Ik heb daarnet ook even zitten zoeken op google naar 'dead soldiers', en als resultaat krijg je alle mogelijke situaties en posities waarin een lijk (of een deel ervan) zich bevindt. Ik denk persoonlijk niet dat er hier een soort van regel kan gesteld worden. Het is wel zo dat een lijk er eerder rommelig bijligt, gebogen en of gebroken ledematen armen, benen, hoofd in alle mogelijke richtingen enz. Maar de positie van de figuur van Guy, hoewel misschien een beetje zeldzaam, lijkt me ook perfect mogelijk.
Zodra de modelbouwer, in dit geval Guy, overtuigd is van de correctheid van wat hij neerzet, ben ik blij. Als bouwer is het heel gezond om bij alles wat je doet oorspronkelijk de ongelovige thomas uit te hangen en bevestiging te zoeken in wat je doet, vóórdat je het doet (of afrondt). Er zijn hier al een paar mogelijke scenario's aangedragen: de dode ligt met z'n hoofd tegen een steen aan, of hij ligt op een kasseienpad, of hij ligt in een kuil met zand, of hij IS niet dood maar wel stervende bijvoorbeeld... dit alles behoort sowieso tot de mogelijkheden.
Wat ik met mijn commentaar, en Erwin met zijn commentaar neem ik aan, beoogt is om Guy aan het denken te krijgen of de figuur daadwerkelijk realistisch is in alle facetten. Denk je eens in: straks is het diorama van honderden uren werk helemaal klaar... en dan klopt er één klein detail niet (ik zeg niet dat dat hier het geval is trouwens). Het komt voor... en dat is eeuwig zonde, vooral als het in een vroeg stadium makkelijk verholpen had kunnen worden. In dat geval geldt: alle forumleden die meekijken en die de (mogelijke) fout zien, gelieven die zeker te melden (toch in mijn topic alsjeblieft, want ik wil die fout dan graag ontdekken en herstellen).
Zo zag ik Pascal bijvoorbeeld al uniformweergaves aanpassen in zijn Parijs-diorama naar aanleiding van een tip. Dat had voor een enkeling een storende fout kunnen zijn. Wat daar ook van zij, nu is die fout sowieso hersteld. Ik kan nog talloze voorbeelden noemen.
Waar ik ook (met behoud van respect) op blijf hameren is: bij twijfel niet doen. Als je twijfelt of dat ene type Junkers ooit gevlogen heeft op die ene locatie in Afrika, en je wilt een natuurgetrouw diorama maken, én je hebt nog de gelegenheid om over te stappen op dat andere vliegtuig, zou ik die wissel in beginsel toepassen. De reden: in de modelbouw wordt de weergave van een uitzondering door de kijker nogal snel als fout geïnterpreteerd. En anderzijds is er altijd wel iemand te vinden die geschiedkundig deskundiger is dan de bouwer en die aan de wedstrijdtafel zegt "Neenee, die Junkers heeft daar nooit gevlogen, neenee". Ook hier zijn diverse voorbeelden van te geven. Het meest tot de verbeelding sprekende is nog wel een tank met wielen in alle kleuren van de regenboog... allemaal zogenaamd gevonden 'in het veld'. Bij het derde diorama op een rij met die weergave slaat bij mij echt de ergernis in hevige mate toe moet ik toegeven... maar goed, dat is waarschijnlijk persoonlijk.
En toegespitst op dit topic, in een povere poging mijn betogen toch nog enigszins een ontopic karakter mee te geven: stel Guy had het hoofd helemaal rechtop gezet (stel!), dan zou iedereen natuurlijk kunnen denken "Da's toevallig, dat gebeurt mij nou nooit wanneer ik een ei neerzet... dat kantelt altijd om; maar ja, het kán wel". Vanzelfsprekend kan dat, maar de meeste mensen zullen denken dat het een onrealistische weergave is en dat er waarschijnlijk een voorgefabriceerd figuurtje is gebruikt waarvan de bouwer is vergeten (of de moeite niet heeft genomen) om het hoofd te draaien. Nogmaals en voor de goede orde: dit is bij Guy zeker niet het geval, ik probeer alleen een principe te verduidelijken.
Wat mijn eigen uitingen van opbouwend bedoelde kritiek betreft geldt: hoe hoger het niveau van de bouw(er), des te lager de drempel voor kritiek. Ofwel, bij een beginnend vliegtuigbouwer zal ik nooit een opmerking maken over het stelwiel van de kleppen dat in werkelijkheid los van de zijwand staat (doch meegegoten in de kit), of dat de automaatbak van een Ford Mustang uit 1965 in z'n drive staat hoewel er geen sleutel in het contact steekt en ook geen bestuurder in de auto zit om de rem ingedrukt te houden. Dat zijn dusdanig pietluttige dingen die ik bewaar voor een bouwer als Guy, die daar iets mee kan in plaats van dat hij er door afgeschrikt wordt.
Jijzelf, Dirk, bent ook zo'n hoog gekwalificeerde bouwer en ook tegen jou kan ik dat soort opmerkingen maken. Ik ben bij jou ook blij te zien dat je gegeven adviezen, mits goed onderbouwd, tot je neemt en omzet in verhoogd realisme. Ik vermoed dat ook jij, net als Guy, op die manier tot het hoge niveau bent gekomen waar je nu op werkt. En dat is, zoals in mijn vorige post gesteld, waarom ik mezelf steeds dwing goed naar een bouwsel te kijken en te bezien of er niets op aan te merken valt; zo ja, dat ook te doen.