De koppeling en bumpers, de buitenste zijn de bumpers, , naar het midden 2 slangen, 1 om de remtanks van de gehele trein te vullen, 1 om de rembeweging in werking te zetten, want een lok van 60 ton, krijgt een trein van 200 ton en daarop 40 x 35 ton echt niet stil. op de foto in het midden de echte koppeling, een trekoog/sleuf, een midden gewricht met linkse en rechtse draad en weer een trekoog.
Bestemd bumper van de lok, aan de bumper van wagon te bevestigen, en daarna aan te draaien zodat die niet los kan springen.
Nu omdat, er haast is, ook toen al, reed de Lok met enige kracht remmend tegen de voorste wagon aan, waardoor de veer elementen indrukten, en de rangeerde het trekoog over de haak van de volgende legde. Dus mechanisch gekoppeld, daarna, de Lok is de voeding, de 2 slangen, Lucht en bediening koppelde..
Wat op de foto te zien is, de rij-loc met koppeling en slangen, zijn vast en niet verbonden aam de loc. Op de eerste wagon, is een zelfde set aanwezig, en die hangt in de onderste verbinding, houdt niet lang legt ergens op de grond. Bij de laatste wagon, is deze wel netjes, voor het geval andersom. Bij koppelen zal de rangeerder als eerste doen, de haak eraf gooien en die van de lok vast maken. Deze toestand zal altijd slepend zijn. De beugels onder de bumpers, zijn bestemd om tijdens deze werkzaamheden, een opstap te geven voor de rangeerder, zodat die niet beklemd raakt.
Dat is ook de reden van het trappetje, koppelen, slangen en weg, over de neus heen naar beneden, en op de grond. Trein afwachten en de volgend lok aan de trein koppelen.
Verder inhaken op de foto's , het is geen slavenarbeid en de kans om net de linker of rechterslang verkeerd aan te brengen, heeft als gevolg dat 350 ton die de trein moeten stoppen leeg is, of de aansturing er niet is.
Hoop iets geschreven wat je nog niet wist.
Ruk een een zak chips open en een schaal nootjes, groeten Uit het Dortse en hier hebben we Jupiler