Alouette II-nieuws
De Alouette heeft er sedert zijn maiden in mei ongeveer goed 60 vluchten opzitten...
Na elke reeks van ongeveer 10 vluchten is er wel wat onderhoud aan want naast de vele voordelen heeft een benzinemotor die in een schaalheli steekt één groot nadeel... "microtrillingen".
Die trillingen zijn onzichtbaar, maar ze zijn er wel, zetten zich op één of meerdere onderdelen en vreten die kapot. Als ik dan lokaal het probleem oplos kruipen ze ergen anders. 't Zijn altijd maar kleine prutsen, maar het devies is de machine controleren, controleren en nog eens controleren. Uitgebreide pré en post flightchecks hebben mijn toestel al meerdere keren behoed voor mogelijke catastrofen...
Gisteren heb ik voor de eerste keer meegedaan aan een wedstrijd voor het Belgisch kampioenschap F3C semi-scale.
Dat kampioenschap bestaat uit 4 wedstrijddagen waarop telkens 3 vluchten worden gedaan. Hij, die op het einde 't meest punten behaald is dan Belgisch kampioen (ik schijf wel degelijk "hij", want er zijn bij mijn weten geen meiskes die RC-schaalhelis bouwen en vliegen).
Naast de drie vluchten per wedstrijddag wordt het model ook statisch gekeurd en beoordeeld. Een specialisten jury vergelijkt dan het model met foto's en tekeningen van het echte toestel.
De helft van de wedstrijdpunten staat op de statische beoordeling en de andere helft op het "dynamisch presenteren". Hierbij dienen drie opgelegde figuren gevlogen te worden en één vrije demo.
De wedstrijd gisteren ging door in Wezeren-Landen (Belgisch Limburg).
De prachtige lokatie en het hartelijk onthaal door het plaatselijke bestuur + leden stonden lijnrecht tegenover de vliegomstandigheden. De wind waaide naar schaalnormen loeihard (de reuze windzak ging strak horizontaal) en kwam ook nog eens van de "slechte" kant.
Gelukkig waait het dan voor iedereen even hard en komt hij voor de meesten uit de verkeerde (rechtse) kant.
Mijn vliegprestaties waren er dan ook naar... na de kleine crash met de mini Titan eerder deze week wilde ik de Alouette hoe dan ook heel houden en geen enkel risico nemen.
Met gierende zenuwen heb ik de Alouette laten vechten tegen de wind en raar maar waar, ook al was ik niet tevreden over mijn vliegprestatie, behaalde ik de tweede plaats...
Er zijn nu drie wedstrijddagen voorbij. Er is er nog één te gaan. Maar die valt op 13 september samen met het schaalhelitreffen in Hulten... dus voor het eindklassement kom ik zeker niet in aanmerking. MAAR... ik heb de smaak van het wedstrijdvliegen te pakken en volgend jaar ga ik er met de Alouette voor 100% voor.
Om de Alouette te sparen ga ik om te trainen een nieuw schaalwedstrijd-trainingstoestel bouwen en dat wordt een Agusta Power van Thunder Tiger met de mekaniek van een Millenium 90 elektro.
Over enkele dagen, als de mini Titan heropgebouwd en getransformeerd is naar een mini Whisky Cobra begin ik er aan.
Natuurlijk komt er hier dan voor de liefhebbers weer een uitgebreide bouwstrip over.
Heligroeten en tot gauw met een nieuwe bouw,
Nick