Tijd voor wat achterstallig onderhoud op dit bouwverslag. De bezoekers van de forumdag hebben kunnen zien dat ik niet helemaal stilgezeten heb de afgelopen tijd.
Het aanbrengen van de reeflijnen op de zeilen - touwen waarmee de opgerolde zeilen worden vastgebonden - hebben me heel wat hoofdbrekens gekost. Hier gaat het zg. schaaleffect een rol spelen, bij schaal 1 : 48 zijn de interne krachten in het gebruikte touw veel sterker dan de zwaartekracht. Daardoor hebben deze korte touwtjes de neiging om alle kanten op te springen en gaan niet netjes naar beneden hangen zoals het hoort.
De eerste pogingen om de lijntjes een voor een aan te brengen (nee, niet snuiven
) liepen uit op een ramp. Daarna heb ik - geheel tegen mijn gewoonte in - het advies van min vrouw opgevolgd.
Eerst een lange draad op en door het zeil gestikt. De verticale afstand tussen de gaatjes is de lengte van de reeflijnen.
Als voorbeeld de zeilen van de voorste mast:
Voorkant
Achterkant
Dan alle stukjes aan een kant onderaan doorknippen en losmaken.
Daarna heb ik de touwtjes met een kwastje ingesmeerd met verdunde houtlijm en in de gewenste positie gebracht.
Laten drogen en voorzichtig losmaken van het zeil.
Voorkant
Achterkant
De macro stand van de camera laat een groot kleurverschil zien tussen de zeilen. In werkelijkheid valt dat echt wel mee en het is ook de bedoeling dat er kleurverschil is.
De zeilen zijn een tijd terug al gekleurd door ze te dompelen in een sterke thee. English blend natuurlijk want het is een engels schip ,,,,
Vervolgens de zeilen aan de ra's genaaid en bol gemaakt:
Het bollen van de zeilen doe ik met behulp van zwaartekracht en verdunde houtlijm in deze opstelling:
De met water gevulde ballonnen die ik op de zeilen leg om ze te laten doorzakken zijn meestal nog eens niet nodig.
Door de zeilen later met met een kwasje weer nat te maken kun je de vorm altijd nog aanpassen. Uitdeuken dus!
Inmiddels heb ik ook alle andere zeilen af: het boegsprietzeil en drie voor ieder van de twee andere masten.
Nu ga ik het lopende want (= touwen om de ra's en de zeilen te bedienen) voor de 18 zeilen aanbrengen.
Dit is een enorm priegelwerk met heel veel touwtjes die door elkaar heen lopen. Om een beetje overzicht te kunnen bewaren heb ik besloten om zeil voor zeil te gaan werken en wel van voor naar achter en van beneden naar boven. We beginnen dus met het boegsprietzeil.
Naar vorig fotoverslag
Naar volgend fotoverslag