Hoofdsponsor

1/35 Char B1 Bis 'Rhone' [wip]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Swa
  • Startdatum Startdatum
Goeie vorderingen Swa!
Maar waarom Friuls? Die van losse tracklinks van Tamiya zien er toch ook goed uit?
En het mitrailleurloopje, die is in ieder geval al mooi uitgeboord.

Peter

Mannen bedankt voor de comments.

@Beyond, Zeker jammer voor mensen die graag 1/72 bouwen. Maar ik denk dat dit met de productie te maken heeft. En je hebt er oog voor, de vuurmond was het probleem. Tamiya had enkel een plastic 'pieleke' voorzien. :P
@Makamba, Ron had deze opmerking ook al gemaakt. En klopt dat de kwaliteit zeker niet verkeerd is, maar het detail van de Friuls heeft me anders doen beslissen. Mede het feit dat ik narrow fenders toe ga passen. Of het een wijze beslissing is, zal de toekomst uit moeten wijzen.

En belofte maakt schuld! The forgotten pics are here. Zo snel heb ik nog nooit een update gehad.:laugh:

char26.jpg
Handgrepen vervangen en Blast vervanging voor de antenne-base. Kabelbescherming is ook al uitgehold zodat de kabel naar de antenne gevoerd kan worden.

char27.jpg
Aan de zijkant zaten 'smeer' luiken, deze heb ik voorzichtig opgeboord, ingesneden en voorzien van sluitingen. Vaak stonden deze open, dus een drietal zijn nog niet aangebracht in verband met beschadigingen door dikke vingers. In de overgebleven opening worden ook nog een aantal smeernippels aangebracht. De opening heb ik met plastic card wel dicht moeten zetten, want dit is bij de kit niet het geval. Hierbij blijft de opening voor de helft open.

char25.jpg
Vervangen handgreep boven de deur, waar overheen later nog een stuk(je) PE komt. Nog even kijken in het naslagwerk of het ingelijmde kitonderdeel nog verder weggeschuurd moet worden.

char23.jpg
Mantel voor de houwitser, voorzien van de bekende 'pigtail'. Aan de andere zijde hebben we upgrade van het vision port en drivershatch. Hier heb ik al de nodige kunstgrepen moeten toepassen om het passend te krijgen. Dankzij Evergreen en putty ook weer opgelost. Het Renault embleem is inmiddels al aangepast, dankzij de macro zag ik dat deze wat scheef zat. :tongue:

Nu ben ik helemaal bij, dus zal er eerst weer wat gebouwd moeten worden. ;)

Oei kan toch ni zijn dat ik dit interessant topic heb gemist,mooie intro en schitterend info materieel ik heb opgemerkt dat de voorlaatste foto er eentje voor de deur van mijn werkgever heeft gestaan. ..
Verder wens ik je ongelooflijk veel succes met bouw en schilderwerken. ..

Oops! Te laat aangeschoven en snel alleen de foto's bekeken. Dat breekt zich op.

Zeer mooie update.

Peter

Weer eens kans gezien wat aan de Char te werken, nog wel wat dingen te doen maar het eind komt in zicht. Allereerst hebben we weer eens kunnen solderen want de fenders worden uitgevoerd in PE. In dit geval volgens mij een must want het lijkt me anders een fragiele bedoeling. Het was geen sinecure om alles uitgelijnd te krijgen, en nadat alles strak stond en paste zijn de hoekverbindingen van de steunen ook nog extra verstevigd met een soldering.

char33.jpg

De uitlaten heb ik voorzien van electra sleeve(?) om een gevlochten uiterlijk te geven, verder voorzien van steunen. De bescherming over de uitlaten heb ik weer opnieuw voorzien van steunen omdat dit niet paste bij de 'Rhône' en historisch dus niet verantwoord. Kostte veel schuurwerk maar ben blij dat ik het gedaan heb.

char34.jpg

De resin lamp aangebracht en een PE deksel.

char35.jpg

PE mudguards. Ook zie je hier de ophangingen van de fenders, voor de stevigheid ook vastgelijmd met kleine boutjes.

char37.jpg

Zo een kleine 50 klinkboutjes en andere prularia vonden zijn weg naar de rand van de upperhull. De smeernippels bij de kleine luiken zijn ook aangebracht. Let ook op de PE lekrand bij de deur.

char38.jpg

char36.jpg

Haken en D-sluitingen uitgevoerd in koper. De ketting even voor een dryfit. Op de upperhull zie je nog de beugels voor het gereedschap.

char39.jpg

Hopelijk binnenkort de eindupdate qua bouwwerkzaamheden en kunnen we gaan denken over de kleurekes. Hopelijk tot dan leute.

