Ivan, ik was inderdaad kinda van de aardbol verdwenen, met nare gevolgen vandien, maar ik ben terug en daar ben ik blij om.
Je linkje geeft een "FORBIDDEN" aan ?
Kassei, plaats genoeg en iedereen is welkom.
Peter, eigenlijk heb ik me vooral toegelegd op het schilderen van een aantal bustes. Mijn referenties tonen inderdaad stopblokken op de hoeken van de voertuigen, dit is een goede opmerking want dit gegeven maakt het straks net dat tikkeltje boeiender ! De takken zijn ook een vaak terugkomend iets, ook typerend voor Duits pantservervoer. Bedankt voor de positieve insteek en de bijdrage aan ideetjes.
Roy, ik vrees dat er niemand is die zoveel druk op me kan leggen als ikzelf, wat niet altijd leuk blijft. Met het ouder worden, komt gelukkig ook wat wijsheid waardoor ik tegenwoordig meer kan genieten van de hobby.
Pascal, het delen van technieken is mijn primaire doel, ik vind het ook belangrijk methodes van andere modelbouwjongens uit te proberen, wees gerust, ik ga je overstelpen met mijn verf-escapades. En vragen staat vrij, net als het maken van opmerkingen die ik niet graag lees maar die de geest nog wilskrachtiger maken om beter te doen !
Hoi Xavier ! Ik volg je in je redenering mbt. de afvoer van een beschadigde Panther. Ik weet echter niet of in juli/augustus van '44 de Duitsers nog pantsers afvoerden naar herstelplaatsen, de geallieerden waren immers uit hun bruggenhoofd gebroken en op komst, tijd voor afvoer, herstelling en terugkeer naar het front was er amper of niet. Ik denk dat tanks in die periode haastig in het veld werden opgelapt ? Nieuwe tanks werden wel naar het front getransporteerd dus ik denk in die richting momenteel.
Erwin, ook een zeer waardevolle tussenkomst, en dat is wat ik nu weer zo interessant vind, het beeld van een pure Panther, zonder markeringen of camouflage op een platte wagen, met blokken eronder, wat van die grote vaten, misschien een BMW erbij om het gat te vullen...good thinking !
Silenoz ! Ja, haha die tentjes zijn ook steevast te zien op oude foto's, indrukwekkend hoe die Duitsers alles zo nauwkeurig en systematisch uitvoerden. Tja, inderdaad, vluchtende Duitsers smeten alles op treinen om zo snel mogelijk het hazenpad te kiezen. Dus dan kan zo'n veteraan weer wél...om gek van te worden.
Hoi Wouter ! Zo'n verfrommelde Panther voegt zeker wat drama toe, dit wordt weer nachtjes wakker liggen. Ik ga uit de hier aangeleverde insteken van jullie allemaal een realistisch beeld proberen te scheppen van een Normandisch stationsdomein dat net in handen van de Amerikanen is gevallen.
Met jullie erbij moet dit goed komen, kan niet anders.
Een kleine update, met pics voor Hondafan.
Ik heb verder gewerkt aan het loopwerk van de locomotief. Eerder bracht ik verschillende washes aan, mengsels van AK Winter Streaking Grime + Raw umber olieverf + white spirit. Ook deed ik een paar pinwashes met een iets dikkere variant van de washes. Ik breng graag washes op om ze wat later gedeeltelijk weer weg te halen met in white spirit gedrenkte (en weer afgepoetste !) wattenstaafjes, dit geeft heel realistische en subtiele effecten indien verticaal uitgevoerd.
Vandaag voegde ik remstof toe, en smeer op de bewegende delen van het loopwerk.
Op de foto zie je AK Engine Oil, dat is dik en strak glanzend, een zakje pigmentpoeder dat ik van een Duitse vriend kreeg maar waarvan ik verder niks weet behalve dat het interessant is om spoorvoertuigen mee te weartheren, en AK Shafts and Bearings Grease. Ik mengde dit tot een stevige, glanzende substantie waarmee ik aan de slag ging. Het weghalen hier en daar leverde erg plezante effectjes op.
Deze foto is genomen halverwege de werken met het product, een aanrader voor spoormodelbouwers vind ik toch.
Eenmaal dit alles helemaal is uitgedroogd, wil ik nog een extra verdunde Raw Umber wash over het loopwerk heen werken.
Ik hou jullie op de hoogte en geloof me, deze locomotief zal jullie nog de oren uitkomen vrees ik.
Groeten van Guy.