Ok, wat betreft die lampen is het eigenlijk simpelweg zaak om precies zo te doen zoals een echte lamp is opgebouwd:
1. REFLECTOR
De ondergrond is de reflector. Dit is een chromen kap die taps afloopt. Dit is een reflector:
De reflector zorgt ervoor dat er een lichtstraal ontstaat: de lamp die in het midden van de reflector gemonteerd wordt zendt diffuus licht uit, naar alle kanten. De reflector vangt dat licht op en projecteert het naar voren, als een ingewikkeld soort spiegel.
Het beste kun je hier Alclad II chroom voor gebruiken: na het primen en na er een gladde zwarte basislaag van Alclad II op te hebben gemaakt, spuit je heel lichtjes laagjes Alclad II chroom (Alc 107) overheen. Langzaam maar zeker (10 laagjes of zo) krijg je een realistisch chroomeffect. Je hoeft deze verf niet te verdunnen.
2. LAMPJE
In de cirkel die je hierboven ziet, zit de gloeilamp. In het Engels genaamd 'headlight bulb' (voor Google-werk). Bij wat oudere auto's ziet hij er meestal ongeveer zo uit:
Je kunt dit namaken door bijvoorbeeld een druppel secondenlijm hard te maken met accelerator, dan heeft hij meteen de juiste matwitte kleur; of je kunt zo'n lampje maken door middel van stretched sprue. Of een heel klein speldenkopje of iets dergelijks.
3. GLAS
Het koplampglaasje is, zoals afgeleverd door de kitfabrikant, vaak wat te dik. Je kunt dit aan de binnenzijde (=de niet-geribbelde kant) bijschuren net zolang totdat de juiste dikte is verkregen. Let op dat je de geribbelde kant niet beschadigt. Begin met korrel 400. Op het moment dat je de juiste dikte hebt, verhoog de korrel dan steeds tot 800, 1500, 2000, 4000 net zolang totdat je er weer doorheen kunt kijken. Dit schuren kun je het beste nat doen. Let op dat het glaasje vaak iets bol staat en probeer dat, als je perfectionistisch bent, er ook in aan te brengen. Let op dat je het glaasje niet tordeert want dan kan het week worden en broos. Is het naar je zin, dan kun je het een beetje polijsten met tandpasta of Tamiya compound. Ten slotte doe je er een laagje clear van Tamiya overheen (bepaalde parketreinigers werken ook), nadat je het glaasje volledig stofvrij hebt gemaakt. Als het goed is, blinkt het weer als nieuw en is het zeer zelder zodat je er doorheen kunt kijken en lampje plus reflector ziet zitten.
In het geval er geen reliëf op de voorkant van het glaasje zit, of het reliëf zoals geleverd door de kitfabrikant zint je niet, dan kun je dat aanbrengen door middel van de
hier getoonde slimheid. Zelf nog niet uitgeprobeerd, maar een geweldige oplossing. Dit kun je ook toepassen als je op de een of andere manier het koplampglaasje verpest bij het schuren, dan kun je gewoon nieuwe maken door middel van transparant plastic zoals dat van Evergreen bijvoorbeeld. Of van een goed schoongemaakte transparant plastic verpakking van etenswaren.
TEN SLOTTE
Ik zie je denken... een hele hoop moeite voor één koplamp. Maar het effect zal je verbazen en maakt het schaalobject net echt; nu de koplamp iets is waar mensen (juryleden en anderen) snel hun oog op laten vallen, omdat het een markant onderdeel van een auto is, is het geen overbodige luxe daar de nodige aandacht aan te besteden. Het wordt mijns inziens veel te weinig gedaan.
Natuurlijk even goede vrienden als je dit alles toch iets te veel van het goede vindt, maar nu heb je tenminste wat extra inspiratie