Swa, dat is een mooie tank geworden hoor, prachtig hoe fijn die PE alles maakt.
Het zal wel wat werk gekost hebben om hem in deze staat te krijgen, maar het loont zeker de moeite ;)

Laat de kleurtjes maar komen :D

Mooie update hier,de uitlaten springen direct in het oog en geven een mooie meerwaarde aan deze jongen ook de robuuste ketting is een goede toevoeging....

Thanks mannen, we proberen er wat van te maken.
@Beyond, qua kleurstelling ben ik er al wel uit. Maar hoe ik dit aan gaan pakken.......Daar moet ik nog eens goed over nadenken, ik heb wel masks maar toch. Want met de Franse 4-tone nog niet zo eenvoudig.
@Danny, de ketting was een onderdeel van de kit. Dus daar gaan de credits naar Tamiya. :laugh:

Petje af Swa, zeer mooi toevoeging van PE's en vooral de persoonlijke toedracht van de scratch onderdelen(tjes).
Dit smaakt naar meer...8)

Grtz yves,

Mannekes, jullie ook bedankt voor de comments.

@Yves, we proberen er wat van te maken. :D

@Rik, bedankt voor de link. Een mooi idee waar ik naartoe wil. Om dit te bereiken ga ik masks van J's Works gebruiken. Waar ik vooral over zat te bomen was de volgorde van kleuren maskeren. Maar jij start ook met zwart dus dat is duidelijk. :D Dan denk ik vervolgens zand, bruin en laatste de groene kleur erop. Het uitmeten van de masks zal echter nog een leuke worden. :tongue:

@Peter, goed opgemerkt echter was de 'Rhone' een Renault. Dus uitgevoerd in een 4-tone camo volgens mijn naslagwerken. Ik denk dat de verklaring echter eenvoudig is door de beschreven historie hieronder.

De restanten van het 37ième Bataillon de Chars de Combat werden in de nacht van 15 op 16 mei om circa 01.30 uur teruggetrokken in de richting van Beaumont. De tanks konden alleen aan de gang worden gehouden door onderweg brandstof te bedelen bij andere eenheden die men tegenkwam. Nabij Beaumont stuitte men op de hoofdmacht van de 5.Panzer-Division. Na enkele schermutselingen wisten vijf a zes Franse tanks Beaumont zelf te bereiken en stelden zich daar ter verdediging op. De strijd was echter hopeloos. Stuk voor stuk werden de tanks achtergelaten of werden ze door de bemanningen zelf vernietigd en de “Slag om Beaumont” was snel voorbij.

“De ‘Rhone’ wordt dus opgeblazen door de eigen bemanning, door de explosie en de opvolgende brand verspreidt zich naar de naburige huizen. Ten gevolge hiervan zal deze brand woeden tot de nacht van de 17de mei.”

Volgens mij is hij dus egaal of gedeeltelijk zwart op de foto's. Maar met zekerheid..........dan hadden we destijds in Beaumont moeten kunnen zijn. Of toch maar liever niet! :nowink:

Nu een update van de bouwwerkzaamheden:

char41.jpg

char40.jpg

char45.jpg

char44.jpg

char42.jpg

char43.jpg

char46.jpg

Wat volgt nog, wat dammage van de fenders, nog op zoek naar 'leren' bandjes voor helm en tools. Dan een sopje en de kleuren. :P

Hopelijk tot gauw.

Mooie update !

Bij het schilderen ben ik inderdaad gestart met zwart. Let wel : ik heb hier een tikje bruin bijgedaan omdat het zwart niet te hard zou overkomen. Tevens heeft dit een donkere onderlaag zodat geen lichte plekken kunnen doorschijnen in de uiteindelijke camo kleuren.

Bij MXpression is een product te koop, Panzer Putty genaamd. Dit zou zich uitstekend lenen voor het maskeren van camo's, vooral hard edge. Het is een kneedbaar product dat dan wat zachter wordt en zich laat uittrekken. Maar hier meer uitleg : https://www.youtube.com/watch?v=2vyDqGvBJOY

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar ben het wel van plan. Bij Sockelshop is het product verkrijgbaar.

Mooie blingbling die op je char staat ! Ook het figuur ziet er heel goed uit, een AM hoofdje is altijd een verbetering.

Succes nog !

Groeten Rik

Terug
Bovenaan