Weer een stuk opgeschoten met het staande want. De pardoens en de bovenste lijnen, waar geen stagzeilen aan komen, zijn bevestigd. Als bron heb ik voornamelijk het boek "Anatomy of the ship" gebruikt. Ook de tekeningen van Lennarth Petersson zijn erg nuttig, over de informatie die kitleverancier AL levert zwijg ik maar liever
Daarbij is me nu pas opgevallen dat deze versie van de Bounty een langere bezaanmast heeft dan bij "Anatomy" en daar ook een topzeil meer.
Nu ik beland ben bij het lagere centrale deel van het staande want, waar de stagzeilen aan komen hangen, moet ik eerst aan een andere klus beginnen. De stagzeilen hangen namelijk met ringetjes aan de stagen. Het is dan ook handig om eerst de stagzeilen te prepareren en dan de betreffende stagen door de ringen te halen voordat deze vastgezet zijn. Lijkt me iets handiger dan andersom ....
Allereerst zo'n 100 messing ringetjes zwarten. Ik heb dit gedaan met zwarte inkt op alcoholbasis. Deze inkt is geschikt om niet poreuze oppervlakten, zoals metalen, te kleuren. Eerder heb ik dat ook gebruikt voor het zwarten van de roerketting.
Daarna touwtjes knopen aan het zeil, daar waar de ringen komen. Voldoende lang laten om nog knoopjes te kunnen leggen. De eerste knoop is een halve steek.
De ringetjes zelf met twee halve steken ofwel een platte knoop vastgezet.
Daarna de knopen borgen met lijm. Gezien de recente ervaringen van JanV heb ik daarvoor geen verdunde houtlijm gebruikt maar een beetje UHU hart. Na uitharden de losse einden afgeknipt.
Hierna ben ik iets nieuws gaan proberen, ik wil het model namelijk uitvoeren met gebolde zeilen. Om bolle zeilen te maken heb ik deze constructie bedacht:
De zijde (lijk) van het zeil dat aan de stag (of ra) bevestgd word heb ik gefixeerd langs een rechte lat. De overige losse hoekpunten aan een andere lat. Beide latten worden boven een vierkante bak gehangen waarbij het zeil gaat doorhangen naar beneden. Door de afstand tussen de latten te varieren kun je meer of minder bolling bereiken.
Daarna de onderkant (bolle of voorkant) insmeren met verdunde houtlijm, het geheel ophangen in de bak. Om de winddruk na te bootsen heb ik een aantal ballonnen, gevuld met water en een beetje lucht, bovenop het zeil geplaatst.
Laten drogen en dan ik je het zeil zo neerzetten:
Met een beetje water en wat gerichte druk zijn de laatste bobbels gemakkelijk nog recht te strijken. Dat gebeurt later na het definitief aanspannen van de zeilen.
Maar eerst nog 17 zeilen zo te gaan
Bij wat uitmeten van de zeilen kwam ik nog een tegenvaller op het spoor
: het staande want is iets te ver naar voren geplaatst t.o.v. de masten. Daardoor kan ik de ra's alleen loodrecht op de kiellijn plaatsen. Dat is ook het kitontwerp maar ik wil meer: naast bolle zeilen ook nog scherp aan de wind varen, dus met schuin geplaatste ra's.
Om dat te kunnen bereiken zal ik midden op de ra's een voetje of zoiets moeten plaatsen. Kan ik denk ik wel wegwerken achter de kraag die daar nog komt.
Naar vorig fotoverslag
Naar volgend fotoverslag