevlogen te worden en één vrije demo.

De wedstrijd gisteren ging door in Wezeren-Landen (Belgisch Limburg).
De prachtige lokatie en het hartelijk onthaal door het plaatselijke bestuur + leden stonden lijnrecht tegenover de vliegomstandigheden. De wind waaide naar schaalnormen loeihard (de reuze windzak ging strak horizontaal) en kwam ook nog eens van de "slechte" kant.
Gelukkig waait het dan voor iedereen even hard en komt hij voor de meesten uit de verkeerde (rechtse) kant.
Mijn vliegprestaties waren er dan ook naar... na de kleine crash met de mini Titan eerder deze week wilde ik de Alouette hoe dan ook heel houden en geen enkel risico nemen.
Met gierende zenuwen heb ik de Alouette laten vechten tegen de wind en raar maar waar, ook al was ik niet tevreden over mijn vliegprestatie, behaalde ik de tweede plaats...

Er zijn nu drie wedstrijddagen voorbij. Er is er nog één te gaan. Maar die valt op 13 september samen met het schaalhelitreffen in Hulten... dus voor het eindklassement kom ik zeker niet in aanmerking. MAAR... ik heb de smaak van het wedstrijdvliegen te pakken en volgend jaar ga ik er met de Alouette voor 100% voor.

Om de Alouette te sparen ga ik om te trainen een nieuw schaalwedstrijd-trainingstoestel bouwen en dat wordt een Agusta Power van Thunder Tiger met de mekaniek van een Millenium 90 elektro.
Over enkele dagen, als de mini Titan heropgebouwd en getransformeerd is naar een mini Whisky Cobra begin ik er aan.
Natuurlijk komt er hier dan voor de liefhebbers weer een uitgebreide bouwstrip over.

Heligroeten en tot gauw met een nieuwe bouw,

Nick
 
Hey Nick,

Van harte proficiat met de 2de plaats ApplausApplausApplausApplaus

Jammer dat ge er die laatste dan niet bij kunt zijn, maar volgend jaar zal het vast en zeker lukken.

En over 2 jaar misschien met een reuze grote, prachtig gedetailleerde Apache ? ;)

Groeten, "Wet Sellery"
 
Thx voor klappende handjes Pascal,

zoals ik al schreef... ik had het zelf nooit verwacht.
Mijn doel voor de wedstrijd was om niet de laatste te zijn :dry:
Maar die tweede plaats overstijgd mijn stoutste dromen...B:

Enne... die Apache... die ga ik eerst live bekijken op 13 september. Maar eerst ontmoeten we mekaar nog live de dag ervoor...

Enne... die gasten die de Indyhelis Apache in Nederland invoeren gaan ook een Chinook op schaal 1/7.5 op de markt brengen... 'k Ga nog helemaal compleet zot komen als de RC heliontwikkelingen zich in die richting blijven verder zetten...

By the way... De Alouette II is in België dit vliegseizen nog live aan het werk te zien: aanstaande zaterdag 29 augustus in Pottes, zondag 30 augustus in Brecht tijdens de jaarlijkse airshow van de Condors en op zondag 6 september op het vliegveld van Moosele.

Heligroeten,

Nick
 
Proficiat Blue Bird.

Ik ken er niets van, maar een tweede plaats betekend toch dat jij er iets van kent hé ;)

Zilver is iets waar je trots op mag zijn...

Grtz,
Beyond
 
Thx voor de wijze reacties mannen.
Nu, ook al vind ik da'k enorm slecht gevlogen heb, het doet toch wel iets om zo op nationaal vlak tussen die kerels met jarenlange ervaring in het schaalheligebeuren te staan.
De sfeer is er schitterend. En ook al is het een competitie... iedereen help iedereen.
Tot slot... de Waalse juryleden waren hééééééééél streng ??? ;)

Heligroeten,

Nick
 
Hola, jonge kijkertjes???? Wel even cencuur he. :ohmy:

Dus bij deze even overnieuw.

1_1_Frame003.jpg

:P:P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag de alouette in het echt gezien en het is echt een prachtig toestel.
Ik ga er niet te veel over uitwijden want Blue Bird heeft dit te graag :P

Nog veel plezier met je toestel ;)
 
Ik heb vandaag de Michel in het echt gezien en het is echt een ... :P
Ik ga er niet te veel over uitwijden want Michel heeft dit te graag :tongue:

Heligroeten,

Nick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan